شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : اتحاد چهار روزنامه بريتانيايي در مقابل فيس‌بوك و گوگل
دوشنبه، 18 مرداد 1395 - 23:56 کد خبر:25216
شبكه‌هاي اجتماعي به رقيبي جدي براي روزنامه‌ها در زمينه جذب آگهي تبديل شده‌اند. در بريتانيا چهار روزنامه صاحب‌نام از جناح محافظه‌كار و چپ با يكديگر متحد شده‌‌اند تا به همين منظور از خود در برابر فيس بوك و گوگل دفاع كنند.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- شبكه‌هاي اجتماعي به رقيبي جدي براي روزنامه‌ها در زمينه جذب آگهي تبديل شده‌اند. در بريتانيا چهار روزنامه صاحب‌نام از جناح محافظه‌كار و چپ با يكديگر متحد شده‌‌اند تا به همين منظور از خود در برابر فيس بوك و گوگل دفاع كنند.

روزنامه‌هاي "سان"، "گاردين"، "ديلي ميل" و "تايمز" قصد دارند از انحصار فيس‌بوك و گوگل در زمينه جذب آگهي پيشگيري كرده و در اين زمينه چاره‌انديشي كنند.


در حالي كه درآمد روزنامه‌ها در ماه‌هاي گذشته از طريق جذب آگهي كاهش چشمگيري داشته است، فيس‌بوك توانسته ميزان درآمد خود از تبليغات را به طرزي قابل توجهي افزايش دهد.


چهار روزنامه يادشده حال دست به دست هم داده و پروژه‌اي را با هدف يافتن راه‌هايي براي افزايش درآمدهاي حاصل از آگهي آغاز كرده‌اند.


مايكل بوت، رئيس هيئت مديره شركت مشاوره MC&C كه هدايت اين پروژه را بر عهده دارد، در گفتگويي با روزنامه اقتصادي "سيتي اي‌.ام" اظهار داشت: «اهالي صنعت روزنامه در ميان خودشان رقابت داشتند، اما در صورت همكاري با هم مي‌توانند رقباي آشكارشان را بهتر از راه به در كنند.»


منظور بوت از "رقباي آشكار" كمپاني‌هاي صاحب‌نامي نظير گوگل و فيس‌بوك هستند كه توانسته‌اند به محلي جذاب براي انتشار آگهي در نزد صاحبان شركت‌ها و صنايع تبديل شوند.

درآمد فوق‌العاده فيس‌بوك از تبليغات
نكته قابل توجه در اين همكاري گرايش‌هاي متفاوت اين چهار روزنامه است. "گاردين" و "تايمز" جزو روزنامه‌هاي باكيفيت و حرفه‌اي بريتانيا به شمار مي‌روند. روزنامه گاردين، روزنامه‌اي مترقي و روزنامه تايمز روزنامه‌اي محافظه‌كار شناخته مي‌شود.


در مقابل روزنامه‌هاي "سان" و "ديلي‌ ميل" جزو روزنامه‌هاي عامه‌پسند هستند كه به درج خبرهاي جنجالي و پرحاشيه شهرت دارند.


روزنامه گاردين سال گذشته نيز با هدفي مشابه همكاري مشتركي را با "فاينانشال تايمز"، "رويترز"، "سي‌ان‌ان" و "اكونوميست" آغاز كرد، كه البته اين همكاري نتيجه درخوري تا بدين جا به همراه نداشته است.


اخيرا اعلام شد كه سود فيس بوك در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۶ ركوردي تازه بر جاي گذاشته است. ارزش سهام فيس‌بوك از آغاز سال ۲۰۱۶ جمعا ۱۸ درصد افزايش داشته است.


از ماه آوريل تا ژوئن سال ۲۰۱۶ فيس‌بوك در مقايسه با سال گذشته سود خود را سه برابر كرده و از ۷۱۹ ميليون دلار به ۲ ميليارد و صد ميليون دلار رسانده است.


عايدي اين كمپاني در همين مدت زمان با افزايش ۵۹ درصدي ۶ ميليارد و ۴۰۰ ميليون دلار بوده است.


مهم‌ترين منبع درآمد فيس‌بوك از راه تبليغات بوده كه ۶۳ درصد افزايش داشته است. درآمد فيس‌بوك از تبليغات به طور متوسط به ازاي هر كاربر به ۳ دلار و ۸۲ سنت رسيده است.