شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، گروه سازندگان آگهي تلويزيوني با طراحي فضاي فانتزي سعي كردهاند فضاي كاري برند را براي مخاطبان تداعي كنند. فروشگاه تخفيفي مجازي نتبرگ چند وقتي است با طراحي چنين فضايي در آگهي تلويزيوني خود در تلاش است ارتباطي تازه را با مشتريانش برقرار كند. برند نتبرگ با اينكه به مشتريان گستردهاي خدمات ارائه ميكند، ولي تابهحال در عرصه تبليغات حضور نداشته و در اين باره شيوهاي را اجرا نكرده است.
براين اساس با اكران نخستين آگهي تلويزيوني نظر بسياري به آن جلب شده است. «فرصت امروز» به منظور بررسي نخستين تجربه تبليغاتي برند نتبرگ گفتوگويي را با ماكان مهرپويا، كارگردان و مشاور تبليغاتي و محمد مظلومپور، كارگردان و تهيهكننده آگهي تلويزيوني نتبرگ داشته كه در ادامه ميخوانيد.
ايده فانتزي بهكار گرفته شده در آگهي
ماكان مهرپويا، كارگردان و مشاور تبليغاتي درباره آگهي تلويزيوني نتبرگ ميگويد: نتبرگ در اين آگهي تكليف خودش را با مخاطب روشن كرده است. آنچه ميتوان از اين آگهي استنباط كرد اين است كه نتبرگ ميخواسته كار برندينگ انجام دهد و در ضمن به مشتريان بالقوهاش برند را يادآوري كند.
به نوعي مخاطبي كه با نتبرگ آشنايي نداشته باشد، آنچنان از طريق اين آگهي متوجه سازوكار اين سايت نخواهد شد. اما مخاطباني كه مشتري نتبرگ هستند و يا شناختي از آن دارند، با ديدن آگهي برند را به خاطر خواهند آورد. مهرپويا درباره ايده فانتزي بهكار گرفته شده در اين آگهي ميگويد: ايدههاي فانتزي معمولا زماني پاسخ ميدهند كه مخاطب حداقل اطلاعاتي را درباره محصول، خدمات يا برند داشته باشد.
آگهي خوش ساخت و خوش ريتم است
مهرپويا در مورد توليد آگهي ميگويد: آگهي مورد نظر خوش ساخت و خوش ريتم است. آگهي طراحي صحنه پيچيدهاي را به دليل ميزانسن خاص كار دارد و با تركيب جلوههاي ويژهاي كه با وسواس اجرا شدهاند، توانسته اتمسفر فانتزي خوبي را در تمام طول آگهي حفظ كند. معمولا كارگرداني آگهيهايي از اين دست كمي پيچيده است و كارگردان بايد صبر و حوصله زيادي را در كنار دانش خود به كار گيرد تا بتواند ضرباهنگ و بازيهاي خوبي را در كار به وجود آورد كه با توجه به اين موارد كارگردان آگهي نتبرگ در اين كار موفق عمل كرده است.
اما در كنار اين موارد، تيم فيلمبرداري نيز كار سختي را اجرا كردهاند. علاوه بر فيلمبرداري نورپردازي چنين كاري نيز نيازمند زمان و دقت زيادي است. در اين آگهي تيم سازنده در خدمت هدف بوده و تلاش زيادي كردهاند تا آگهي به ثمر بنشيند.
ميزانسن و توليد پيچيده آگهي تلويزيوني
مهرپويا ميگويد: اصولاً آگهيهايي مانند آگهي نتبرگ كه كمي از لحاظ ميزانسن و توليد پيچيده هستند، بايد در ظاهر خلوتتر به نظر برسند تا مخاطب فرصت كافي براي گرفتن و درك نشانهها داشته باشد. يك ويژگي آگهي تلويزيوني اين است كه به دليل تكرر در پخش مخاطب با هر بار تماشاي آن ميتواند اطلاعات خود را نسبت به آن كاملتر كند، بنابراين با ساختار استوديويي اين آگهي موافقم و شكل ديگري را كه بتواند به اندازه آنچه كه الان ميبينيم موفق باشد را متصور نيستم.
بنابراين مخاطب اين آگهي با تعريفي كه پيشتر گفتم آن را ميفهمد و براي مدتي نيز با ديدن آگهي ريزهكاريهاي تازهاي را به اطلاعات خود اضافه ميكند.
بازيگري، پاشنه آشيل آگهيهاي تلويزيوني داخلي
مهرپويا درباره بازي بازيگر آگهي نتبرگ ميگويد: تنها ايراد اساسي اين آگهي را ميتوان به بازي بازيگر آن وارد كرد. چون در آگهي خوب راه نميرود و بازي درستي ندارد. بازيگري و مدلينگ در آگهيهاي داخلي ما يك پاشنه آشيل است و از اين لحاظ دچار مشكل هستيم. اما ميتوانيم ميان مدل به مفهومي كه «روبر برسون» كارگردان معرف سينما بيان كرده و بازيگر تفاوت قائل شويم.
با اين توصيفات بايد در آگهيها با دقت بيشتري بازيگران را انتخاب كنيم. هرچند كه كاري با توليدي به اين اندازه، ممكن است در برخي بخشها دچار لغزش شود كه اين بار اشكالات در بخش انتخاب بازيگر، طراحي لباس و البته بازي گرفتن از او خودش را نشان داده است. اما در كليت ميتوان اين آگهي را يكي از نمونههاي موفق و يكي از آگهيهاي پيشرو اين چند سال در نظر گرفت كه به سفارشدهندگان و اهالي تبليغات، شجاعت بيشتري در ورود به عرصههاي كمتر كار شده ميدهد.
ارتقاي تصوير برند در ذهن مخاطبان از طريق آگهي تلويزيوني
محمدمظلومپور، كارگردان و تهيهكننده آگهي تلويزيوني نتبرگ درباره آن ميگويد: اين آگهي مستقيماً از برند نتبرگ سفارش داده شده است. برندها معمولاً وقتي مستقيماً با تيم توليد براي ساخت ارتباط برقرار ميكنند كه ميخواهند، هزينه كمتري را پرداخت كنند. اما اين موضوع در مورد برند نتبرگ صدق نميكرد.
نتبرگ يك آگهي خلاق و خوشساخت و با كيفيت را ميخواست و سناريوهايي كه از چندين آژانس دريافت كرده بودند چندان برايشان جذاب نبود. آنها دنبال يك ايده متفاوت بودند و در ضمن معتقد بودند در غالب موارد آژانسها تمامي بودجهاي كه از برندها دريافت ميكنند را صرف ساخت نميكنند و همين علت باعث كاهش كيفيت آگهيهاي تلويزيوني ميشود. پس با توجه به سناريوي متفاوتي كه ما ارائه داديم منجر به همكاري شد.
مظلومپور درباره بريف ارائه شده از طرف سفارشدهنده ميگويد: برند نتبرگ در بريف ارائه شده يك آگهي تلويزيوني خلاقانهاي را درخواست كرده بود كه تصوير ذهني برندش را در ذهن مخاطبان ارتقا دهند. تمركز اصلي روي اهداف برندينگ نتبرگ بود، ولي نيم نگاهي نيز روي اهداف فروش داشتند. صاحبان نتبرگ از جلسه اول دقيقا ميدانستند كه هدفشان از ساخت آگهي چيست و اين كمك زيادي به ايدهپردازي آگهي كرد.
اين نخستين آگهي تلويزيوني نتبرگ است كه پخش ميشود، به همين دليل حساسيت زيادي نسبت به آن داشتند. مظلومپور درباره مراحل ايدهپردازي آگهي نتبرگ ميگويد: در مرحله ايدهپردازي دقيقا نقش يك مخاطب و تصويري كه او نسبت به برند دارد را به خود گرفتيم. مخاطبان معمولا از نتبرگ خدماتي با كيفيت، ولي با قيمت پايين را دريافت ميكنند. قيمت پايين به دليل تخفيفاتي است كه روي خدمات داده ميشود.
برخي از خدماتي كه اين برند ارائه ميدهد، خاص است و معمولا كمتر مخاطبي در زمان عادي و با قيمت واقعي به سراغش ميرود. مخاطبان اكثرا نسبت به دريافت چنين خدماتي هيجان زده ميشوند. پس در آگهي سعي كرديم مخاطبي كه از دريافت خدمات نتبرگ تجربه تازهاي كسب و هيجانزده و شاد است را در يك فضاي فانتزي كه نتيجه آن هيجان است را نشان دهيم.
پيچيدگيهاي ساخت يك آگهي فانتزي
مظلومپور درباره تكنيك ساخت آگهي ميگويد: در آگهي قرار بود يك تصوير فانتزي به نمايش گذاشته شود. ساخت و اجراي يك فضاي فانتزي خوب در آگهي سخت و پيچيده است. همكاري و هماهنگي دقيق ذهني گروه ساخت در چنين آگهيهايي از اهميت زيادي برخوردار است. تلاشمان براين بود كه فضاهاي مختلف را بهگونهاي منحصر و فانتزي بسازيم و از همه مهمتر به درستي نيز به يكديگر متصل كنيم.
اتصالي كه از نگاه مخاطب بدجلوه نكند و هارمونيك باشد. در آگهي كاراكتر اصلي كه بيحوصله و سردرگم است با دريافت يك پيام وارد يك فضاي فانتزي كه از جهتي واقعي نيز هست، ميشود. يك درخت كه نمادي از فضاي كاري نتبرگ است را مشاهده ميكند كه ما بهعنوان المان وصلكننده فضاها از آن بهرهبرداري كردهايم. ميوههاي درخت در آگهي برگههاي تخفيف نتبرگ است كه بازيگر با چيدن و ارائه آن در هر لوكيشن مسبب روشن شدن درصد تخفيفي ميشود.
اين روند در يك دنياي رويايي و فانتزي، استعارهاي بود از روندي كه مخاطب با خريد يك نتبرگ طي ميكند. بهعنوان كارگردان تلاش ميكردم فضاي آگهي نزديك به يك صحنه تئاتري پويا كه رويايي و كمي عجيب و ماجراجويانه هم نيز هست؛ شود. طراحي صحنه اين آگهي سخت و دشوار بود و طراح براي به تصوير كشيدن ايده اصلي زحمت زيادي كشيد و ما براي درست در آمدن كار از آب بايد بسيار هماهنگ ميبوديم.
اين آگهي در استوديو ساخته شده و زمان زيادي براي پيشتوليد و توليد آن صرف شد و آخرين مرحله يعني پس توليد و ويژوال افكت نيز بايد با وسواس خاصي به انجام ميرسيد تا در نهايت خروجي قابل قبولي داشته باشيم. اين نكته را نيز بايد بگويم كه سفارشدهنده آگهي نيز مرحله به مرحله حين پيش توليد و ساخت با گروه همراه بوده است. نتبرگ در حال ارسال اين آگهي تبليغاتي بهصورت گسترده در فضاي مجازي است. پس علاوه بر تلويزيون، مخاطبان بسيار نتبرگ اين آگهي را از طريق فضاي مجازي نيز مشاهده ميكنند.
منبع: فرصت امروز