شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، دكتر محمود ترابيان مدير امور روابط عمومي و اطلاعرساني بانك آينده :«اقتصاد مقاومتي»، بهمعناي اقتصاد خودكفا، مولد، مستقل و شكوفايي است كه قادر باشد، در برابر تمامي فشارها، مقاومت كرده و از بنيانهاي جامعه محافظت نمايد. از اينرو، مهمترين مؤلفهها و شاخصهاي اقتصاد مقاومتي را بايد در «خودباوري» و «اعتماد» جامعه جستوجو نمود؛ چرا كه تا زماني كه جامعه از نظر فكري و فرهنگي به اين مرحله از رشد و بالندگي نرسد كه «ما ميتوانيم»، هرگز به چنين اقتصادي دست نخواهيم يافت.
بنابراين از مهمترين عواملي كه اقتصاد مقاومتي بر بنياد آن شكل ميگيرد، ميتوان به «بينش و نگرشي» اشاره داشت كه بهعنوان موتور محركه فعاليتهاي انساني مطرح است.امروزه وابستگي حوزههاي مختلف اجتماع به يكديگر، بهويژه در حوزه گرايشها و انگيزشهاي انساني بر كسي پوشيده نيست. وابستگي مذكور، موجب تأثير و تأثر شاخههاي مختلف اجتماع بر يكديگر ميشود.
در اين بين و در پارهاي از شرايط، برخي از حوزهها، اهميت دوچنداني براي پيشرفت جوامع مييابند.دو مقولهاي كه همواره در طول تاريخ با يكديگر، ارتباط تنگاتنگي داشته و تأثير و تأثر آنها بر يكديگر توضيحدهنده بسياري از تحولات اجتماعي است، «اقتصاد» و «فرهنگ» است؛ چرا كه از روزگاران پيشين، بازار، همواره محلي بوده است كه شكلدهنده بسياري از تعاملات اجتماعي افراد بوده و هست و بدين سبب، بسياري ارزشها، آداب و رسوم و در معنايي كلي، رفتارهاي فرهنگي افراد را شكل بخشيده است.
در چنين شرايطي، مهندسي فرهنگ اقتصاد مقاومتي، بهمعناي مديريت افكارسازي جامعه بهگونه اي است كه بتواند نسبت تعادلي و تكاملي را ميان عوامل و متغيرهاي تشكيل دهنده اقتصاد مقاومتي شكل دهد. كه در اين ميان، روابطعموميها ميتوانند با نقشآفريني خود در تنظيم ارتباطات درون و برونسازماني، همواره افكار عمومي را رصد كرده و با جامعه و افكار عمومي تعامل سازندهاي را برقرار سازند و بر همين اساس، نقش مهم و حياتي را در تحقق اقتصاد مقاومتي ايفا نمايند.
ترويج فرهنگ مصرف كالاي داخلي، حمايت از توليد ملي، ترويج فرهنگ صحيح مصرف، آگاهيبخشي، توسعه دانش و مهارتها و قابليتهاي فردي از مهمترين اقداماتي است كه در سال اقتصاد مقاومتي بايد به آن پرداخت و مسؤولان روابطعمومي ميتوانند نقش مؤثري در ترويج فرهنگ «اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل» داشته و با استفاده از ابزاري كه در اختيار دارند در بين مخاطبان خود تأثيرگذار باشند؛ چرا كه اساس كار روابطعموميها، «فرهنگ» است.
ميتوان چنين نتيجه گرفت كه؛ زيربناي «اقتصاد مقاومتي»، «فرهنگسازي» است؛ از همينرو، چنانچه فرهنگ ما اصلاح نشود، دستيابي به چنين اقتصادي ميسر نخواهد بود و در همين راستا، روابط عموميها ميتوانند با بهرهگيري از جوهره تعاملي و ويژگيهاي ارتباطاتي خود، نقش مهم و مؤثري در فرهنگسازي اقتصاد مقاومتي ايفا نمايند.
منبع: رويكرد