شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : قبل از جهاني شدن چه بايد كرد؟
پنجشنبه، 10 تیر 1395 - 05:12 کد خبر:24467
«بايد گفت ما در عصر بسيار هيجان انگيزي زندگي مي‎كنيم. عصري سرشار از تحولات اطلاعاتي بي‎پايان كه مسلما فقط به رايانه‎هاي شخصي‎مان ختم نمي‎شوند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، «بايد گفت ما در عصر بسيار هيجان انگيزي زندگي ميكنيم. عصري سرشار از تحولات اطلاعاتي بيپايان كه مسلما فقط به رايانههاي شخصيمان ختم نميشوند. دنياي كسب‌وكار با سرعتي باورنكردني در حال پيشرفت و دگرگوني است. روند رو به جلوي جهانيسازي، شركتها را وادار به انجام كارها به روشهايي جديد ميكند

«بيل گيتس»

جهانيسازي هر كسبوكاري يك جهش طبيعي در عصري است كه با تمام وجود فرياد جهانيشدن سر ميدهد. با توسعه بازارهاي جهاني، ادغامهاي اقتصادي و ميانفرهنگي و از همه مهمتر دسترسي به اطلاعات، جهاني شدن ديگر نه تنها رويا نيست، بلكه به واقعيتي بزرگ براي بازيگران بزرگ تبديل شده است. كسب موفقيت در بازارهاي داخلي به جاهطلبيهاي قابلتوجهي براي كشف سرزمينهاي ناشناخته ميانجامد. با اين حال، هر مديري كه قدم به آب‌هاي بين‌المللي ميگذارد، به ساحل امن آرامش نميرسد. قبل از تحقق چنين رويايي، رهبران كسبوكارها بايد فرصتها و چالشهاي مختلف را بررسي كرده و سپس اقدام به بالا بردن پرچم كسبوكار خود در بازارهاي بين‌المللي كنند. اگر شما هم به فكر گسترش مرزهاي كسبوكارتان هستيد، توجه به نكات ذيل در كاهش خطرات ورود به بازار بين‌المللي و افزايش احتمال موفقيت تاثيرگذار خواهند بود.

 

۱- حساب پول هايتان را داشته باشيد

هدفگذاري بازارهاي جديد از نظر مالي و فعاليتهاي بيوقفه آن، فرآيندي پرهزينه است. صاحبان كسبوكار بايد ديد مناسبي نسبت به سرمايهگذاريهاي لازم در زمينه انجام تحقيقات اوليه و رشد نتيجه‌بخش داشته باشند. منابع مورد نياز براي سرمايه‌گذاري را تعيين كنيد و از به هدر نرفتن منابع مالي ارزشمند اطمينان حاصل كنيد. هيچ چيز جز ايجاد اختلال در فرآيند تثبيت مطلوب يك كسب وكار محلي منجر به اختلال در طرح‌هاي توسعه شما نخواهد شد.

هزينههاي سربار بازاريابي و تبليغات، رويدادهاي تبليغاتي، فروش، هزينه‌هاي نيروي كار، بسته‌بندي و غيره در كشورهاي مختلف متفاوت بوده و بايد براي كسبوكارهاي گوناگون به صورت مجزا تعيين شود. تلاش براي بازگشت سرمايه سريع در مواردي دلسردكننده است و برنامهريزيها بايد به صورت بلندمدت انجام شود. اختصاص بودجهاي براي چند سال آتي و انجام بازبينيها و بررسيهاي منظم اقدامي حياتي در اين زمينه به‌شمار ميرود.

 

۲. تحليل محدوده تقاضا براي محصولات و خدمات در بازاري خاص

حس اوليهاي كه يك مدير را وادار به گسترش افق كسب وكار به خارج از مرزهاي داخلي ميكند، گاهي بسيار حقيقي است. با اين حال، تصميمات مديران بايد بر اساس دادههاي قابل لمس و البته حقايق استوار باشد. افق بازاريابي‌پذيري محصولات يا خدمات را در بازاري خاص تعيين كنيد. رقبا و موقعيتهاي مختلف مورد علاقه آنها و صنعت را به خوبي بررسي كنيد. با تحليل شكافهايي كه ميان ويژگيهاي محصولات موجود در بازار و تقاضاي بازار وجود دارد، توان محصولات و خدمات خود را براي رويارويي با اين شكاف و رقابت در بازار ارزيابي كنيد. معرفي محتاطانه چند محصول خاص به بازار بين‌المللي بهتر از عرضه يكباره تمامي محصولاتي است كه هم‌اكنون در بازار داخلي در حال فروش است. اين روش تحليل فرآيندها، هزينهها و سودآوري را سادهتر و به انطباق بيشتر استراتژيهاي بازاريابي با سياستهاي مالي كمك شاياني ميكند.

 

۳. اهرم قدرتي به نام اينترنت

همان‌طور كه بيل گيتس اشاره مي‌كند: «اگر كسب‌وكارتان اينترنتي نيست، به‌زودي از چرخه بازار حذف خواهيد شد.» تكيه بر تجربه ثروتمندترين تجار جهان روش مناسبي براي ايجاد ارزش و توسعه چشم‌انداز خواهد بود. بر اساس گزارشها، نزديك به نيمي از جمعيت جهان تا سال ۲۰۱۸ به اينترنت دسترسي خواهند داشت، به اين ترتيب كافي است قدرت و تاثيرات دنياي مجازي را در رويدادهاي كارآفرينانه تصور كنيد. از اين‌رو، بايد تلاشهايي استثنايي براي افزايش حضور كسب وكارها در دنياي ديجيتال در قالب بازارهاي خاص صورت بگيرد.

جستوجو و كشف اطلاعات آنلاين در سالهاي اخير به غريزهاي طبيعي در ميان افراد تبديل شده است. به واسطه توسعه و توليد محتواي ناب و با كيفيت حضور خود در دنياي ديجيتال را قوت بخشيد. با سرمايهگذاري مستمر در زمينه سئو بهينه‌سازي موتور جست‌وجو (SEO) آن را به بخشي جداييناپذير از استراتژيهاي بازاريابي و سياستهاي ترويج نام تجاري خود تبديل كنيد. مهم‌تر از همه اينكه، وب‌سايت خود را به مهمترين ابزار ارتباطي خود تبديل كنيد چرا كه وب‌سايتها تاثير شگفتانگيزي بر كيفيت تصورات سهامداران و ذي‌نفعان كسبوكارتان خواهند داشت. از متخصصان براي تقويت اين جنبه از كسبوكارتان كمك بگيريد.

 

۴. خواهي نشوي رسوا، همرنگ جماعت شو

آشنايي هرچه بيشتر با فرهنگ و رسوم رايج كشور و بازار هدف پيش ازآغاز فعاليت‏هاي بازاريابي و تبليغات نكته بسيار مهمي است. پرداختن به نيازهاي فرهنگي مصرف‎‎كنندگان و گفتوگو به زباني مشترك و قابل فهم براي آنها يك تاكتيك حياتي است.

درحالي‌كه افراد در برخي از فرهنگها ترجيح ميدهند يك راست به جوانب مختلف كسب‌وكار بپردازند، گروه ديگر در فرهنگ‏هايي متفاوت ترجيح ميدهند در قدم اول و پيش از ورود به موضوعات تجاري، براي رسيدن به سطح معقولي از اعتماد، اقدام به ايجاد رابطهاي دوستانه كنند، درحالي‌كه صادق ماندن برند و نام تجاري نكته‌اي مهم است اما توسعه سريع و تطابق هرچه بيشتر با نيازهاي بازار نيز از اهميت فوق‌العادهاي برخوردار است. ايجاد حس تعلق در مشتريان مسلما كمك بزرگي به موفقيت فعاليت بين‌المللي كسبوكارتان خواهد كرد.

 

۵. از متخصصان بپرسيد

استخدام مشاوران محلي به‌منظور برونسپاري وظيفه گردآوري اطلاعات ضروري در خصوص قوانين مالياتي، سياستهاي دولتي و قوانين ويزاي كار يا قوانين مربوط به راهاندازي كسبوكار بينالمللي و حتي قوانين كار يا هر اطلاعاتي كه براي رعايت حدود قانوني و اجتماعي جوامع بين‌المللي، انجام مي‌شود.

علاوه‌بر اين، بررسي انطباق محصول مورد نظر با مشخصات صنعت امري ضروري است. قوانين دولتي و سياستهاي صنعت از كشوري به كشور ديگر متفاوت است و شما به عنوان مدير ارشد يك كسبوكار بايد به صورت هوشمندانه از انطباق تمامي ابعاد محصول خود با مقررات محلي اطمينان حاصل كنيد و از راهنماييهاي مشاوران خود براي دريافت مجوزها و گواهينامههاي مورد نياز براي فعاليت در هر كشوري استفاده كنيد.

ايجاد و حفظ تصويري پاك از كسبوكار يك ضرورت است و متخصصان اين حوزه ميتوانند ميزان آسيب پذيري كسب وكار شما را كه ممكن است به‌دليل كمبود تجربه افزايش پيدا كند، كنترل كنند. مشاوران ميتوانند شما را در كسب اين انطباق ياري كنند و به اين ترتيب كسب وكار را از ورود به محدوده خطر بازدارند.

 

سخن آخر

جهاني شدن، در مجموع با اداره كسب وكار در مرزهاي داخلي تفاوتهايي دارد. تعيين تمامي خطرات و ريسكهايي كه نتيجه چنين ابتكار عملي است براي صاحبان كسب وكار اقدامي حياتي است. با در نظر گرفتن برنامه‌اي مدون سعي كنيد نظر اعضاي تيم خود را جلب كنيد تا آنها هم در سرعت بخشيدن به فرآيند جهاني شدن و ايجاد روندي آرام و موفق نقش داشته باشند، در نهايت همان‌گونه كه والت ديزني گفته است: «اگر رويايي در سر مي‌پرورانيد، حتما روزي توان تبديل آن به واقعيت را پيدا خواهيد كرد».

 

منبع: روزنامه دنياي اقتصاد – شماره 3802