شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : چگونه براي وب‌سايت‌تان بازديدكنندگان غيرمنتظره ايجاد كنيد؟
سه شنبه، 12 مرداد 1395 - 10:24 کد خبر:25065
مسير تعامل ما با مشتريان‌ به شدت تغيير كرده است. تغيير اخير به ما اجازه مي‌دهد تا از اطلاعات جزئي در مورد بازديدكنندگان وب‌سايت‌مان مطلع شويم.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، مسير تعامل ما با مشتريان‌ به شدت تغيير كرده است. تغيير اخير به ما اجازه مي‌دهد تا از اطلاعات جزئي در مورد بازديدكنندگان وب‌سايت‌مان مطلع شويم. اگر مي‌خواهيد در اين رقابت پيشتاز باشيد و به مشتريان‌تان خدمت كنيد، نبايد حدس بزنيد كه چه كسي در حال بازديد از وب‌سايت شماست.

 

سير تكاملي هوش بازاريابي1

در طول تاريخ، هر كسب‌وكاري مي‌دانست كه مشتريانش يا مشتريان بالقوه‌اش بر تعاملات دروني بنا شده‌اند. به طور ساده، اگر يك مشتري وارد محيط كسب‌وكار شما مي‌شد يا به شما زنگ مي‌زد، به اين ترتيب شما مي‌فهميديد كه او در حال مصرف محصول شما بوده است. روش‌هاي هدايت‌كننده تغيير كرده‌اند؛ بنابراين در فروشگاه‌تان، شما از افراد مي‌خواهيد تا يك فرم را پر كنند و آنها را به ليست‌تان اضافه مي‌كنيد. اما بازاريابي متحول شده است؛ امروزه، با ابزارهاي آنلاين ما مرتبا نام‌ها و آدرس ايميل‌هاي مشتريان را دريافت مي‌كنيم تا با مشتريان رابطه منظم و مداوم داشته باشيم. درك ما از علاقه مشتريان تحول يافته و اين تحول در آنچه در حال فروش آن هستيم نمود پيدا كرده است. اين امر موجب شده است تا شاهد كسب‌وكارهاي آنلاين باشيم.

در يك فروشگاه فيزيكي، فروشنده تصور مي‌كند زماني كه يك مشتري توجه دقيقي به يك ويترين نشان مي‌دهد، ممكن است به آن جنس علاقه‌مند شده باشد. زماني كه به يك فروشگاه زنجيره‌اي وارد مي‌شويد، اگر شما جلوي ويترين شلوار‌ها توقف كنيد، به فروشنده اين احساس دست خواهد داد كه ممكن است شما به خريد شلوار علاقه‌مند باشيد. در صورتي كه ممكن است شما تنها در حال جست‌وجو باشيد. اما اگر شما دوباره به سمت همان شلوارها برگرديد احتمال زيادي وجود دارد كه زمان براي يك خريد مناسب باشد.

 

ابزارهاي هوش پيشگويانه

ديدگاه مشابهي در دنياي ديجيتال وجود دارد. ابزارهايي مانند HubSpot ( و بسياري ديگر) به شما اجازه مي‌دهد تا بازديدكنندگان شما فرمي را پر كنند و سپس به شما اين فرصت را بدهند تا هر حركتي از جانب او بعد از آن نقطه را پيگيري كنيد. وقتي شما تعامل ايجاد كرده‌ايد و اطلاعات او را گرفتيد، اين كار به شما ديدگاهي نسبت به رفتار مشتري شما مي‌دهد.

اگر يك مشتري بالقوه زمان زيادي بر سه صفحه خاص در وب‌سايت شما صرف كرده باشد، از اين موضوع چه چيزي دريافت مي‌كنيد؟ رقابت شما چه مقدار زمان و بر كدام نقاط وب‌سايت شما صرف مي‌كند؟ آيا اين داده‌ها علاقه يا تعهد شما را برمي‌انگيزاند؟ ما مصاحبه‌اي با تينا بين يكي از موسسان VisiStat و KickFire داشتيم. VisiStat ابزاري است كه شما مي‌توانيد با وب‌سايتتان آن را راه‌اندازي كنيد تا بهتر درك كنيد كه چه كساني از سايت شما بازديد مي‌كنند. اين ابزار بر مبناي آدرس IP بازديدكنندگان اين امكان را براي شما فراهم مي‌آورد. اين ابزار يك (رابط برنامه‌نويسي نرم‌افزار) API براي توسعه‌دهندگان نرم‌افزار يا كسب و كارها ارائه مي‌دهد. كساني كه مي‌خواهند داده ارزشمندي در مورد پايگاه مشتري براي اخذ راه‌حل‌ به‌دست آورند. ممكن است شما بازديدكننده به‌خصوص را نشناسيد، اما ايده خوبي از ماهيت شركت‌تان خواهيد داشت. در يك پياده‌سازي ايده‌آل، ابزار مديريت ارتباط با مشتري (CRM ) مي‌تواند به شما اين امكان را بدهد تا بدانيد كه يك صفحه خاص از وب‌سايتتان توسط چند نفر در 24 ساعت گذشته 18 بار مورد بازديد قرار گرفته است. اين مي‌تواند يك شاخص بزرگ از زمان ايده‌آل براي ارتباط با آنها باشد.

 

قدرت آينده‌نگري فروش

KickFire همراه VisiStat در مرورگر كروم، به شما اين امكان را مي‌دهد تا هنگام بازديد از وب‌سايت‌ اطلاعات غني در مورد يك كسب‌وكار به‌دست آوريد. شما تنها يك مبلغ ناچيز براي اطلاعات جزئي مخاطب شامل شماره تلفن و آدرس ايميل پرداخت مي‌كنيد. با KickFire همه كاري كه مي‌كنيد رفتن به يك وب‌سايت و كليك روي دكمه KickFire در مرورگر كروم است. KickFire بي‌درنگ اطلاعات فني و تجاري را به شما ارائه مي‌دهد. اين ابزار به شما اعضاي كليدي شركت و اينكه آنها از كدام ابزارهاي ديجيتال استفاده مي‌كنند را نشان خواهد داد و حتي مي‌تواند با پلتفرم‌هاي محبوب مديريت رابطه با مشتري يا CRM ارتباط برقرار كند.

 

اين مفاهيم را به‌كار بگيريد

اگر شما تنها به اطلاعات جمع‌آوري شده توسط مشتري اكتفا مي‌كنيد، ممكن است با اطلاعات جزئي كه مي‌توانيد از VisiStat و KickFire دريافت كنيد سردرگم شويد. براي پيش‌بيني فروش، KickFire ممكن است تنها ابزاري باشد كه افراد حرفه‌اي در فروش مي‌توانند براي اخذ ديدگاه بهتر در فرصت‌هاي فروش‌شان استفاده كنند. براي افراد ماهرتر، به VisiStat يك درايو تست2 بدهيد تا ببينيد كه چه كساني از سايت شما بازديد مي‌كنند. ممكن است از كشف اينكه چه كساني زمان صرف مي‌كنند تا ويترين ديجيتال شما را دنبال كنند شگفت‌زده شويد. دستيابي در زمان درست ممكن است مزيت رقابتي باشد كه شما به دنبال آن هستيد.

 

منبع: روزنامه دنياي اقتصاد – شماره 3827