شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نياز به خبرنگار آموزش ديده براي اطلاع رساني بحران
یکشنبه، 3 مرداد 1395 - 12:43 کد خبر:24918
واژه بحران در حرفه روزنامه‌نگاري معناي متفاوت و ويژه اي دارد. به اين معنا كه آنچه در اين حرفه كار روزمره است، در بسياري از حرفه‌هاي ديگر كار بحراني تلقي مي‌شود.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- واژه بحران در حرفه روزنامه‌نگاري معناي متفاوت و ويژه اي دارد. به اين معنا كه آنچه در اين حرفه كار روزمره است، در بسياري از حرفه‌هاي ديگر كار بحراني تلقي مي‌شود.

از اين رو، بحران در حوزه خبر شامل وقايع داخلي و بين المللي و اتفاقات طبيعي و يا انساني مي شود كه به معناي واقعي كلمه منجر به بروز اختلالاتي مي شود. فرصت و زمان كم براي واكنش نسبت به بحران، وجود اطلاعات ناقص، نامعتبر و مشكوك در هنگام وقوع حادثه و تهديد كردن منابع طبيعي و يا زندگي بشر، از خصوصيات بحران است.

از آنجاكه، بحران ها متنوع بوده و اغلب آنها تكرار شونده هستند و مشكلات و خسارات ناشي از آنها متفاوتند، براي اين بحران ها بايد اقداماتي فوري و اضطراري انجام شود.

با توجه به اهميت اطلاع رساني و ارتباطات در حوزه مديريت بحران، نياز است كه مسير معين و مشخص به منظور اطلاع رساني وجود داشته باشد. از اين رو، خبرنگاران حوزه مديريت بحران لازم است افرادي آموزش ديده در رسانه ها باشند و اطلاع رساني در زمينه بحران در قالب گروهي نظام مند صورت گيرد.

محمد خدادي مديرعامل خبرگزاري ايرنا در گفت و گو با خبرگزاري سيناپرس، با اشاره به وقوع اتفاقات اخير در سطح جهان و نقش رسانه ها در نحوه انعكاس آنها گفت: با توجه به انعكاس اخبار اتفاقات اخير در تركيه و فرانسه در مي يابيم كه در شرايط بحران جمع آوري و ارسال اطلاعات بسيار اهميت دارد. به دليل همين اهميت و حساسيت موضوع، رسانه ها نيازمند متخصصان حوادث هستند كه وظيفه تربيت آنها بر عهده دانشگاه ها و برقراري ارتباط دانشگاه ها با رسانه هاست.

وي ادامه داد: رسانه هاي جمعي بايد متوجه باشند كه به منظور جذب مخاطب، در شرايط بحران احساسات جامعه را متلاطم نكنند. از اين رو، اخلاق حرفه اي در زمان بحران، نياز به توجه مضاعف دارد.

رسانه هاي جمعي بايد متوجه باشند كه به منظور جذب مخاطب، در شرايط بحران احساسات جامعه را متلاطم نكنند.

اين كارشناس ارتباطات تصريح كرد: روزنامه‌نگار هر روز با واقعه‌اي بي‌سابقه و غافلگيركننده، روبه‌روست كه بايد درباره آن تصميمي بي‌سابقه بگيرد؛ از كلمات و جملاتي كه بعضي از آنها را تا آن روز هرگز به‌كار نبرده استفاده كند و محصول نهايي را با آرايشي كاملاً نو تدوين و در زمان و حجم معين عرضه كند و منتظر بماند تا مطمئن شود كه محصولي كه رقيب او در روزنامه‌اي ديگر توليد كرده بهتر از محصول او نيست.

وي اظهار كرد: از منظر هيئت تحريريه يكي از نخستين مشخصه‌هاي «بحران»، ضرورت آرايش جديد هيئت تحريريه است، با تلفن‌هاي متعدد، بسيج كردن چند خبرنگار و عكاس و تعيين مأموريت آنها، پيش‌بيني مساحت غيرعادي در صفحات روزنامه، آرايش غيرعادي صفحه اول، در عين حال دغدغه رعايت زمان ارسال خبر به بخش فني و رسيدن به‌موقع به ساعت انتشار. در رسانه‌هاي ديگر نيز همين التهاب حاكم است، زيرا آنها هم در محدوديت‌هاي مشابه ناشي از سرعت و حجم خبري گرفتار هستند.

خدادي با ذكر مثالي ادامه داد: در مواردي مرگ ناگهاني يك فرد مي‌تواند در روزنامه‌ها آرايش بحراني ايجاد كند. خبر درگذشت جمال عبدالناصر، رئيس جمهوري وقت مصر، در ساعت 11:30 به ايران رسيد. در يكي از روزنامه‌هاي آن روز 12 مترجم و نويسنده و خبرنگار نيمه شب به روزنامه فراخوانده شدند و با استفاده از آرشيو، تلكس و تلفن به صاحب‌نظران، روزنامه روز بعد شش صفحه گزارش در اين باره داشت.

وي افزود: از اين رو، همكاري مناسب بين خبرگزاري ها و ساير دستگاه ها مختلف مي تواند سبب توليد، انتشار و اطلاع رساني بهتر اخبار در شرايط مختلف شود.

خدادي در ادامه به لزوم تدوين محتواي ويژه مديريت بحران در دانشكده خبر اشاره كرد و گفت: با تدوين دروس مرتبط با مديريت بحران و دوره هاي آموزشي پيوسته و مداوم براي اصحاب رسانه مي توان در اين زمينه به پيشرفت هاي بزرگي رسيد. ضمن اينكه، امروز ديگر امكان موفقيت دستگاه ها بدون اينكه دغدغه اطلاع رساني داشته باشند، وجود ندارد.

منبع: سيناپرس