شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : يازده ترفند براي بازاريابي در فيس‌بوك
سه شنبه، 19 مرداد 1395 - 16:34 کد خبر:25243
اگر به شما بگويم كه اين مقاله در رابطه با ترفندهاي بازاريابي در اولين و بهترين شبكه اجتماعي دنيا است، شايد اصلاً نيازي به استفاده از كلمه فيس بوك هم نداشته باشم.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- اگر به شما بگويم كه اين مقاله در رابطه با ترفندهاي بازاريابي در اولين و بهترين شبكه اجتماعي دنيا است، شايد اصلاً نيازي به استفاده از كلمه فيس بوك هم نداشته باشم. يعني به عبارتي شايد امروزه بتوان گفت مثلاً كشور يا منطقه‌اي ممكن است جاده آسفالت شده مناسب براي رفت‌وآمد نداشته باشد، ولي مطمئناً يك نفر از اهالي آن شهر در اين شبكه اجتماعي يعني فيس‌بوك حضور دارد و اين ميزان محبوبيت و معروف بودن اين شبكه و كلاً شبكه‌هاي اجتماعي را نشان مي‌دهد.

اينكه چه رازي در پشت رشد و محبوبيت فوق‌العاده‌اي شبكه اجتماعي نهفته است و اينكه استراتژي كه باعث سرآمد شدن اين شركت در بين اين‌همه شركت‌هاي مختلف شده است، خود سؤالي است كه شايد حتي براي خيلي از فعالان اين شبكه ناشناخته باشد. در ادامه اين مطلب فهرستي از درس‌هاي بازاريابي از اين شبكه را در اختيار شما مي‌گذاريم.

۱- نوآوري
اولين ويژگي فيس‌بوك نوآوري آن است. برخي از شبكه‌هاي اجتماعي حتي پيش از فيس‌بوك هم حضور داشتند كه ازجمله مي‌توان به اوركات و ماي اسپيس اشاره كرد. بااين‌وجود، فيس‌بوك تجربه كاربري و ظاهري را به دنياي مجازي آورد كه دنياي مجازي را با تحول فوق‌العاده‌اي روبرو ساخت. شكي در رشد غيرقابل‌باور فيس‌بوك در عرصه رسانه‌هاي آنلاين وجود ندارد و اين تنها به دليل نوآوري اين شبكه در ظاهر و تجربه كاربري و همين‌طور الگوريتم‌هاي آن است.


۲- ارتباطات اهميت بسيار زيادي دارد
مارك راكربرگ هميشه گفته كه در ابتدا فيس‌بوك را راه‌اندازي كرده چراكه خواهان تجربه يك دانشكده در دنياي مجازي به‌صورت همراه و در هرلحظه را داشته است و ارتباطات در اين مورد اصل و درون‌مايه اصلي بوده است. مردمي كه در دنياي واقعي همديگر را مي‌شناسند، به‌راحتي مي‌توانند در محيط فيس‌بوك هم باهم دوست باشند و اين تجربه دقيقاً همانند محيط يك دانشكده است. شما مي‌خواهيد با دوستان، خانواده و افراد هم‌فكر خو در ارتباط باشيد و فيس‌بوك اين فرصت را براي شما فراهم آورده است.


۳- همه باهم در زير يك سقف شعار جديد است
فيس‌بوك، همانند خرده‌فروشان مدرن، از سياست همه‌چيز و همه‌كس در زير يك سقف پيروي كرده است. نه‌تنها فيس‌بوك يك شبكه اجتماعي بود، بلكه بازي‌هاي آنلاين هم ارائه مي‌داد، قابليت به اشتراك‌گذاري ويدئو هم داشت، قابليت توسعه اپليكيشن هم داشت، از كسب‌وكارها حمايت مي‌كرد و براي آن بازاريابي مي‌كرد و درنهايت كيفيت در تمام اين امور داشت. پس شعار همه باهم در زير يك سقف واقعاً برازنده آن بود.


۴- پيوستگي و تداوم در كار
يكي از سياست‌هاي فيس‌بوك اين است كه سرورهاي آن هرگز خاموش نشده يا با مشكل فني مواجه نمي‌شوند و در تمام مدت شبانه‌روز به‌صورت ۲۴ ساعته فعاليت دارند. به‌طور مشابه، تجربه كاربر و ظاهر فيس‌بوك هم تقريباً همواره به يك صورت باقي‌مانده است و همواره بازخورد مناسبي براي گروه پشتيباني و توسعه ارائه مي‌كند. پس درس ديگر از اين شركت بزرگ ادامه راه و روند اصلي براي طولاني‌مدت بدون تغيير است، مگر آنكه نياز به اجراي تغييري بزرگ در كل سيستم لازم و ضروري باشد.


۵- موبايل و همراه بودن
زماني كه اندرويد وارد دنياي آنلاين شده بود، فيس‌بوك بلافاصله با استفاده از يك اپليكيشن وارد دنياي موبايل و همراه شد. اپ فيس‌بوك و پيام‌رسان فيس‌بوك در اين عرصه براي داشتن عملكرد خوب و مطلوب زبان زد همه كاربران اين شبكه است. فيس‌بوك به‌خوبي متوجه شد كه اگر بر روي گوشي‌هاي هوشمند حضور نداشته باشد، خيلي زود با شكست بزرگي مواجه مي‌شود و اين شكست از جانب گوگل با زيرساخت اندرويد آن خواهد بود.


۶- دارايي‌هاي آينده را خريداري كنيد
فيس‌بوك سابقه خريدهاي فوق‌العاده و بزرگي را دارد كه دو مورد از بزرگ‌ترين‌هاي آن واتس آپ و اينستاگرام است. فيس‌بوك خيلي زود فهميد كه آينده خوبي در انتظار اين شركت‌هاست و با خريد زودهنگام اين دو ابزار سرمايه‌گذاري خيلي خوبي براي تبديل‌شدن به نام اول و شماره يك در بين رسانه‌هاي اينترنتي انجام داد. خريدن سرمايه‌هايي از آينده هنري است كه فيس‌بوك در آن حرف اول را مي‌زند.

۷- از جواني شروع كنيد
مارك زاركربرگ جوان‌ترين ميلياردر دنيا بود و اين نكته به‌خوبي نشان مي‌دهد كه اگر شما با سن كم‌كار و فعاليت را شروع كنيد، همواره شانس بيشتري براي موفقيت در اختيارداريد. چراكه باسن كم شما همواره انرژي و اشتياق لازم براي ريسك منطقي و حساب‌شده را در اختيارداريد و در كنار آن نياز به باور به توانايي موفقيت در خودداريد كه امروزه در اغلب جوانان ديده مي‌شود.


۸- بزرگ بي انديشيد
فيس‌بوك كار خودش را برفرض تبديل‌شدن به يك شركت بسيار بزرگ آغاز كرد و به اين موضوع باور داشت و برنامه به همين ترتيب هم پيش رفت. بهترين نكته‌اي كه مي‌توان از شركت‌هاي بزرگ آنلاين ياد گرفت اين است كه به‌خوبي بدانيد چگونه بايد كسب‌وكار موردنظر را توسعه داده و رشد بدهيد. اگر شرايط آن‌طور كه مي‌خواستيد پيش نرفت، آنگاه شايد ديگر گزينه‌اي غير از خروج در اختيار نداشته باشيد.

اما اگر شرايط خوب يا خيلي خوب پيش رفت، آيا امكان و قدرت بزرگ شدن بر اساس انتظارات مشتري راداريد؟ فيس‌بوك خيلي سريع رشد كرد، اما گروه توسعه فني خيلي خوبي هم در اختيار داشت كه انتظارات مشتريان را برآورده مي‌ساخت.

۹- بازخورد دريافت كنيد و ايده‌هايي را در اين رابطه براي توسعه اجرا كنيد
هميشه يك محصول يا خدمت را در حالي به بازار معرفي كنيد كه فرض بر اين باشد در آينده با دريافت بازخورد آن را ارتقاء داده و بهبود مي‌بخشيد. فيس‌بوك مثلاً گروه بسيار فعال و فوق‌العاده در اختيار دارد كه با استفاده از بازي‌ها و اپليكيشن ها زيادي را تحت اين شبكه اجتماعي توليد مي‌كنند و فيس‌بوك با چنان هماهنگي با اين گروه فعاليت مي‌كند كه هرچند وقت تغييرات بسيار زيادي در اين شبكه براي منطبق شدن با نيازهاي آن‌ها اين گروه برنامه‌ريزي انجام مي‌دهد. شايد خيلي از كاربران از اين موضوع اطلاعات خاصي نداشته باشند، اما خوب است كه بدانيد كه در پشت هر يك صفحه از فيس‌بوك بيش از چند ميليون كد قرار دارد.

۱۰- ايده‌هاي منحصربه‌فرد براي درآمدزايي
فيس‌بوك در ابتدا با اين هدف فعاليت خودش را آغاز كرد كه هرگز نيازي به تبليغات ندارد. اما اين موضوع بعدها در مواجه با رقبا تغيير كرد و اكنون فيس‌بوك حجم زيادي از تبليغات را منتشر مي‌كند. در ابتدا يكي از منبع‌هاي مهم درآمدي براي فيس‌بوك تبليغ بازي‌ها و اپليكيشن هايي بود كه مردم خواهان تبليغ آن‌ها در اين شبكه بودند. مثلاً يكي از نمونه‌هاي قديمي اين اپليكيشن ها Farmville بود كه مردم براي داشتن حتي چند امتياز بيشتر حاضر به پرداخت پول بودند و با استفاده از اين نمونه‌ها فيس‌بوك قادر به جذب حجم بالايي از ترافيك و درآمد بود.

۱۱- به محصول خود اعتماد داشته باشيد / از رقابت نترسيد
فيسبوك پيش‌ازاين و در زمان شروع رقبايي از قبيل اوركات و ماي اسپيس داشت. اما فيس‌بوك از اين نام‌هاي بزرگ ترسي به خود راه نداد، چراكه زاكربرگ به‌خوبي مي‌دانست كه محصول بزرگي در دست دارد كه در بازار موفق مي‌شود. نكته و درس بازاريابي از اين مطلب اين است شما همواره نياز به اعتماد داشتن در محصول خودتان راداريد. از رقابت با بزرگان نترسيد. اگر اعتمادبه‌نفس داشته باشيد، آنگاه محصول شما با موفقيت روبرو مي‌شود.

منبع: خلاقيت