شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : راهنماي متخصصان روابط عمومي براي نظرسنجي موفق
شنبه، 22 شهریور 1399 - 08:01 کد خبر:2437
نظرسنجي متفكرانه و خوب مهندسي شده، وسيله بسيار عالي براي ايجاد فرصت هاي رسانه اي و جمع آوري اطلاعات براي حمايت از پيام هاي كليدي سازمان ها خواهد بود.


 

 

شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| اگر از آغاز تا پايان يك ابتكار روابط‌عمومي باشد يا راهي براي انفجاري در تحقيقات بازاريابي، نظرسنجي متفكرانه و خوب مهندسي شده، وسيله بسيار عالي براي ايجاد فرصت هاي رسانه اي و جمع آوري اطلاعات براي حمايت از پيام هاي كليدي سازمان تان خواهد بود.


براي توليد نتايجي كه مي خواهيد، برنامه ريزي امري كليدي است. در زير چك ليستي از بهترين عملكرد ايجاد و ترويج نظرسنجي براي برنامه روابط عمومي يا بازاريابي آمده است.

مرحله اول - برنامه


تعيين اهداف: با طرح داستان يا موضوعي كه مايليد درباره آن بگوييد شرع كنيد. اطمينان حاصل كنيد كه هر سوال نظر سنجي طراحي شده براي كمك به شما كه داستان كلي را بگويد، بدون در نظر گرفتن اينكه آيا نتايج به نفع شماست يا نه؟ بي فايده است.


موفقيت را معين كنيد: اميدواريد چه نتايجي را كسب كنيد؟ در مورد داده هايي كه مي خواهيد جمع آوري كنيد گفتگو كنيد. درباره راه هايي بينديشيد تا اطلاعات جمع آوري شده را در يك بسته در اختيار رسانه ها قرار دهيد.


مخاطبان را شناسايي كنيد: تصميم بگيريد كه چه كسي به شما در رسيدن به اهداف نظرسنجي كمك خواهد كرد. مشتريان يا افراد غير مرتبط؟ مصرف كنندگان و يا متخصصان؟ اين كار به شما اطمينان خواهد داد كه نظرسنجي از افراد هدف انجام مي گيرد و همچنين موجب روشن شدن نتايج مي شود.


بستر مناسب را انتخاب كنيد: بهترين چيز در مورد اجراي يك نظرسنجي چيست؟ لازم نيست پرهزينه باشد. انتخاب هاي كم هزينه يا رايگان وجود دارند، مانند SurveyMonkey. بسته به نوع مخاطبان هدف خود، روش مناسب و شركت مناسب ارايه دهنده خدمات نظرسنجي را انتخاب كنيد.

مرحله دوم - توسعه


سوالات را بسازيد: مطمئن شويد كه پرسش ها عبارت هايي براي دستيابي به اطلاعات جالب هستند. اگر از يك شركت خدمات نظرسنجي استفاده مي كنيد، نماينده آن شركت مي تواند نظرسنجي شما را بررسي كرده و در مورد چگونگي طرح پرسش ها پيشنهادهايي ارايه نمايد.


پاسخ ها را بسازيد: از پاسخ دهندگان بخواهيد كه موارد را به ترتيب اهميت رتبه بندي كنند. رتبه بندي موارد به شما كمك خواهد كرد كه اطلاعات بيشتر و بينش ارزشمندي از مواردي كه پاسخ دهندگان تان به آن ها اهميت بيشتري مي دهند به دست آوريد.


ساختار را در نظر بگيريد: هنگامي كه در حال تهيه محتوا هستيد، جريان و نظم سوالات را در نظر بگيريد و اين كه در نهايت مايليد چگونه نظرسنجي را آغاز و آن را به پايان برسانيد. اگر نمي خواهيد به خاطر طولاني بودن نظرسنجي، پاسخ هاي ناقص دريافت كنيد، به فكر وقت مخاطبان تان باشيد.


دموگرافي را پوشش دهيد: وقتي به تجزيه و تحليل نهايي مي پردازيد همه چيز از عنوان شغلي پاسخ دهندگان تا محل سكونت آنان مي تواند به شما براي كشف روندهاي جمعيتي كمك كند.

مرحله سوم - راه اندازي و انتشار


اجراي تست بتا: به منظور اطلاع يابي از معايب طراحي سؤال، از يك گروه داخلي بخواهيد كه در نظرسنجي شركت كنند. به سرعت متوجه سوالاتي كه گنگ و نامفهوم طراحي شده اند خواهيد شد و خواهيد توانست سوالاتي كه اطلاعات كامل و جامعي را حاصل نمي كنند اصلاح كنيد.


بسته بندي نتايج: با توجه به اطلاعات بدست آمده از نظرسنجي، شما ممكن است قادر به انتخاب طيف گسترده اي از فرمت هاي داخلي و خارجي براي محتوا باشيد. گزينه ها مي تواند شامل گزارش هاي رسمي و ... باشد. علاوه بر اين، در نظر داشته باشيد چه كسي داستان نظرسنجي شما را خواهد گفت. مثلا اگر از مادران نظرسنجي مي كنيد شخص مناسبي را به عنوان سخنگو انتخاب كنيد.


ارائه داده ها: تاثيرگذارترين راه براي انتشار نتايج نظرسنجي را در نظر بگيريد. آيا بايد آنها را به طور انحصاري به يك خبرنگار رده بالا ارايه دهيد؟ آيا از طريق مطبوعات و يا پست در وبلاگ منتشر كنيد؟ بزرگترين فرصت روابط عمومي را ارزيابي كنيد. به خاطر داشته باشيد كه برخي از رسانه ها (مانند آسوشيتدپرس و روزنامه نيويورك تايمز)، سياست هاي سختگيرانه اي براي نوع نظرسنجي هايي كه براي انتشار مي پذيرند، دارند.


تهيه، توزيع و تجزيه و تحليل نظرسنجي ها مي تواند با ارائه آمار فرصت هاي جديدي را در اختيار خبرنگاران قرار دهد. گزارشگران، داده ها را دوست دارند، اما كليد پوشش دادن نظرسنجي توسط خبرنگاران به اجراي و ترويج موثر بستگي دارد.
است.
 

ترجمه: زهرا بابازادگان


منبع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران(شارا)