شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- براي خوش صحبت بودن لازم است مجموعهاي از مهارتهاي خاص ارتباطي را در چنتهتان داشته باشيد. بعضي آدمها استعداد حرف زدن دارند، و ميتوانند با هر كسي در مورد هر چيزي حرف بزنند و بعضي آدمها هم هستند كه براي دو كلام حرف زدن كلي رنج و زحمت ميكشند.
مشكل گروه دوم اين نيست كه نميدانند چه بگويند؛ بلكه اين است كه نميدانند چگونه به مهارتهاي ارتباطيشان شكل دهند تا بتوانند مكالمهاي مثبت و روان داشته باشند.
آن گرين، رييس و مديرعامل شركت كوپركاتز و شركا – شركت ارتباطات و آموزش رسانه كه اشخاصي نظير ريچارد برانسون از جمله مشتريانشان هستند – ميگويد: “مكالمه خوب نيازمند مجموعهاي از بِده بِستانهاي مناسب است، درست مثل بازيِ گرفتن و پرتاب كردن توپ. وقتي كسي از شما سوال ميپرسد – مثل اين است كه كسي توپ را به سمتتان پرتاب ميكند – هميشه بايد به گونهاي به اين سوال پاسخ دهيد كه جريان اين گفتوگو به صورت روان ادامه پيدا كند، يعني اينكه توپ را به سمت مقابل پرتاب كنيد و هرگز اجازه ندهيد توپ زمين بيفتد.”
به گفتهي گرين مثلا اگر از موسيقيداني پرسيده شود، “چه نوع موسيقي مينوازيد؟”، اگر وي جواب دهد “انواع مختلف”، مكالمه در همين جا خاتمه پيدا ميكند. گرين ميگويد: “نكتهي كليدي اين است كه بايد به شيوهاي استادانه و با جزييات پاسخ را ارائه دهيد. پاسخ تاثيرگذارتر به اين سوال، مثلا ميتواند اين باشد كه ‘انواعي مختلف از موسيقي را مينوازم، ولي در بيست سالگي كه در جنوب زندگي ميكردم بيشتر موسيقي كانتري مينواختم، كه پايه و اساس حرفهي موسيقيام در نيويورك شد.’ اين پاسخ چيزي را به طرف مقابل منتقل ميكند، و به وي اين امكان را ميدهد تا مكالمهاي مهيجتر به وجود بياورد.”
كليك كنيد و بخوانيد: فراخوان يازدهمين جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي
اگر مكالمهها را مثل يك بازي تنيس كلامي ببينيم، ميتوانيم مكالمهاي روان و جاري داشته باشيم؛ ولي براي خوشصحبت بودن لازم است مهارتهاي ارتباطي بيشتر در چنته داشته باشيم. در ادامه به ۶ عادت خوشصحبتترين آدمها اشاره ميكنيم كه هرگاه شما شرايطي جديد در يك مكالمه به وجود ميآوريد، آنها استادانه و با مهارت از آنها استفاده ميكنند.
۱. بيشتر از آنكه حرف بزند، گوش ميدهند
به گفتهي سلست هدلي، مجري برنامهي در فكر دوم در راديو سراسري جرجياي ايالات متحده، مفهوم كنايهاي در خوشصحبت بودن اين است كه صحبت كردن مهمترين مسئله نيست؛ در حقيقت، گوش دادن نكتهاي است كه حائز اهميت است. متاسفانه، گوش دادن مهارتي است كه بسياري از آدمها در آن مهارت ندارند؛ بيشتر آدمها ترجيح ميدهند فقط حرف بزنند.
وي در برنامهي تد تاك در ۲۰۱۵ در مورد “۱۰ راه براي مكالمهي بهتر” گفت: “وقتي شروع به صحبت ميكنم، بر همه چيز كنترل دارم. مجبور نيستم به چيزهايي گوش دهم كه به آنها علاقهاي ندارم. من در مركز توجه هستم. ميتوانم هويتم را تقويت كنم.”
دليل ديگر كه صحبت كردن را بيشتر ترجيح ميدهيم اين است كه وقتي گوش ميدهيم، ممكن است به راحتي حواسمان پرت شود و از چيزهايي كه ميخواهيم بگوييم منحرف شويم. به گفتهي هدلي، فردي معمولي ميتواند حدود ۲۲۵ كلمه در دقيقه حرف بزند، ولي ميتوانيم بيش از ۵۰۰ كلمه در دقيقه بشنويم. وي ميگويد: “بنابراين ذهنمان دائما ميخواهد ۲۷۵ كلمهي اضافه در دقيقه را جبران كند. توجه كردن به حرفهاي ديگران واقعا انرژي و تلاشي زياد ميطلبد، ولي اگر نتوانيد اين كار را انجام دهيد، نميتوانيد مكالمهاي خوب داشته باشيد.”
۲. دائما تجربههاي گذشتهشان را در مكالمهها نقل نميكنند
به عقيدهي هدلي، آدمهاي خوشصحبت هرگز در مورد هر موضوع، خودشان و گذشتهشان را وارد نميكنند. اگر شخصي در مورد از دست دادن يكي از اعضاي خانوادهاش صحبت ميكند، هرگز شما نيز در مورد از دست دادن يكي از اعضاي خانوادهتان شروع به صحبت نكنيد.
وي ميگويد: “اگر شخصي دربارهي دردسرهاي محل كارش حرف ميزند، به آنها نگوييد شما هم چهقدر از شغلتان متنفر هستيد. اين دو مسئله با هم يكسان نيستند. اصلا ربطي به هم ندارند. همهي تجربهها فردي و منحصر به هر فرد هستند. و نكتهي مهمتر اينكه، اصلا اين بحث راجع به شما نيست. نياز نيست از اين فرصت استفاده كنيد به ديگران ثابت كنيد چهقدر خوب هستيد يا تا الان چهقدر عذاب كشيدهايد. مكالمهها هميشه فرصتهاي تبليغاتي نيستند.”
۳. اگر چيزي را نميدانند، به آن اقرار ميكنند
به عقيدهي مارك لوي، رييس شركت برندسازي نوآوري لوي و نويسندهي كتاب نابغهي تصادفي: با نوشتن، بهترين ايدهها، بينشها و محتوايتان را خلق كنيد، آدم خوشصحبت از اينكه نشان دهد موضوعي را متوجه نشده است، ترس ندارد. وي ميگويد: “بسياري از آدمها به خاطر اينكه سعي ميكنند خودشان را همه جا دانا و كامل جلوه دهند، دائما آبروريزي ميكنند و خودشان را به دردسر مياندازند، ولي اگر اجازه دهيم طرف مقابلمان بفهمد موضوعي را نميدانيم يا از دركش عاجز هستيم، حقيقتا به وي احترام گذاشتهايم.”
اگر موضوعي گيج تان كرده است، لوي توصيه ميكند اينگونه در موردش سوال بپرسيد: “ميخواهم مطمئن شوم آيا منظورتان را درست درك كردهام يا خير. ممكن است اين موضوع را به شكلي ديگر بگوييد؟”
وي ميگويد: “با اين كار، نه تنها شخص مقابل كاملا احساس ميكند به حرفهايش گوش كردهايد، احتمالا از اينكه آن موضوع را به شكلي ديگر بگويد، با علاقه استقبال خواهد كرد.”
۴. هميشه مطالعه ميكنند
به عقيدهي سوزان بِيتس، نويسندهي كتاب مهمترين ويژگي رهبري، علم دستيابي به حضور اجرايي فوقالعاده، هميشه سعي كنيد با علاقه مطالعه كنيد و از موضوعات متنوع، از مسائل جهاني گرفته تا كسبوكار و فرهنگ، مطلع شويد.
وي ميگويد: “با جسارت همهي تعارفات و شوخيها را كنار بگذاريد و با مطرح كردن موضوعات بسيار جالب به گفتوگوهايتان جان دهيد. با شخص مقابلتان هماهنگ و در هر مرحله با وي همراه باشيد، و در مورد ايدهها و نظراتش كنجكاوي كنيد.”
همچنين لوي معتقد است، مطالعهي زياد به شما امكان ميدهد ايدهها و داستانهايتان را در حوزههاي ديگر نيز ارائه دهيد. وي ميگويد: “اگر يك متخصص كسبوكار بخواهد در يك مكالمه به نكتهاي اشاره كند، غالبا ايده، نظر، يا داستانش مربوط به جهان كسبوكار است. پس از مدتي، حرفهايش تكراري ميشوند. دائما داستانهاي تكراري در مورد كسبوكار از وي ميشنويم، و كمكم از لحاظ رواني از وي خسته ميشويم.”
به عقيدهي لوي، آدم خوشصحبت “بذر صحبت را در همه جهات پخش ميكند”. وي ميگويد: “اگر مثلا در مورد بهرهوري در محيط كار صحبت ميكنيد، چهقدر خوب است اگر در يك داستان تاريخي يا ايدههاي اليزابت گيلبرت يا حتي سياه چالهها، چيزي مرتبط با بهرهوري در محيط كار پيدا و آن را عنوان كنيد. استفاده از ايدههاي مرتبط با موضوع در حوزههاي مختلف، مخاطبتان را هوشيار و علاقهمند نگه ميدارد، و در حقيقت تحولِ انگارهها به همين صورت متولد شدهاند.”
۵. دائما دنبال اشارات و نشانهها هستند
به عقيدهي پاركر اِلِن، استاد مديريت و توسعهي سازماني در دانشگاه نورتايسترن، آدمهاي خوشصحبت با چشمهايشان به حرفهايتان گوش ميكنند، و به دنبال زبان بدن يا تغييراتي در احوالاتتان هستند كه از اين طريق بتوانند اطلاعاتي را در مورد سطح علاقهتان به مكالمه جمعآوري كنند. اين كار به آنها كمك ميكند در لحظات ضروري بتوانند مكالمه را اصلاح كنند يا جهتش را تغيير دهند.
وي ميگويد: “اين كار هم چنين به افراد امكان ميدهد در مورد طرف مقابلشان آگاهي داشته باشند؛ اين آگاهي ميتواند مربوط به اهداف يا انگيزههاي اصلي طرف مقابل براي ادامهي مكالمه باشد. اين صداقت آشكار باعث ميشود افراد بتوانند نظرات و سوالاتشان را صادقانه و واقعي مطرح كنند، و همين باعث ايجاد اعتماد ميشود.”
براي اينكه ديگران به ما اعتماد كنند و صميمانه حرفهاي دلشان را به ما بگويند، رعايت اين مسئله بسيار حائز اهميت است.
۶. درگير جزييات كوچك نميشوند
تاكنون براي همه اتفاق افتاده است در يك مكالمه، فردي براي اينكه تاريخي خاص يا نام شخصي را به خاطر بياورد، مدام با خودش كلنجار ميرود، و موضوع بحث را به كلي منحرف ميكند. به عقيدهي هدلي، جزييات كوچك در مكالمه بحث را شلوغ ميكنند، و آدم خوشصحبت هرگز موضوع بحث را با سال، نام، تاريخ و جزييات كوچك سنگين نميكند. وي ميگويد: “ّ[براي شنونده] اصلا اهميت ندارد. آنچه براي ديگران مهم است، شما هستيد. آنها به شما و آن چيزي اهميت ميدهند كه به طور كلي بيان ميكنيد. بنابراين، جزييات را فراموش كنيد. آنها را دور بريزيد.”
منبع: فستكمپاني
ترجمه: سايت بازده