شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : تقويم روز ارتباطات/ سالروز تاسيس سازمان تبليغات اسلامي
سه شنبه، 1 تیر 1395 - 10:54 کد خبر:24230
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- اكنون كه بودجه تبليغاتي در جهان، از بودجه تسليحاتي و نظامي پيشي گرفته و جنگ نظامي، جاي خود را به جنگ تبليغي داده است، مي توان گفت كه تبليغات، از سرمايه هاي عظيم قرن حاضر به شمار مي آيد

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199اشاره
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- اكنون كه بودجه تبليغاتي در جهان، از بودجه تسليحاتي و نظامي پيشي گرفته و جنگ نظامي، جاي خود را به جنگ تبليغي داده است، مي توان گفت كه تبليغات، از سرمايه هاي عظيم قرن حاضر به شمار مي آيد. با توجه به اين كه بزرگ ترين توطئه بر ضد انقلاب اسلامي ايران، توطئه تبليغاتي است و مهم ترين فشار بر انقلاب، از سوي تبليغات است، اهميت پرداختن به اين امر، بسيار ضروري به نظر مي رسد. بر اين اساس، نهاد ارزشمند سازمان تبليغات اسلامي، با داشتن رسالت عظيمِ رساندن حقايق اسلام به دنيا و شناساندن آن به مردم، براي پرداختن به امر تبليغات ديني تأسيس شد كه كار سياست گذاري، برنامه ريزي، هدايت، تأسيس مراكز اطلاع رساني، اعزام مبلّغ، براي اشاعه فرهنگ اسلامي و... را بر عهده دارد و با پيام آزادي انسان ها، بر پايي عدالت، صلح و آشتي به فعّاليت مي پردازد. در اين مقاله، به بررسي بعضي جوانب تبليغات و اهميت آن پرداخته مي شود.


رشد و توسعه
رشد و گسترش ابزارها و تكنيك هاي تبليغي، ويژگي بارز جوامع عصر ماست. اين امر، به ويژه در دهه هاي اخير، به مسأله اي جهاني تبديل شده است. پيامد اين رشد روزافزون، تغيير شكل نظام تبليغاتي در سطحي فراگير به همراه آثار دامنه دار بوده است.
امروزه سرمايه هاي عظيمي در جهان صرف تبليغات در عرصه هاي مختلف مي شود. بي گمان نتيجه بخش بودن تلاش ها و خدمات فعالان در اين عرصه، درگرو هدف گذاري و برنامه ريزي سنجيده، استفاده از تكنيك هاي مناسب و قوي و نيز مستلزم آگاهي از روش هاي تأثيرگذار در اين زمينه است.


ظريف ترين هنر
تبليغات، رفتار، گفتار، نوشتار و تصويري است كه به منظور نفوذ و تأثيرگذاري در شخصيت، افكار، عقايد و احساسات مخاطبان سازمان دهي مي شود و براي جهت بخشيدن به آنان، در زمينه هدف و مقصدي مشخص، هويت پيدا مي كند. هنر تبليغ، بالاترين و ظريف ترين هنرهاست كه افزون بربه كارگيري عواطف، عقل و انديشه را تحت تأثير قرار مي دهد. در بينش و فرهنگ اسلامي، تبليغات از جايگاه والا و ويژه اي برخوردار است كه سازمان تبليغات اسلامي، پويايي اين هنر ظريف را در حيطه جامعه اسلامي به عهده دارد.


تبليغات و اهميت آن در تاريخ
تبليغات، از تاريخ حيات انسان جدا شدني نيست و با نقطه آغازين آفرينش انسان در زمين به وجودآمده است؛ چرا كه انسان از يكسو داراي فكر و اعتقاد است و ازسويي ديگر، مصالح حياتي ويژه اي دارد كه شخصيّت مادّي و معنوي او را تشكيل مي دهد. طبيعي است كه انسان براي منتقل كردن تفكرات و اعتقادات خود، از راه هاي ممكن ياري جويد. بر اين اساس، تبليغات در تمام دوران، به ويژه در چارچوب اديان و مذاهب، پابه پاي سير تكاملي انديشه ها و اعتقادات انساني، بخشي از فعاليت هاي مذهبي را به خود اختصاص داده است. حضرت علي عليه السلام مي فرمايند: «خداوند سبحان از فرزندان آدم، پيامبراني را برگزيد و از آنان بر وحي و تبليغ رسالت پيمان گرفت، ولي آن گاه كه بيش تر مردم از حق دور گشتند، رسولان خود را به سوي آنان فرستاد تا از مردم پاي بندي به فطرت بخواهند و با تبليغ، حجّت را بر آن ها تمام كنند و آيات قدرت خداوندي را به آنان نشان دهند».


نهادي ارزشمند
از ابتداي پيروزي انقلاب و حتّي قبل از آن، دستگاه تبليغي استكبار جهاني، كارزاري عظيم بر ضد امام و انقلاب به راه انداخته و پيوسته با طرح موضوع هاي گوناگون، سعي در جلوگيري از پيروزي انقلاب اسلامي داشتند و پس از پيروزي نيز، به مقابله جدّي با انقلاب اسلامي برخاستند. حضرت امام رحمه الله در دوران حيات پربركت خويش، در مقابل اين تبليغات شوم ايستادگي كردند و با برملا ساختن نيات پليد دشمنان، امت اسلامي ايران را از دام هاي فريب تبليغاتي به دور داشتند. امروز نيز سازمان تبليغات انقلاب اسلامي، به عنوان يكي از متوليان امور فرهنگي و تبليغي كشور، در تبيين و گسترش فرهنگ اسلام ناب محمدي ـ كه اصل تفكيك ناپذير نظام ماست ـ نقشي بس خطير و حسّاس برعهده دارد.


سازمان تبليغات انقلاب اسلامي
پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، در اول تيرماه 1360، نهادي منسجم، مستقل و وابسته به ولايت فقيه، تحت عنوان نهاد شوراي عالي تبليغات اسلامي به منظور پرداختن به امر تبليغات به وجود آمد.
اين نهاد انقلابي، به جهت تبليغات ديني مردمي، سازمان دهي و هدايت نيروهاي مؤمن و تشكل هاي مردمي، احيا و اشاعه معارف و فرهنگ تاريخ اسلام، مقابله با تبليغات سوء و تهاجم فرهنگي دشمنان و رفع نيازهاي فرهنگي طبقات جامعه به ويژه جوانان، از متن انقلاب متولد شد و در گذرگاه هاي حساس و خطير كه دشمنان اسلام در حذف انقلاب و فرهنگ اسلام ناب محمدي مي كوشيدند، وارد ميدان شد و رشد نمود.
اين نهاد ارزشمند در سير تكاملي خود، در چهاردهم فروردين ماه 1368، به فرمان حضرت امام خميني رحمه الله به سازمان تبليغات انقلاب اسلامي تغيير نام داد.


حضرت امام خميني رحمه الله و سازمان تبليغات
حضرت امام خميني رحمه الله به تبليغات با برنامه بسيار اهميت مي دادند. ايشان در اولين پيام به سازمان تبليغات فرمودند: «اميدوارم با تلاش هاي پي گير و با استفاده از همه نيروهاي مؤمن به انقلاب و اسلام، از عهده اين مهم برآييد... ان شاءاللّه در محدوده توانتان، نقاط كور و مجهول را براي مردم شريف ايران و جهان اسلام باز و روشن نماييد... و اين مسأله كه نظام در اهداف خود جدي است و در صورت به خطر افتادن ارزش هاي اسلامي، در هر موقعيت برخورد مي نمايد، بايد به عنوان يك اصل خدشه ناپذير براي تمام دست اندركاران و مردمْ تبليغ گردد».


سازمان تبليغات از ديدگاه مقام معظم رهبري
مقام معظم رهبري، در مورد سازمان تبليغات فرموده اند: «ما معتقديم اين مجموعه اي كه امروزه به عنوان سازمان تبليغات اسلامي گرد هم آمده اند، بالاترين و منسجم ترين مجموعه اي است كه در طول تاريخ تبليغاتمان داشته ايم. چهره نوراني اسلام را براي جهانيان روشن نماييد كه اگر اين چهره با آن جمال جميل كه قرآن و سنّت در همه ابعاد به آن دعوت كرده اند، از زير نقاب مخالفان اسلام و كج فهمي هاي دوستان خودنمايي نمايد، اسلام جهانگير خواهد شد».


تبليغات؛ امري همگاني
نظامي كارآمد و موفق است كه ابزار تبليغاتي كارآمدي داشته باشد. در عصر حاضر كه استكبار جهاني تمامي توان خود را براي تهي كردن نسل هاي اين انقلاب، به ويژه نسل جديد از انقلاب و ارزش هاي ديني و اسلامي به كار گرفته اند، بر همگان است كه با احساس وظيفه و تكليف، به تقويت پايه هاي تقوا و تعهد در اين مرز و بوم بپردازند. بر همين اساس، سازمان تبليغات اسلامي، وظيفه اي بس عظيم دارد كه با برنامه هايي دقيق، نيازهاي نسل جوان و تمامي اقشار جامعه را شناسايي كرده و در راه دين باوري و خودباوري آنان، تلاش كند.


سفيران دين
در سيره مقدّس رسول اكرم صلي الله عليه و آله رساندن پيام حق، نياز به هدايت كننده اي بيدار، هوشيار و عالم دارد. سازمان تبليغات اسلامي، با درك اين مهم، با تربيت و آموزش سفيران هدايت و فرستادن آنان در تمام نقاط ايران و حتي خارج از كشور، مي خواهد اسلام ناب را در سراسر جهان بگستراند. خداوند كه اولين هدايت كننده است، اين كار مهم را سخت و دشوار مي داند و با فرستادن پيامبران و سفيران ديني، به هدايت جامعه مي پردازد و خود در اين امر پشتيبان و ياور مبلغان ديني خواهد بود.
 

http://www.hawzah.net