شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- در حالي كه روابط عمومي براي علائم تجاري پوشش ضروري رسانهاي و آگاهي عمومي را فراهم ميآورد، بهينهسازي موتور جستجو با افزايش امكان ديده شدن در صفحه نتايج موتور جستجو، فرصتهاي مزبور را تقويت ميكند. نمانامها(برندها) بايد از تلفيق بهينهسازي موتور جستجو و روابط عمومي براي حد�'اكثر آگاهي از نمانام و ترافيك اجتماعي/ وبسايت استفاده كنند.
براي اين كار، نمانامها بايد بر تدابير زير تمركز داشته باشند:
• مديريت شهرت
• فرصتهايي براي پيوندها
• بهينهسازي اعلاميههاي مطبوعاتي
• بهينه سازي براي خبر گوگل
تلفيق بهينهسازي موتور جستجو و روابط عمومي
مديريت شهرت
از وجوه مهم�' روابط عمومي مديريت شهرت است، كه با استفاده از بهينهسازي موتور جستجو ميتوان تحت كنترل و نظارت قرار داد. با اجراي راهبردهاي معي�'ن، نمانامها ميتوانند حضور، برجستگي و رتبهبندي صفحات مثبت وبسايت را افزايش دهند، و در عين حال فهرستبنديهاي منفي را در صفحه نتايج موتور جستجو به اقلام پايينتر سوق داد. اين كار با استفاده از (1) رسانههاي اجتماعي و (2) خبرها قابل حصول است:
(1) حضور در رسانههاي اجتماعي
نمانامها بايد اطمينان يابند كه داراي حضور اجتماعي و ارتباطات اجتماعي عمده باشند. راههاي متعد�'دي براي ترويج علائم ارسالي در صفحۀ نتايج موتور جستجو وجود دارد:
• بهينهسازي و ايجاد پيوندهاي درونساخت براي پروفايلهاي موجود و تازه ايجاد شدۀ اجتماعي
• از آنجا كه مديران ارشد اجرايي مستقيماً با سازمان در ارتباط هستند، نمانامها بايد بر بهينهسازي صفحات موجود رسانهاي خود و نيز ايجاد پروفايلهاي اجتماعي داراي علامت تجاري كه ممكن است از نظر دور بماند بپردازند. اين به افزايش حضور آنها در صفحۀ نتايج موتور جستجو و در عين حال پايين آوردن نتايج با ربط و تناسب كمتر كمك كند. توضيحاً، تيم محتواي عملكرد ما از اين تاكتيك استفاده كرد و توانست فهرستبندي منفي ارباب رجوع را از رتبۀ #3 در صفحۀ نتايج موتور جستجوي گوگل به #8 (كه بدون پايينتر رفتن نتوان ديد) رساند. فهرستبندي منفي ديگري در صفحه او�'ل براي همان ارباب رجوع را توانست به صفحه سوم سوق دهد.
• بهينهسازي ويديوهاي يوتيوب كه در برخي كانالهاي اجتماعي درج ميشود. به طور اخص�'، نمانامها بايد بر يك ويديو تمركز نمايند و پيوندهاي اضافي و بازديدهاي ديگر را به سوي آن سوق دهند. از آنجا كه ويديوها نوعاً در رتبهبندي بالايي در صفحه نتايج موتور جستجو قرار ميگيرند، سوق دادن ترافيك مراجعه به يك صفحۀ خاص�' ميتواند به پايينتر سوق دادن محتواي منفي كمك كند.
(2) افزايش حضور در خبرها و سخن گفتنها
موتورهاي جستجو به طور مداوم در صدد يافتن محتواي تازه و مرتبط هستند. نوعاً، بخش "خبر" درون صفحۀ نتايج موتور جستجو ميتواند ديگر رتبهبنديهاي جستجو را پايين براند. همچنين، برنامههاي سخنراني و همايشها غالباً صفحاتي را به اجرا ميگذارند كه به سخنرانان و عرضه كنندگان مطالب اختصاص يافته است. اين صفحات غالباً در صفحۀ نتايج موتور جستجو رتبۀ بالايي دارند، بخصوص اگر كه جلسه يا برنامه داراي ميزان معتنابهي پوشش رسانهاي باشد.
با پيوند متقابل محتواي خبر به محتواي اجتماعي، نمانامها همچنين ميتوانند سنجش قدرت پيوند را ايجاد كنند و چون اين محتوا در اختيار گذاشته ميشود، قابليت رؤيت افزايش مييابد، بنابراين تقويت ارتباط با نمانام و ايجاد قابليت رؤيت بيشتر در صفحۀ نتايج موتور جستجو حاصل ميگردد.
فرصتهايي براي پيوندهاي وبسايت
با تبليغ محتوا، ارزش زيادي بر اهم�'يت پيوندهاي مربوط به وبسايت نمانام گذاشته مي شود. پيوند دادن به صفحات مرتبط ميتواند به تقويت موضوع كمك كند.
غير از ايجاد محتواي مرتبط و آموزنده، گوگل بر مرتبط بودن پيوندهاي داخل مقاله نيز براي تعيين رتبهبنديها در صفحه نتايج موتور جستجو مت�'كي است. اگر مقالهاي داراي پيوندهاي بسيار زياد و/ يا پيوندهاي غيرمرتبط باشد، گوگل آن را به عنوان مشكوك علامت زده به رديفهاي پايين رتبهبندي سوق ميدهد. ام�'ا اگر مقالهاي حاوي پيوندهاي كافي با محتوا و سنجش مرتبط باشد، نگاه گوگل به آن عالي خواهد بود.
ابزاري كه براي كنترل سنجش پيوندها زياد به كار ميرود Open Site Explorer است. اين ابزار ميتواند به نمانامها كمك كند دربارۀ گسترۀ صفحه، سنجش صفحه، ثبت پيامهاي ناخواسته و ديگر سنجشها كمك كند. با تعم�'ق بيشتر در گزارش و تحليل، نمانامها ميتوانند اط�'لاعات بيشتري دربارۀ سايت خود و راههاي بهبود پيوندها كسب كنند. پيوندهاي درونساخت، كه پيوندهايي هستند كه به وبسايت نمانام از ايستگاه ديگري اشاره دارند، تأثيري بارز بر رتبهبنديهاي صفحۀ نتايج موتور جستجو ميگذارند.
نمانامها بايد با شناسايي فرصتهاي پيوندهاي نويدبخش از منابع مشروع قانوني شروع كنند. براي اين كار، نمانامها بايد ناظر به كانالهاي متفاوت باشند:
• داراييهاي تحت تمل�'ك: دريابيد كه كدام يك از شركا در حال حاضر با شما پيوند ندارد (ميكروسايتها، حمايتهاي مالي، و غيره)
• اشارات بدون پيوند: هرگونه اشارت مثبتي به مؤس�'سۀ خود را پيدا كنيد (خبرها، وبلاگها، فهرستهاي مؤس�'سات تجاري، بررسيها، و غيره)
• محتواي مرتبط: هر گونه محتوايي را كه به به بازارگاه نمانام شما مرتبط باشد يا ارتباط عمودي داشته باشد بيابيد.
• بررسي پيوند و برداشتن آن: در صورتي كه عملي باشد، نمانامها بايد پروفايل پيوند خود را بايد پاكسازي نمايند.
وقتي كه اين كانالها بررسي شوند، نمانامها ميتوانند كيفيت و محتواي سايتهاي يافت شده را مكشوف سازند و تصميم بگيرند كه آيا براي ايجاد پيوندهايي با صفحات نمانام متناسب هستند يا خير.
بهينه سازي بيانيههاي مطبوعاتي
تنظيم بيانيههاي مطبوعاتي، نمانامها بايد: (1) پژوهش كلمۀ كليدي را اجرا كنند (2) پيوندهاي برونساخت را، در صورتي كه مناسب باشد، اجرا كنند، و (3) محتوا را مختصر و مرتبط با موضوع نگه دارند.
پژوهش كلمۀ كليدي را ميتوان از طريق چند خروجي انجام داد. مثلاً، با استفاده از ابزارهايي از قبيل Google AdWords Keyword Planner نمانامها ميتوانند دريابند كه چه كلمات كليدي با محتواي توليدي مرتبطند، متوس�'ط حجم ماهانۀ جستجو چقدر است، آيا كلمۀ كليدي با رقابت بالايي مواجه است يا خير، و غيره. نمانامها، به عنوان بخشي از بهترين اقدام بهينهسازي موتور جستجو، بايد اطمينان حاصل كنند كه كلمات كليدي بيش از حد�' استفاده نشوند، زيرا واكنش گوگل نسبت به آنها نامطلوب است و آنها را "چپاندن كلمات كليدي" تلق�'ي ميكند. نمانامها همچنين بايد اطمينان حاصل كنند كه كلمات كليدي انتخابي با جستجوي كاربر متناسب و مرتبط است؛ نمانامها بايد فكر كنند: "اگر مصرف كننده در جستجوي اين كلمۀ كليدي باشد، آيا اين نوع محتوا است كه آنها مايلند بينند؟"
جدا از استفاده از كلمات كليدي داخل محتوا، نمانامها بايد همچنين اطمينان حاصل كنند كه حد�'اقل كلمۀ كليدي او�'ليه در عنوان ذكر شده باشد.
نمانامها بايد فقط از پيوندهاي برونرويي استفاده كنند كه براي خواننده ارزش دارد. اگر پيوندهاي برونروي مرتبط با وبسايت نمانام درون بيانيۀ مطبوعاتي اجرا شود، اين سبب خواهد شد ترافيك طبيعي به سوي سايت سوق پيدا كند. براي كلمات كليدي كه به وبسايت پيوند داده ميشوند، نمانامها بايد اطمينان حاصل كنند كه كلمۀ كليدي حاوي اَبَرپيوند به صفحنهاي با محتواي مرتبط با اصطلاح مورد جستجو هدايت خواهد شد. مثلاً، اگر اَبَرپيوندهاي نمانامي در بيانيه مطبوعاتي "ظروف آشپزي" باشد، پيوند بايد مصرف كننده را به صفحۀ اينترنت كه در آن ظروف آشپزي است، و نه صفحهاي كه وسائل آشپزخانه در آن است، رهنمون شود.
غير از قابليت رؤيت برجسته و آگاهي افزوده، پيوندهاي برونرو بايد تجربۀ بهتري نيز براي كاربر فراهم آورند. آنها پيوندهاي مرتبط را فراهم ميآورند كه به مطالب درج شده در وبلاگها، كاغذسفيد، يا صفحات عمومي اينترنت، نمانامهايي كنجكاوي يا تمايل مصرف كننده براي يادگيري بيشتر را ارضاء ميكنند، رهنمون كنند. اين، به نوبۀ خود، ممكن است به بيان افزوده مطلب منتهي شود كه سپس به ميزان افزودهاي از قابليت رؤيت و مشاهده شدن منجر ميشود.
نمانامها بايد همچنين اطمينان حاصل كنند كه بيانيههاي مطبوعاتي آنها كوتاه و جذ�'اب – و مرتبط – باشد. گوگل طول محتوا را تشخيص ميدهد و بهترين نمايش اين است كه بيانيه مطبوعاتي بين 300 تا 500 كلمه باشد. هر آنچه كه بيشتر باشد ممكن است در ارزش بهينه سازي موتور جستجوي كوتاه شود.
بهينهسازي براي خبر گوگل
خبر گوگل براي محتوايي كه جديد، تازه و نوآور باشد – محتوايي كه به گرايشها و عناوين صنعت مرتبط باشد – اولويت قائل است. ام�'ا گوگل غالباً شرحها و گزارشهايي را كه داراي تاريخچه مشابه هستند و حكايتي مشابه دارند در يك گروه قرار ميدهد. به اين عل�'ت، نمانامها بايد بر آنچه كه نيت مصرف كننده است تمركز داشته باشند. با محدود كردن محتوا بر آنچه كه مشتري مبتني بر اجراي كلمۀ كليدي مايل است بيابد و زمينۀ نسخۀ مورد بحث، نمانامها ميتوانند با محتواي مناسبي كه با انگيزۀ جستجوي مخاطبان منطبق است، آنها را هدف قراردهند.
نمانامها بايد همچنين اطمينان حاصل كنند كه براي رتبهبندي در خبر گوگل از رهنمودهاي گوگل پيروي ميكنند.
• محتوا: محتواي ايجاد شده بايد تازه و جالب و جاذب توج�'ه عموم مخاطبان باشد. محتوا بايد با رويدادهاي جاري نيز مرتبط بوده معيارهاي روزنامهنگاري را تأمين نمايد و اط�'لاعات روشن و كوتاه به دست بدهد.
• بهينهسازي فن�'ي موتور جستجو: نمانامها بايد اطمينان حاصل كنند كه مقالات آنها داراي نشاني وب (URL) منحصر به فردي باشد و اين كه آيا درون مقاله پيوندها گذاشته شده يا خير، و آيا به صورت HTML است زيرا گوگل نميتواند به جستجوي JavaScript بپردازد. اگر نمانامها بيانيههاي مطبوعاتي به گوگل ميفرستند، آنها بايد اطمينان بيابند كه مقالات مزبور را در سايت خود، جدا از محتواي عمومي، دارا هستند. مثلاً، نمانامها ميتوانند زيردامنه (subdomain) يا فولدر ايجاد كنند، مانند newsroom.client.com يا client.com/newsromm.
• كيفيت: به وسيلۀ رهنمودهاي كيفي مسئول وب نمانامها بايد اطمينان يابند كه خبرها – فقط خبرها – را تأمين ميكنند نه آن كه از خبر گوگل به عنوان سك�'ويي جهت ترويج محصولات / خدمات خود استفاده كنند.
در پايان، نمانامها بايد اطمينان يابند كه هم از بهينهسازي موتور جستجو و هم از روابط عمومي به طور هماهنگ استفاده ميكنند. نمانامها با بهرهبرداري از هر دو فن با هم، فرصتي براي افزايش آگاهي ديگران از نمانام و نيز ترد�'د به سوي آن خواهند داشت.