مديركل دفتر برنامهريزي و توسعه آموزشهاي تخصصي معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي، سبك تبليغي حضرت رسول(ص) را الگويي براي خبرنگاران و اصحاب رسانه در حوزه تبليغ و اطلاعرساني دانست.
حجتالاسلام والمسلمين علي دارابي، مديركل دفتر برنامهريزي و توسعه آموزشهاي تخصصي معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي، در گفتوگو با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، تأكيد كرد: آنچه در سيماي نوراني نبي اكرم(ص) به عنوان بزرگترين مبلغ دين اسلام وجود دارد به عنوان الگوي فاخر و الهي در مقابل مبلغان ما قرار دارد و طبيعي است كه مبلغان و شبكه تبليغي ما بايد با تأسي به سيره علمي و عملي پيامبر(ص) در مسير نوراني تبليغ دين و توجه دادن مردم به اخلاق اسلامي گام بردارند.
وي از برگزاري كارگاههاي مهارتافزايي تبليغ ويژه شبكه تبليغ و روحانيان نيز سخن گفت و اظهار كرد: با حضور سرآمدان تبليغ كارگروه آموزشهاي تخصصي تبليغ برگزار و تلاش ميشود شيوههاي نوين و حكيمانه در تبليغ راستين دين مطرح شود و ماحصل مباحث مطرح شده در اين نشستها به آموزشهاي كاربردي و كارگاههاي مهارت افزايي براي شبكه تبليغي تبديل ميشود.
حجتالاسلام دارابي تصريح كرد: در كارگاههاي مهارتافزايي تبليغ، شيوه و سيره نبي اكرم(ص) و اهل بيت ايشان به عنوان نقشه راه مبلغان كشور در تبليغ اسخراج و مورد بهرهبرداري قرار ميگيرد.
وي از جمله روشهايي كه حضرت رسول(ص) براي تبليغ دين استفاده ميكردهاند را شيوه تبليغ چهره به چره عنوان كرد و گفت: ايشان در مواجهه حضوري با افراد با بيان بليغ و رسا و در عين حال ساده و بيپيرايه به همراه جذابيت بيان كه از نرمخويي و مهرباني ايشان نشئت گرفته است، به تبليغ دين اسلام ميپرداختند و همين شيوه نيز كماكان كاركرد خود را در تبليغ حكيمانه دين حفظ كرده است و به عنوان يكي از شيوههاي مطلوب از آن استفاده ميشود.
دارابي شيوه منبر را از ديگر شيوههاي موثر تبليغ دين برشمرد و افزود: اين شيوه متخذ از شيوه عملي نبي اكرم(ص) و حضرات معصوم(ع) است و به عنوان يك رسانه قوي هنوز هم موثر است و بايد در عرصه بايستههاي تبليغ اين شيوه تبليغ به صورت حداكثري مورد استفاده قرار گيرد.
وي با تأكيد بر لزوم آشنايي ائمه جماعات و روحانيان با شيوهها و ابزارهاي نوين ارتباطي، عنوان كرد: آشنايي شبكه تبليغ با اينترنت و كاركردهايي آن، چگونگي ساخت وبلاگ و حضور در فضاي مجازي در برنامه آموزشي ما قرار دارد و در حال حاضر حدود 80 درصد مبلغان با شيوههاي نوين تبليغ در فضاي مجازي آشنا هستند، چرا كه ادبيات امروز جوانان ما متأثر از ابزارهاي نوين ارتباطي است و مبلغان بايد با اين ادبيات آشنا باشند.
مديركل دفتر برنامهريزي سازمان تبليغات اسلامي، در خصوص سيره حضرت رسول(ص) در تبليغ عنوان كرد: حضرت با تحمل مشكلات عديده در راه پيشرفت اسلام اين درس بزرگ را به ما دادند كه با يك ناكامي و شكست در عرصه تبليغ نبايد عقبنشيني كرد بلكه با روحيه مقاوم بايد به پيش برويم و در مقابل نابخردي برخي از افراد نبايد صحنه را خالي كرد.
وي تصريح كرد: مبلغان بايد با حضوري عالمانه، آگاهانه و بياني نرم، بين، دلسوزانه و پدرانه در عرصه فرهنگ ديني تأثيرگذاري داشته باشند.
دارابي در خصوص ديگر ويژگيهاي تبليغي حضرت رسول(ص) اظهار كرد: وقتشناسي، توجه به اخلاقيات فردي و اجتماعي، توجه به مسائل ظاهري مانند نحوه پوشش، سخن گفتن و رفتار، روحيه خطرپذيري، توجه به معارف عاليه اسلامي و معنويت از ديگر اسلوب رفتاري حضرت رسول(ص) در تبليغ دين بود.
وي با تأكيد بر مثبتنگري در حوزه تبليغ، گفت: مبلغان مانند حضرت رسول(ص) بايد خلقيات مثبت و نگاه مثبت در عرصه ديني داشته باشند و بدانند خلقيات مثبت ميتواند به عنوان يك عامل موثر به ما در اين عرصه كمك كند. مثلاً ما ميبينيم كه مسائل معنوي در برخي از جاها و برخي از افراد كمرنگ شده است نبايد نسبت به اين مسئله با نگاه منفي برخورد كرد بلكه عموم خلقيات مثبتي كه يك جوان و انسان مومن ميتواند داشته باشد و ريشههاي معنوي كه در وجود انسانها است بايد مد نظر قرار بگيرد.
دارابي سبك تبليغي حضرت رسول(ص) را الگويي براي خبرنگاران و اصحاب رسانه در حوزه تبليغ و اطلاعرساني دانست و گفت: خبرنگاران با قوا و روحيه جواني، روح اتكا و بلندپروازي كه دارند بهتر ميتوانند در خدمت اهداف عالي تبليغ دين قرار بگيرند.