شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : خواندن سرخط خبرها، نخستين لحظه برقراري ارتباط ميان گوينده و مخاطب است.
چهارشنبه، 11 بهمن 1391 - 23:24 کد خبر:2488

 خواندن سرخط خبرها در تلويزيون

شارا،حسن عابديني كارشناس رسانه - خواندن سرخط خبرها، نخستين لحظه برقراري ارتباط ميان گوينده و مخاطب است. سرخط خبرها در بسياري از شبكه هاي تلويزيوني صرفا روي تصاوير خوانده مي شود. شبكه هاي تلويزيوني معمولا از قاعده سه سرخط " هدلاين " استفاده مي كنند.

هر سرخط در شبكه هاي تلويزيوني حدود 7 تا 10 ثانيه است. سرخط هاي دو جمله يي يا دو شبه جمله يي هم اكنون رواج بيشتري دارد. سرخط ها بايد به رويداد در حال وقوع يا تحولات در آينده نزديك دلالت داشته باشد. ضرباهنگ عناوين معمولا هم در روايت و هم در خواندن تندتر از حد معمول است.

سرخط در تلويزيون با بهره گيري از چهار شاخص مورد ارزيابي قرار مي گيرد:

نخست: تصوير مناسب،

دوم: متن حك شده روي صفحه تلويزيون،

سوم: متني كه گوينده قرائت مي كند

و چهارم: هم لحن و ضرباهنگ صداي گوينده كه متن سرخط را مي خواند.

لحن گوينده ها در حوزه تلويزيون معمولا به سه دسته تقسيم مي شود كه لحن قرائت گونه (read delivery)،‌ تشديد كلمات (word punching) و بيان اوايي (vocal delivery) در آن زمره است. بيان بريده بريده (sing – song ) و قصه شب گونه (bed time story) هم در اين چارچوب مي گنجد.

به هر صورت برخي بررسي ها در مخاطبان غربي حكايت از آن دارد كه 28 درصد پيام هر روايتي در خبر تلويزيوني از طريق لحن صدا و نگرش فرد ناشي مي شود، 55درصد هم از طريق حركت سر و دست ها و ميميك صورت (body language) و فقط 7 درصد از طريق كلمات منتقل مي شود. ساير عوامل هم در اين زمينه موثر است. طبعا اين موضوع براي همه اقشار در همه جوامع و فرهنگ ها يكسان نيست.