شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روزنامه نگاري كه نظر داد آمريكا در ويتنام پيروز نمي شود
سه شنبه، 11 مرداد 1401 - 11:10 کد خبر:25082
مورلي سيفر Morley Safer روزنامه نگار كانادايي ـ آمريكايي كه در سال 1965 به عنوان گزارشگر اينوستيگيتيو به ويتنام جنوبي رفته بود تا با مشاهده اوضاع از نزديك، نظر خودرا به مردم آمريكا بدهد دوم آگوست اين سال در نخستين گزارشي كه از ويتنام فرستاده بود نظر داد كه آمريكا در جنگ ويتنام به پيروزي نخواهد رسيد و ورود به اين جنگ كاري بجا نبوده است.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- مورلي سيفر Morley Safer روزنامه نگار كانادايي ـ آمريكايي كه در سال 1965 به عنوان گزارشگر اينوستيگيتيو به ويتنام جنوبي رفته بود تا با مشاهده اوضاع از نزديك، نظر خودرا به مردم آمريكا بدهد دوم آگوست اين سال در نخستين گزارشي كه از ويتنام فرستاده بود نظر داد كه آمريكا در جنگ ويتنام به پيروزي نخواهد رسيد و ورود به اين جنگ كاري بجا نبوده است.


در آن زمان آن طور كه بايد، به نظر «سيفر» توجه نشد، ولي چند سال بعد كه درستي نظر او به اثبات رسيد و آمريكا مجبور شد با تحمل 58 هزار كشته و صدها ميليارد دلار زيان مالي و تشديد نارضايي جوانان اين كشور، بدون اخذ نتيجه مورد نظر از ويتنام خارج شود؛ نظر «سيفر» وارد تاريخ شد.


«سيفر» نوزدهم ماه مي 2016 پس از 84 سال عُمر و بيش از 60 سال روزنامه نگاري و عمدتا روزنامه نگاري برادكَستينگ (راديوتلويزيوني) و يك هفته پس از بازنشستگي محدود از كار ژورناليسم درگذشت. وي دهها سال براي مجله تلويزيوني «سيكستي مينيتس Sixty Minutes» شبكه CBS آمريكا گزارش اينوستيگيتيو تهيه مي كرد.


نظر او درباره سرانجام جنگ ويتنام، نخستين و آخرين نظر درست سيفر نبود. وي تقريبا هر هفته نظر خودرا درباره يك مسئله روز در قالب گزارش، در مجله تلويزيوني «سيكستي مينيتس» مطرح مي كرد. اسناد او؛ عكس و فيلم، مصاحبه با افراد و سابقه (تاريخچه) رويداد و نتيجه گيري بود. كار او در طول چند دهه در آن مجله تلويزيوني، تهيه گزارشهاي به اصطلاح «اين ـ دپت In-Depth و اينوستيگيتيو Investigative» بود كه تهيه آنها نياز به تحقيق و بررسي و تلاش فراوان دارد.


مورلي هشتم نوامبر 1931 در شهر تورانتو (كانادا) به دنيا آمده و بيش از شش دهه كار روزنامه نگاري كرد. او قبلا چند بار گفته بود كه هيچگاه به اراده خودش بازنشسته نخواهد شد، پدرش 102 سال عُمر كرد و او هم اميدوار است به اين سن برسد و تا آن زمان، از طريق روشنگري در خدمت مردم باشد. او گفته بود كه يك روزنامه نگار واقعي هيچگاه احساس پيري و خستگي نمي كند. با وجود اين، وي در نيمه ماه مي 2016 خودرا بازنشسته محدود كرد كه طاقت دوري از دلدار (ژورناليسم) به او امان نداد كه بيش از چند روز زنده بماند به همانگونه كه ماهي نمي تواند به دور از آب دوام بياورد. «روزنامه نگاري» عشق روزنامه نگار است و نمي تواند به دور از معشوق زنده بماند.