شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط عمومي در آيينه فردا
یکشنبه، 13 تیر 1395 - 07:34 کد خبر:24488
روابط عمومي به موازات جامعه و تغييرات تكنولوژي هاي ارتباطاتي مي بايست رشد و تغيير كند. هنگامي كه خدمات دهي روابط عمومي مي تواند به صورت الكترونيك انجام شود،مي بايست ارتباط با مخاطب و رفع نياز هاي ارتباطي ايشان به صورت غيرحضوري امكان پذير باشد.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- روابط عمومي مطلوب روابط عمومي است‏ كه به پژوهش و تحقيق در نيازهاي افكار عمومي بپردازد. داراي كاركناني با روحيه، خلاق،مبتكر و نوآور كه نسبت به اهداف سازمان‏ آگاهي كامل داشته باشند.

 

به عبارت ديگر براي خود نقش‏ مديريتي قايل شده و در اين حوزه تمامي‏ وظايف مديريتي را ايفا كند.ايجاد ارتباط دو سويه از مهم ترين وظايف ارتباطي روابط عمومي است. بايد ازگرايش‏هاي انحصاري به‏ ارتباطات رسانه‏اي اجتناب كرده و به ارتباطات‏ سازماني و مديريتي با رويكرد تفاهمي توجه‏ كرد.

 

پايبندي به اصول‏ اخلاقي و حرفه‏اي روابط عمومي با ايجاد نظامنامه‏اي خاص كه مي توان از طريق آموزش‏هاي دانشگاهي و ضمن‏ خدمت با تخصصي‏تر شدن اين حرفه به آن دست‏ يافت.روابط عمومي ها به دليل جايگاه راهبردي زيربنايي خود مي توانند سازمان هاي مختلف را در همگامي با پيشرفت و تحولات جهاني ياري دهند، چراكه روابط عمومي يك واحد پويا و ارگانيك سازماني است كه هيچ گاه در آن سكون و تعطيلي وجود ندارد.

 

حيات سازماني مستلزم فعاليت مداوم روابط عمومي هاست و سازمان بدون روابط عمومي زنده و پويا، موفق و اثربخش نخواهد بود. توسعه و عملكرد نهاد هاي فعال در كشور وابسته به توسعه روابط عمومي ها است. يكي از مباني توسعه سازماني، روابط عمومي است. به دليل آن كه روابط عمومي، پايگاه اطلاعاتي و ارتباطي سازمان است. روابط عمومي با پذيرش نقش هايي همچون : آينده نگري، بحران ستيزي، اعتبار سازي، فرهنگ سازي و.. نقش مهمي در توسعه سازماني بازي مي كند.

 

توسعه سازمان ها و شركت ها نيز در يك فرآيند جامع تر و كلي تر موجب توسعه كشور و قدرتمند شدن آن مي شود. روابط عمومي به موازات جامعه و تغييرات تكنولوژي هاي ارتباطاتي مي بايست رشد و تغيير كند. هنگامي كه خدمات دهي روابط عمومي مي تواند به صورت الكترونيك انجام شود،مي بايست ارتباط با مخاطب و رفع نياز هاي ارتباطي ايشان به صورت غيرحضوري امكان پذير باشد.

 

اين اساس چرايي استفاده از شبكه هاي اجتماعي توسط روابط عمومي هاست. شبكه هاي اجتماعي فرصت هاي ويژه اي را براي روابط عمومي ها ايجاد كرده اند. ارزان، در دسترس و آسان. يكي از چالش هاي اصلي و شايد مهمترين چالش اين است كه اهميت روابط عمومي الكترونيك هنوز بطور شايسته اي درك نشده است. رسانه هاي الكترونيكي به دليل امكان تعامل بيشﺗر با مخاطب، قابليت انعطاف و داشتن ظرفيت درگيري باﻻي رسانه اي، جايگاه ويژه اي در عرصه اطﻼع رساني دارد .

 

روابط عمومي الكترونيك، روش به كار گرفتن فناوري جديد ارتباطي و رسانه‌هاي نوين اطلاع‌رساني براي ارايه خدمات منطبق بر خواسته‌ها و نيازهاي مخاطبان به طور لحظه‌اي به منظور تحقق بخشيدن به هدف‌هاي روابط عمومي است. روابط عمومي كارآمد براي آنكه بتواند همگام با تغييرات تكنولوژيبك و همگام با مخاطبان امروزي سازمان حركت و نوآوري و فعاليت داشته باشند، ملزم به تجهيز شدن به آخرين يافته‌ها و روش‌هاي نوين ارتباطي و اطلاعاتي و نيز زبان روز مخاطبان است.

 

آموزش بخش جدايي ناپذير كار روابط عمومي است. جنس كار روابط عمومي مي طلبد كه دائم در حال آموزش باشيم. توجه به امر آموزش از اولويت هاي اصلي روابط عمومي است. روابط عمومي بايد بداند كه در قبال آينده اي كه به شكل عجيبي به دانش و تكنولوژي وابسته است بايد چه كند؟ دادن پاسخ علمي به اين سوال نيازمند استفاده از علم آينده پژوهي است. نياز به آينده پژوهي از نيازهاي اساسي مديريت هاي روابط عمومي خواهد بود.

 

 آينده نه چندان دور روابط عمومي آينده اي است مكالمه محور، محتوا محور كه صراحت و شفافيت ويژگي اصلي آن است. دانش محور است. جلب اعتماد مديران ارشد ، استقبال و استفاده از آخرين تكنولوژي هاي ارتباطي، آموزش مداوم همكاران، رصد دائم و بي وقفه مخاطبان، شناخت و كشف نياز ها و سلايق گوناگون جامعه و... همگي اين امكان را به ما ميدهد كه چشم انداز درستي از روابط عمومي در آينده ترسيم و اجرا كنيم.