شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : عوامل كليدي موفقيت يا شكست وب‌ سايت‌ ها
سه شنبه، 29 تیر 1395 - 00:28 کد خبر:24824
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- حسن ميرابوطالبي: داشتن وب‌سايت امروزه بخشي مهم از برنامه بازاريابي شركت‌ها شده است٬ اما اكثر وب‌سايت‌هاي شركت‌ها كار آيي لازم را ندارند. دليل اصلي اين عدم كار آيي بي‌توجهي به دو نكته بسيار مهم و اساسي است:


شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-  حسن ميرابوطالبي: داشتن وب‌سايت امروزه بخشي مهم از برنامه بازاريابي شركت‌ها شده است٬ اما اكثر وب‌سايت‌هاي شركت‌ها كار آيي لازم را ندارند. دليل اصلي اين عدم كار آيي بي‌توجهي به دو نكته بسيار مهم و اساسي است:

شركت‌هاي طراحي وب‌سايت فقط وب‌سايت طراحي مي‌كنند و نه كسب‌وكار آنلاين شما را.
وظيفه اصلي مديريت٬ برنامه‌ريزي و تحول وب‌سايت٬ فقط و فقط بر عهده شماست.
آيا شما مديريت و تحول كسب و كارتان را برون سپاري مي‌كنيد؟ پاسخ به احتمال زياد منفي است.  البته مي‌توانيد براي اين كار مشاوريني داشته باشيد اما باز هم بايد هر روزه و يا حداقل هر هفته وقتي را به اين كار اختصاص دهيد. بنابراين در مورد وب سايت هم اين وظيفه مهم بر عهده خود شماست.

بنابراين از امروز با نگرش ۳۶۰ درجه مي‌توانيد با تغييرات بسيار كوچك سايت تان را متحول كنيد. در ابتدا بايد سعي كنيد كنترل وب‌سايتتان را به طور كامل در دست داشته باشيد. يعني تمامي اطلاعات مديريتي وب‌سايت را در اختيار داشته باشيد٬ حتماً اطلاعاتي مانند نام كاربري و رمز عبور كنترل پانل ميزبان وب سايت  و نرم‌افزار مديريت وب‌سايت را از شركت طراحي درخواست كنيد كه به شما داده شود. مواردي كه در ادامه مي‌آيد براي وب‌سايت هايي است كه ديناميك مي‌باشند٬ يعني شما قادر هستيد بخش‌هاي مهمي مانند منوها٬ تصاوير و محتوا (مطالب) را از طريق نرم‌افزار مديريت كنيد.

حالا مي‌پردازيم به قدم‌هاي اوليه ساخت وب‌سايت با استاندارد ۳۶۰ درجه:

منوهاي وب‌سايت شايد يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي آن باشند. دليل اهميت منو به  دو دليل زير است:

منو اولين بخش مواجهه بازديدكنندگان با وب‌سايت شما هستند. وقتي از طريق موتورهاي جستجو يا بصورت مستقيم  وارد يك وب‌سايت مي‌شويم ابتدا به منوي سايت نگاه مي‌كنيم٬ پس بايد سايت ما داراي منويي بهينه‌شده باشد.

منوها كمك بسيار زيادي به موتورهاي جستجو مي‌كنند تا صفحات سايت ما را به درستي index كنند.

منوهاي وب سايت بايد مشخص‌كننده زمينه فعاليت شما باشند. فرض كنيد كه اگر كسي فقط منوي سايت شما را ببيند آيا مي‌تواند حدس بزند كه سايت شما در چه زمينه‌اي فعاليت مي‌كند يا ابهامات منو موجب مي‌شود كه به راحتي بر روي دكمه خروج كليك شود. متأسفانه بسياري از وب‌سايت‌هاي ايراني فاقد اين امكان هستند كه از طريق منو بتوان به خدمات و توانمندي‌هاي آنان پي برد.

از همين امروز با يك تغيير ساده و بسيار كوچك كارآمدي سايت تان را چند برابر كنيد. به جاي منوهايي شامل:

صفحه اول | درباره ما | تماس با ما | خدمات | محصولات
ساختار زير را جايگزين كنيد:

صفحه اول | كلمه كليدي شماره ۱ | كلمه كليدي شماره ۲………. | درباره ما | تماس با ما
كلمه كليدي همان كلمه‌اي هستند كه افراد براي يافتن شما در موتورهاي جستجو آن را تايپ مي‌كنند. مثلا اگر حوزه كاري شما در زمينه دكوراسيون داخلي است ساختار منوي شما چيزي شبيه اين خواهد بود.

صفحه اول | دكوراسيون داخلي | نمونه‌هاي معماري داخلي | طراحي دكوراسيون داخلي | دكوراسيون منزل | مقالات طراحي داخلي
تمامي اين كلمات از گوگل استخراج‌شده‌اند و كاربراني كه در اين حوزه به دنبال يك شركت دكوراسيون داخلي مي‌گردند از اين كلمات استفاده مي‌كنند.
يكي از سايت هايي كه ما بررسي كرديم منويي مانند زير داشت:

صفحه اول | محصولات | دانستني‌ها  | گالري
به نظر شما زمينه كاري اين وب سايت چه چيزي مي‌تواند باشد؟ نمي‌دانم چه حدسي زده‌ايد ولي بايد بگويم كه زمينه كاري اين وب سايت دكوراسيون داخلي است. خوب همين مثال ساده نشان مي‌دهد كه ساختار منوي بهينه‌سازي شده چقدر مي‌تواند براي يك وب سايت حياتي باشد.


بنابراين يك تغيير كوچك مي‌تواند سايت شما را از يك وب سايت بي‌هويت تبديل به وب سايت با هويت كند كه فقط با نگاه به منوي آن بتوان به سرعت فهميد در چه حوزه‌اي فعال است. امروز بازديدكنندگان هيچ علاقه‌اي ندارند كه كسب‌وكار شما را حدس بزنند. رمز و راز در دنياي آنلاين كه شفافيت اساس آن است كمك چنداني به موفقيت شما نمي‌كند.

ساختار پيوندهاي داخلي:
پيوندهاي داخلي هم از اهميت بسيار زيادي در موفقيت وب‌سايت شما دارند. كاربران به هيچ‌وجه نبايد از ارتباط بين صفحات گيج شوند. شما فقط ۳-۷ ثانيه براي متقاعدكردن بازديدكننده فرصت داريد. شايد يك مثال بتواند بهتر شرايط را براي شما روشن سازد. شما از طريق موتورهاي جستجو مثلاً گوگل به دنبال يك محصول خاص مي‌گرديد. بر روي يكي از نتايج گوگل كليك كرده‌ايد٬ وارد يك صفحه شده‌ايد و توضيحات محصول نظر شما را جلب كرده است حالا مثلاً مي‌خواهيد به اطلاعات تماس اين شركت دست ياييد ولي اين وب سايت يك كار خلاقانه كرده است و منوي تماس را زيرمجموعه پشتيباني قرار داده است. خوب واضح است كه چه اتفاقي مي‌افتد صفحه سايت شما بسته‌شده و بازديدكننده بر روي يك نتيجه ديگر گوگل كليك مي‌كند. ۷ ثانيه شما در همين جا به پايان مي‌رسد٬ با يك شكست در فروش و معرفي محصولتان.


لينك‌دهي مناسب از صفحات به صفحات علاوه بر افزايش كار آيي ناوبري وب سايت به موتورهاي جستجو هم كمك مي‌كنند تا درك بهتري نسبت به ارتباطات ميان صفحات وب‌سايت شما به دست آورند و شما را در نتايج بهتري قرار دهند.