شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : در فصل مشترك دنياي مديريت و فناوري چه خبر است؟
شنبه، 5 تیر 1395 - 10:26 کد خبر:24380
تقاضا براي هدست‎هاي واقعيت مجازي جديد شركت سامسونگ چنان بالا بود كه اين غول لوازم الكترونيك براي چند ماه در پاسخ‎دهي به اين سفارش‌ها با مشكل روبه‌رو شد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، تقاضا براي هدستهاي واقعيت مجازي جديد شركت سامسونگ چنان بالا بود كه اين غول لوازم الكترونيك براي چند ماه در پاسخدهي به اين سفارش‌ها با مشكل روبه‌رو شد. با اين حال هر‌چه قدر هم كه بازار مصرفي اين گجت داغ باشد، بازار كاربردهاي تجاري آن در حال پيشي گرفتن است. كريس كاپوسلا، مدير ارشد اجرايي مايكروسافت، دركنفرانس توسعهدهندگان كه در ماه آوريل برگزار شد، در اين خصوص اظهار كرد: «ما بهطوركلي گرايش تجاري نسبت به اين نوع گجتها را دست كم گرفته بوديم. به نظر ميرسد بخش اعظم گرايش اوليه به هدست هولولنز واقعيت مجازي مايكروسافت از سوي شركت‌هايي نظيرLowe’s، Saab و Volvo صورت گرفته باشد. همين موضوع سبب شد تا مايكروسافت تمركز اوليه خود را در خصوص هولولنز از بازيهاي رايانهاي به كاربردهاي تجاري تغيير دهد.

 

به نظر شما چگونه ميتوان به واسطه پديده واقعيت مجازي شاهد بهبود عملكرد در محل كار بود؟ Lance Ulanoff مفسر فناوري در مقالهاي به توصيف يك اپليكيشن جديد پرداخته است. يك توسعه‌دهنده واقعيت مجازي به‌نام 8ninthدر همكاري با مايكروسافت و Citigroup اقدام به بازآفريني نسل جديدي از ايستگاههاي مجازي كاري براي تجار آينده كرده است. ايستگاههاي كاري هولوگرافيك 8ninth دنياي واقعي و مجازي را ادغام ميكند. وقتي كاربر هدستهاي واقعيت مجازي را به چشم ميزند ميزكاري مجازي رابه صورت پانوراما و البته توپهاي رنگي شناوري را در قالب يك الگوي ابري مشاهده ميكند. اندازه بزرگ‌تر ميز كار به معناي فعاليتهاي تجاري بيشتر است. Lance Ulanoff ميافزايد اين سيستم علاوه‌بر اين، اطلاعات را براساس ميزان اولويت آنها در موقعيتهاي مكاني مختلف دسته‌بندي و نمايش مي‌هد. براي مثال، بخشهاي پركاربرد نزديك‌تر به كاربر و اطلاعات كمتر كاربردي در لايههاي مجازي دورتر قرار داده ميشوند.

Chatbot در خط مقدم خدمت به مشتري: مارك زوكربرگ كه موفقيتهاي وي در دهه اخير بايد سرمشق بسياري از مديران ارشد اجرايي قرار گيرد، چندي پيش در خصوص chatbot (نوعي روبات) خبرهاي بسيار قابل‌توجهي را با رسانه‌ها در ميان گذاشت. چند روز پس از انتشار اين خبر، فيسبوك ابزارهايي رابراي استفاده بهتر از از chatbot در اختيار ۵۰ ميليون شركت مختلف قرار داد. جان برندون از نويسندگان مجله فناوري Inc، در مقالهاي به اهميت اين موضوع پرداخت. او سال ۲۰۱۶ را سال chatbot ناميد، زيرا اين فناوري به‌دليل تمايل بالاي مشتريان به تعامل و از همه مهم‌تر نياز غيرقابل انكار شركتها، به اندازه كافي مفيد به‌نظر ميرسد. كسبوكارها صرف‌نظر از اندازه‏شان به روشهاي معمول مشغول ارائه خدمات به مشتريان خود هستند. اما در اين ميان هزاران هزار درخواست بي‌پاسخ باقي ميماند يا به نحوي كه مدنظر مشتري است، بر طرف نمي‌شود. فناوريهاي روباتيك از تمامي جهات بهرهوري بالايي در مقايسه با روش‌هاي مرسوم دارند، زيرا نه خسته ميشوند و نه در تعامل با مشتريان تحريك‌پذير هستند. يك روبات chatbot ميتواند در هر ساعتي از شبانه روز با مصرف كننده تعامل داشته باشد و حتي به درخواستهاي يكسان و تكراري مشتري بارها و بارها پاسخ دهد. به باور برندون، Chatbot جايگزين نيروي انساني نخواهند شد. دركوتاه‌مدت، احتمال اين وجود دارد كه اين روباتها به نمايندگان مجاني واحد پشتيباني كسبوكارها تبديل شوند يا سازمانها را در پرورش و تقويت وفاداري مشتريان ياري كنند.

طراحي اپليكيشن‌هاي سازماني براي كاركنان: «ما بايد يك اپليكيشن بسازيم»...... اگر اين جمله را تا كنون از زبان كاركنان خود نشنيده‌ايد، مطمئن باشيد كه به‌زودي خواهيد شنيد. به گفته سارا وايت، نويسنده CIO، اپليكيشنهاي موبايلي سازماني به يكي از الزامات سازمانها تبديل شده‌اند. دلايل بسياري براي افزايش تقاضاي اين اپليكيشنها ذكر شده است و شايد مهم‌ترين آنها اين باشد كه امروزه كاركنان بيشتري دستگاههاي شخصي خود را به محل كارشان مي‌آورند و توسعه اپليكيشن‌ها بسيار آسان‌تر از گذشته شده است. با اين حال، چالش پيش روي طراحان اپليكيشنهاي سازماني مشابه چالشي است كه در حوزه مصرف كننده تجربه مي‌شود. كاركنان اپليكيشنهايي را ميخواهند كه ساده هستند و ارزشهايي را براي آنان به همراه دارند. وايت اشاره ميكند كه خطوط هواپيمايي آمريكا سيستمي را براي خدمه پروازهاي خود طراحي كرده است كه مشابه سيستم رزرو آنلاين بليت است با اين تفاوت كه خدمه پرواز به جاي اطلاع از شماره صندلي مسافران از طريق اين سيستم اطلاعاتي از قبيل تاريخ تولد و علايق خاص يا ساير اطلاعات شخصي مشتري را مي‌بينند و به اين ترتيب براي تعامل بهتر با مشتري آماده ميشوند. وايت به برخي مولفهها در خصوص كسب اطمينان از تطابق ويژگيهاي اپليكيشنهاي طراحي شده با درخواستهاي كاركنان اشاره ميكند. به باور او در طراحي اپليكيشن نه تنها بايد به نيازهاي سازمان توجه كرد بلكه بايد راهكارهايي را به‌منظور تسهيل وظايف كاركنان در نظر گرفت. سرمايهگذاري براي طراحي يك اپليكيشن حرفه‌اي مولفهاي ديگر است. همه ما روزانه از اپليكيشنهاي متفاوتي استفاده ميكنيم بنابراين اگر كارمندتان حتي نتواند دقيقا انتظارات خود را از يك اپليكيشن مطرح كند ولي باز هم قدرت تشخيص اپليكيشن ضعيف و رد آن را دارد. رايت مي‌افزايد طراحي اپليكيشن سازماني نياز به استراتژي بازار مناسب دارد و در عين حال شما بايد بتوانيد اپليكيشن خود را تبليغ كنيد و كاركنان را به استفاده از آن تشويق كنيد و البته پذيراي بازخوردهاي آنان نيز باشيد.

 

منبع: روزنامه دنياي اقتصاد – شماره 3798