شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، تخمين زده ميشود در سال جاري، كسبوكارها حدود 613ميليون دلار بابت دريافت سرويسهاي بازاريابي ديجيتال و خدمات سئو هزينه كنند كه اين رقم نسبت به سال 2008 رشد سه برابري را نشان ميدهد.
موسسه بورل آسوشيتس (Borrell Associates) در تحقيقات اخير خود محل هزينهكرد اين مبلغ هنگفت را تا حدودي مشخص كرده و وضعيت بازاريابي ديجيتال در چند سال آينده را تخمين زده است.
به نقل از وبسايت MediaPost، برندها و آژانسهاي آمريكايي امسال بالغبر 65.26ميليون دلار بابت خدمات سئو (SEO) هزينه خواهند كرد.
پيشبيني ميشود اين رقم در سال 2018 و 2020 به ترتيب به 72.02 و 79.27 ميليون دلار افزايش يابد.
اكثر شركتهاي بزرگ نيز در فكر استخدام كارشناسان سئو هستند يا اينكه در حال حاضر چنين افرادي را به استخدام خود درآوردهاند.
براساس اين گزارش، «تجزيهوتحليل بازديدكنندگان سايت» يكي از جذابترين بخشهاي بازاريابي ديجيتال بوده و در آمريكا حدود 1.49ميليون دلار بابت اين كار هزينه ميشود.
اگرچه بازديد از سايتهاي شركتي تابع متغيرهاي بسياري است ولي كارشناسان معتقدند سازمانها و بازاريابها بايد حتيالمقدور بدانند چه كساني از سايت آنها بازديد كردهاند، كاربران چگونه و چه زماني به سايت مراجعه داشتهاند و آنها در سايت به دنبال چه چيزي بودهاند.
گوگل و الكسا و سايتهاي فراوان ديگر، اطلاعاتي در اين خصوص در اختيار بازاريابها قرار ميدهند كه بهجاي خود ميتواند بسيار مفيد و راهگشا باشد.
بورل آسوشيتس همچنين پيشبيني كرده كه در سال 2020 بودجهاي كه سازمانها براي تحليل بازديدكنندگان سايت خود كنار ميگذارند، با 300درصد رشد به 4.66ميليون دلار خواهد رسيد.
در آن زمان شركتهاي آمريكايي بيش از 790ميليون دلار براي توسعه وبلاگهاي خود هزينه خواهند كرد.
اين رقم براي سال 2018 به 700ميليون دلار ميرسد.
همچنين «خريد ليست ايميلها» تكنيك ديگري است كه اگرچه در سالهاي پاياني عمر خود قرار دارد و بازاريابها آرامآرام علاقه خود را به اين شيوه از دست ميدهند ولي حجم سرمايهگذاري در اين بخش به 410ميليون دلار ميرسد.
كارشناسان معتقدند اين مبلغ روند نزولي خواهد داشت.
منبع: فرصت امروز