شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : چگونه در اولين قرار ملاقات، او را به خود جذب كنم؟
دوشنبه، 18 مرداد 1395 - 00:11 کد خبر:25184
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- روي فرد مقابل داشته باشند و به گونه‌اي رفتار كنند كه فرد مقابل آنها را فراموش نكند. نكاتي كاربردي براي رسيدن به اين هدف وجود دارد كه در ادامه‌ي مطلب به آنها مي‌پردازيم.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- روي فرد مقابل داشته باشند و به گونه‌اي رفتار كنند كه فرد مقابل آنها را فراموش نكند. نكاتي كاربردي براي رسيدن به اين هدف وجود دارد كه در ادامه‌ي مطلب به آنها مي‌پردازيم.

قرار ملاقات حضوري چه شخصي باشد و چه كاري، هدف‌هاي مشخصي دارد. اكثر افراد به دنبال اين هستند كه در اولين برخورد با طرف مقابل، تاثيري مثبت داشته باشند و با نشان دادن چهره‌اي مناسب از خود، تصوير شخصيتي مناسبي در ذهن طرف مقابل ايجاد كنند. برخي افراد اين امر را غير ممكن و دشوار مي‌دانند در حالي كه با رعايت نكاتي ساده مي‌توان اولين قرار ملاقات‌ها را به جلساتي مفيد و به يادماندني تبديل كرد. در ادامه به بررسي برخي نكات كاربردي كه بدين منظور گردآوري شده‌اند مي‌پردازيم.

۱. صحبت كنيد
قدم اول در قرار ملاقات اين است كه ترس را كنار بگذاريد و شروع به صحبت كردن كنيد. نبايد از سوال پرسيدن و بيان عقايد خود بترسيد. تا زماني كه شما صحبت نكنيد، افراد نمي‌توانند شخصيت شما را شناخته و در حافظه‌ي خود ذخيره كنند.


۲. صريح و صادق باشيد
نكته‌ي اساسي در بيان عقايد اين است كه آنها را با پرهيز از توهين به طور صريح بيان كنيد. اكثر افراد با ترس از اين كه ممكن است ديگران از صحبت‌هايشان ناراحت شوند، صراحت را كنار مي‌گذارند و در بيان عقايد محافظه‌كارانه عمل مي‌كنند. سعي كنيد عقايد خود را با كمال احترام بيان كنيد، هر چند كه ممكن است برخي افراد از دانستن آنها ناراحت شوند. اين نكته را به ياد داشته باشيد كه مردم، افرادي را كه عقايدي كمي مخالف جمع دارند را بهتر به ياد مي‌سپارند.


۳. كمي غير عادي باشيد
در رعايت اين نكته نيز بايد كمال ادب را رعايت كنيد. براي غيرمعمول بودن نيازي نيست كه لباسي غير عادي بپوشيد يا رفتاري ناهنجارانه داشته باشيد. همين كه در پاسخ به سوالات ساده مانند احوالپرسي، خلاقيت به خرج دهيد و جواب‌هاي جالب و بعضا با شوخي بيان كنيد، تصويري به ياد ماندني از شما در ذهن مخاطب ثبت خواهد كرد.


۴. زبان بدن را فراموش نكنيد
زبان بدن يكي از موارد مهم در تمامي جلسات و مذاكرات حضوري است. بايد در انتخاب حركت‌ها، نحوه‌ي نشستن، نحوه‌ي احوالپرسي و دست دادن و موارد اين‌چنيني با وسواس زياد برخورد كنيد و در تمامي اين كارها، اعتماد به نفس را نشان دهيد. به طور مثال، محكم دست دادن، راست ايستادن و ارتباطات چشمي در زمان صحبت كردن و در زمان گوش دادن، تصويري با اعتماد به نفس از شما ايجاد مي‌كند.


۵. احساسات فرد مقابل را تحريك كنيد
يك شاعر معروف به نام Maya Angelou در جايي مي‌گويد: “مردم آن چيزهايي كه شما گفته‌ايد و آن كارهايي كه شما انجام داده‌ايد را فراموش مي‌كنند. اما هيچ‌گاه نمي‌توانند تاثيري كه بر احساسات آنها داشته‌ايد را از ذهن پاك كنند.” اما چگونه احساسات افراد مقابل را تحريك كنيم؟ براي اين منظور كافي است خود را مقداري آسيب‌پذير نشان دهيد. به طور مثال به اشتباه مطلبي را عنوان كنيد و عذرخواهي كنيد. كاري كنيد فرد مقابل لبخند بزند، در مورد گذشته‌ي او سوالاتي بپرسيد،‌ يك خاطره تعريف كنيد يا يك بحث داغ را در مكالمات پيش بكشيد.


۶. به خوبي به حرف‌هاي مخاطب گوشي كنيد
به جز مهارت بالا در صحبت كردن، خوب گوش دادن نيز تصويري مناسب از شما به جا مي‌گذارد. زماني كه فرد مقابل در حال صحبت كردن است، با دقت و علاقه‌ي زياد به صحبت‌هاي او گوش دهيد. فراموش نكنيد كه افراد احساسي كه در آنها به جا مي‌گذاريد را فراموش نخواهند كرد و شما با خوب گوش دادن احساس اطمينان و اعتماد به نفس را در طرف مقابل ايجاد مي‌كنيد.


۷. لبخند بزنيد
لبخند زدن چهره‌ي شما را به يادماندني‌تر مي‌كند و بعلاوه، نشان مي‌دهد كه شما از اين قرار ملاقات راضي و خشنود هستيد و طرف مقابل نيز به طبع لبخند شما، لبخند خواهد زد و از اين قرار ملاقات خاطره‌ي خوبي در ذهنش ثبت خواهد شد.

۸. سوال بپرسيد و خود را مشتاق نشان دهيد
سوال پرسيدن در مورد صحبت‌هاي فرد مقابل نشان مي‌دهد كه به او اهميت مي‌دهيد و موضوع مورد بحث براي شما جذاب است. سعي كنيد در مورد خود شخص هم سوالاتي بپرسيد و نشان دهيد كه به شناختن او علاقه داريد. كنجكاو بودن يكي از خصوصياتي است كه باعث مي‌شود افراد شما را فراموش نكنند.

۹. افراد را با اسامي خطاب قرار دهيد
وقتي مخاطب اسم خودش را از بان شما بشنود و بفهمد كه آن را به ياد داريد، به اين نتيجه مي‌رسد كه شما به او و صحبت‌هايش اهميت مي‌دهيد. اسامي افراد با شخصيت آنها گره خورده است و استفاده از اسامي، نشان‌دهنده‌ي اعتبار دادن به شخصيت طرف مقابل است.

منبع: خلاقيت