شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، بعضي عقيده دارند كه مدير مياني بودن كار سختي است، براي مثال 18درصد همه مديران مياني از نشانگان استرس رنج مي برند. همان قدر كه مدير مياني بودن سخت است، كار كردن تحت نظر آنها نيز پيچيده است. مطالعه اي كه اخيراً در دانشگاه وندربيلت به انجام رسيد نشان داده است كه تعداد زيادي از مديران مياني ارتباط خوبي با مدير بالايي خود ندارند و اثر آن در كل زنجيره دستور در سازمان طنين انداز مي شود.
شما به عنوان مدير سازمان نياز به مدير مياني ساختن از كارمنداني داريد كه با شما كار مي كنند. قاعدتاً شما به دنبال داشتن ارتباطي خوب با زيردستان خود هستيد و اين مي تواند بر توانايي شما در عملكرد به عنوان يك تيم اثرگذار باشد. در گزارش زير دستورالعمل هايي براي مديران وجود دارد كه به آنها نشان مي دهد چگونه از كارمندان زيردست خود، مدير مياني بسازند.
درهاي ارتباط را باز كنيد
هر تيم بزرگ فروش چگونگي ارتباط مؤثر را مي داند. مطمئن شويد كه درهاي ارتباط را ميان مديران رده بالا و مديران مياني خود باز كرده ايد. اجازه ندهيد آنها حس كنند تنها هستند، در غير اين صورت اين عامل مي تواند شركت شما را از بهترين بودن دور كند. شما از اهم اين ارتباطات براي برند خود آگاه هستيد.
اگر شما مي توانيد با مشتريان خود وارد ارتباط شويد، چرا با مديران مياني خود نتوانيد؟ مشكل درجه اول مديران براي ارتباط، نداشتن ارتباط كافي با مقامات اجرايي است. هماهنگ سازي و برنامه ريزي براي برگزاري ميتينگ هاي منظم به گونه اي كه شما را مطمئن كند همه روي هدفي يكسان كار مي كنيد، مي تواند در برقراري ارتباط مؤثر باشد. اين رويكرد يكي از روش هاي ساده براي محكم كردن ارتباطات است.
جهت هدايت و مديريت سازمان خود نيازمند ارتباط با مديران مياني خود هستيد. براي اين منظور به مهارت هاي ارتباطي بالايي نياز داريد كه بتوانيد افكار و ايده هاي خود را با بهترين روش ممكن ارتباطي به آنها انتقال دهيد. اگر شما فردي باهوش هستيد ولي ازمهارت ارتباط خوبي برخوردار نيستيد، نمي توانيد يك مدير خوبي باشيد. با مديران با هوش زيادي كار كرده ام كه بزرگ ترين مشكل آنها عدم موفقيت در ارتباط با زيردستان شان بوده است.
توسعه مديران مياني
شما نبايد از مديران مياني فروش انتظار داشته باشيد كه بدون ذره اي آموزش بتوانند بهترين فروش را از آن خود كنند. شما نمي توانيد از يك دكتر انتظار داشته باشيد يك عمل جراحي مغز را بدون آموزش انجام دهد! پس چگونه انتظار داريد مديرمياني شما بدون ابزارهاي درست و آموزش قادر به انجام اين كار باشد؟ مديران مياني با حجم بالايي از وظايف و فرصت هاي كمي براي پيشرفت روبه رو هستند.
شما نياز به توسعه و پرورش آنها داريد تا از اين فكر كه تنها هستند و جايي براي پيشرفت ندارند، جلوگيري كند. هنگامي كه مديران به احساس نااميدي برسند، كار كردن با آنها سخت مي شود. اين مشكل آنها نيست، بلكه مشكلي است كه شما مسبب آن شده ايد. بنابراين از رشد شغلي آنها حمايت كرده و به آنها اجازه دهيد كه از نردبان پيشرفت شركت بالا روند.
در اين كار آنها را تنها نگذاشته و كمك شان كنيد. به آنها مهارت هاي جديد را ياد داده و از طريق فراهم ساختن برنامه هاي توسعه رهبري، از آنها مديران بهتري بسازيد. در اين راه انرژي گذاشته و سرمايه گذاري كنيد. مطمئن باشيد كه توسعه اين مهارت ها و ساختن مديران كامل تر در نهايت به سود سازمان شما منجر به بهبود عملكرد سازماني خواهد بود و نتايج آن را در بلند مدت مشاهده خواهيد كرد.
زيردستان را به چالش بكشيد
مدير بودن به اين معني نيست كه تمامي كارها را خودتان انجام دهيد. يكي از وظايف شما به عنوان مدير انتقال دانش خوب انجام دادن كار به ديگران است. اگر با موضوع تفويض، احساس ناراحتي مي كنيد، مي توانيد از وظايف كوچك و سپس بزرگ و بزرگ تر شروع كنيد. مشكلاتي را كه ممكن است سر راه شان باشد پيش بيني كرده و آموزش كافي در اين رابطه را انتقال دهيد.
در مسير تفويض اختيار، شما بايد امكانات و ابزارهاي مناسب را در اختيار آنان قرار دهيد. تفويض اختيار بدون دادن امكانات لازم نمي تواند آنان را در انجام بهتر وظايف شان ياري كند. هيچ چيزي بدتر از داشتن يك زيردست خسته و بدون انرژي نيست. اطمينان حاصل كنيد كه مديران تان را به چالش مي كشيد تا از بهترين و بيشترين توان شان استفاده كنند و آنها از اين عمل شما خوشحال خواهند شد. آنها را مجبور به اضافه كاري نكنيد، فقط به چالش بكشيد.
انتقال مهارت ها
آموزش، بخش حياتي اجراي هر كسب وكاري است. احتمال دارد كه شما شكلي از آموزش و كارآموزي را در طول سال هاي اوليه كارآفريني خود تجربه كرده باشيد. بيشتر مديران سرمايه گذاري در برنامه هاي آموزشي را در پايين ترين اولويت سازمان خود قرار مي دهند، مديران مياني را اغلب فراموش مي كنند و اين دقيقا همان دليلي است كه سبب فرسايش اين دسته از مديران مي شود. آنها نمي دانند كه دقيقا در حال حركت به چه سمتي هستند؟ آموزش به مديران مياني كمك مي كند كه بهتر از آنچه قبلا بوده اند باشند. اين كار به آنها اجازه مي دهد كه به فرد ديگري كه توانايي اش را دارند تبديل شوند.
علاوه بر اين موارد شما بايد به مديران مياني حس مفيد بودن و سودمندي بدهيد. يكي از ساده ترين رويكردها براي انجام اين كار و همچنين صرفه جويي در هزينه ها، داشتن مديران مياني اي است كه به كارمندان شما مهارت هاي مديريتي را آموزش دهند. شانس انتقال اين مهارت ها به كارمندان شما مي تواند پتانسيل بالقوه تبديل شدن آنها به مدير را افزايش دهد.
بدين ترتيب مي توانيد كارمنداني كه بيشتر اين توانايي را در خود نشان مي دهند شناسايي كرده و از آنها بعداً در پست هاي مديريتي خود بهره جوييد. بدين ترتيب با كمك مديران مياني خود مي توان تبديل به سازمان بهتري شويد و پايه هاي ميان مدير و كارمندان را محكم تر ساخته و به آنها كمك كنيد كه از تعارض بپرهيزند و درجهت پيشرفت يكديگر قدم بردارند.
اختيار و كنترل بدهيد
مديران مياني در سازمان شما هستند تا كارمندان را هدايت كنند. ممكن است كارآفرينان در دام موشكافي بيفتند و اين امر سبب مي شود كه آنها در مورد كاري كه انجام مي دهند سردرگم شوند. يكي از واقعيت هاي كارآفريني اين است كه شما نياز داريد به مديران مياني اجازه موشكافي دهيد و آنها را به كاري بگماريد كه براي انجام آن استخدام شان كرده ايد.
شما بايد به آنها اختيار و كنترل امور حيطه خودشان را بدهيد، به گونه اي كه آنها احساس كنند داراي حسي متفاوت و مثبت به سازمان هستند. شايد سپردن تصميم هاي مهم به مديران مياني و اعتماد به آنها كار دشواري باشد. شايد فكر كنيد دادن مسئوليت انجام كارها به اين مديران، خصوصاً آنهايي كه نياز به زمان زيادي براي بررسي و موشكافي دارد دشوار باشد. اما سعي كنيد با دادن كنترل و اعتماد كردن به مهارت هاي آنها به اين مشكل فائق آييد.
سرخوردگي و استرس
مديران مياني اعتبار خود را از حاكميت و اختيارشان به دست مي آورند. آنها در اين راه با استرس و سرخوردگي زيادي مواجه مي شوند. براي آنها بسيار دشوار است كه انتظار انجام چيزي متفاوت از دستورات خود داشته باشند يا آن احترامي را كه در پست خود انتظار دارند دريافت نكنند.
كار كردن روي نيازها و تفكر درباره چگونگي بهبود فعاليت هاي روزانه يكي از امور مورد علاقه آنهاست. يك مدير مياني شاد منجر به ايجاد محيط كاري بهتري مي شود. اگر روي اين موارد كار كنيد، نتايج مثبت را در سازمان خود خواهيد ديد.
منبع: فرصت امروز