شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، مرتضي مفيد نژاد؛ قائم مقام مركز مطالعات راهبردي ژرفا در ششمين نشست تخصصي سواد رسانه اي و مسئوليت اجتماعي گفت: در زماني به سر مي بريم كه برخورد حكيمانه با شبكه هاي ماهواره اي و رسانه هاي مجازي به عنوان تنها راه منطقي و عقلاني استفاده از فرصت ها و مصونيت از تهديدهاي شبكه ها و رسانه هاي مجازي، در ميان انديشمندان كشور پذيرفته شده است و پژوهش هاي مركز مطالعات راهبردي ژرفا حاكي از آن است كه بالا بردن سواد رسانه اي جامعه، يكي از مهمترين مصاديق برخورد حكيمانه با شبكه هاي ماهواره اي و رسانه هاي مجازي است .
دكتر حسن خجسته؛ رئيس هيات علمي همايش سواد رسانه اي و مسئوليت اجتماعي با اشاره به اينكه سواد رسانه اي در ايران موضوع جديدي است تاكيد كرد: بحث اخلاق حرفه اي، اخلاق رسانه اي و اخلاق استفاده از فناوري هاي نوين اطلاعاتي و ارتباطي از موضوعاتي است كه لازم است در ايران به شكل بومي مورد مطالعه قرار گيرد تا بتوانيم سواد رسانهاي را به شكل يك علم و دانش بومي بازتوليد كنيم .
دكتر سيد مرتضي موسويان؛ رئيس همايش ملي سواد رسانه اي و مسئوليت اجتماعي ضمن تاييد سخنان حسن خجسته خاطرنشان كرد: افزايش سواد رسانه اي جامعه به تنهايي براي استفاده از فرصت هاي فضاي مجازي و مقابله با تهديدهاي آن كفايت نمي كند و لازم است مسئوليت اجتماعي همه كاربران اينترنت و فضاي مجازي افزايش يابد .
وي افزود: مسئوليت اجتماعي در فضاي مجازي يعني اينكه هر يك از توليدكنندگان محتوا بايد مسئوليت آنچه را توليد مي كنند برعهده بگيرند و اگر بتوانيم با تعريف ساده اي از هنجارها اين مسئوليت را در بين تك تك اعضاي جامعه تسري دهيم، كار بزرگي انجام داده ايم .
وي پيوند سواد رسانه اي و مسئوليت اجتماعي را مثبت ارزيابي كرد و گفت: تنها راه سالم سازي فضاي مجازي، واگذار كردن مسئوليت به تك تك اعضاي جامعه ي ايراني است زيرا تنها در اين صورت است كه نگاه افراد به تمامي مطالب و محتواهاي اين فضا انتقادي شده و ياد ميگيرند چگونه يك مطلب را تحليل كنند و خوب را از بد تشخيص دهند، بالا بردن سواد رسانه اي در جامعه تنها با يك جريان سازي مستمر امكان پذير است .
لازم به ذكر است همزمان با برگزاري همايش ملي سواد رسانهاي و مسئوليت اجتماعي در تهران، علاقهمندان جهت ارسال آثار و شركت در اين همايش ميتوانند به نشاني اينترنتي saramad.ir مراجعه نمايند .
منبع: روابط عمومي همايش ملي سواد رسانهاي و مسئوليت اجتماعي