شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : مسئوليت اجتماعي در بوته آزمون و خطا
جمعه، 21 خرداد 1395 - 09:59 کد خبر:24039
دكتر حسن ربيعي، مولف و پژوهشگر حوزه علوم ارتباطات در گفتگو با روزنامه "    تفاهم" گفته است امروزه شركت هاي بزرگ، اهميت مسئوليت اجتماعي، مشاركت اجتماعي و پاسخگويي اجتماعي را درك كرده اند و بر همين اساس فرا مي گيرند چه كاري سودمند است و چه كاري نيست...

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199اشاره
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- دكتر حسن ربيعي، مولف و پژوهشگر حوزه علوم ارتباطات در گفتگو با روزنامه "    تفاهم" گفته است امروزه شركت هاي بزرگ، اهميت مسئوليت اجتماعي، مشاركت اجتماعي و پاسخگويي اجتماعي را درك كرده اند و بر همين اساس فرا مي گيرند چه كاري سودمند است و چه كاري نيست...


او چه ديدگاهي در خصوص مسئوليت اجتماعي و چالش هاي فرا روي آن دارد؟ در ذيل اين گفتگو را پي بگيريد تا تصوير بهتري از اين موضوع بدست آوريد:

تعريف شما از مسئوليت اجتماعي چيست؟
اولين چالش ما در حوزه مديريت، تعريف ما از مسئوليت اجتماعي مي باشد. مسئوليت اجتماعي مجموعه اقدامات همكاري داوطلبانه است كه به توسعه پايدار اقتصادي و بهبود كيفيت زندگي كمك مي كند. در واقع شركت ها و سازمان ها با سرمايه گذاري در حوزه مسئوليت اجتماعي هم به جامعه سود مي رسانند و هم خودشان نيز از اين رهگذر سود مي برند؛ يك روابط سودمند متقابل ميان شركت و جامعه كه انعكاس دهنده انتظارات ذينفعان و اعتماد و اعتبار شركت و سازمان است.
لذا مديران شركت ها و سازمان ها درك مي كنند كه مسئوليت شان فراتر از امور خيريه مي باشد. در حالي كه از شركت ها انتظار نوع دوستي و امور خيريه مي رود اما اين به تنهايي انتظارات ذينفعان را در حوزه مسئوليت اجتماعي برآورده نمي سازد؛ بر اين اساس تعريف مسئوليت اجتماعي فراتر از انسان دوستي و پيروي از قانون است.

آيا مسئوليت اجتماعي و پاسخگويي قادر است حجم فشارهاي تشكل هاي مردم نهاد را كاهش دهد؟
جهاني شدن كسب و كار و ارتباطات بدان معني است كه فعاليت هاي شركت ها بر كسي پوشيده نمي ماند. همچنين ذينفعان به طور معمول به تاثيرات اجتماعي، اقتصادي و زيست محيطي فعاليت هاي شركت هاي بزرگ توجه دارند.
شايد عملكرد زيست محيطي يكي از برجسته ترين كانون هاي اقدامات مسئوليت اجتماعي است. نشت نفت اكسون والدز در سال 1989 در آلاسكا يكي از اين نمونه هاست كه گروه هاي طرفدار محيط زيست را گردهم آورد. در برابر اين فشارها و واكنش ها، شركت ها، سياست هايي را در مورد مديريت منابع طبيعي و حفاظت از محيط زيست تنظيم كردند.
بر اين اساس، مديران اجرايي با استفاده از مانورهاي زيست محيطي، حس انسان دوستي و امور خيريه به منظور جلا دادن به اعتبار شركت ها و بهبود روابط استفاده مي كنند. امروزه، مقبوليت و مشروعيت، موضوعاتي هستند كه سازمان ها و شركت ها براي تعامل با جامعه و مشتريان به آن نياز دارند. با اين حال شركت هايي كه مسئوليت اجتماعي را جدي تر مي گيرند و آن را به شكل گسترده تر تعريف نموده و براي اقدامات خود موقعيت تجاري ايجاد مي كنند مي توانند بر فشارهاي درون و برون شركت غلبه نمايند.

سطح اهميت مديران به مقوله مسئوليت اجتماعي را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
مديران اولويت بسيار بالايي براي مسئوليت اجتماعي قائل هستند و از آنجا كه بحران هاي مالي، اعتماد عمومي به شركت ها را به پايين ترين ميزان خود در تاريخ كاهش داده است، توانايي نشان دادن مسئوليت اجتماعي معنادار، به نيازي حياتي در مديريت اجرايي تبديل شده است.
با ين حال، برقراري مسئوليت اجتماعي براي شركت ها مجموعه اي منحصر به فردي از چالش ها را فراهم آورده است. ممكن است شركت ها به جاي بهبود عملكرد به برقراري ارتباط وسوسه بشوند؛ بدين ترتيب كه صرفاً چيزي را گزارش دهند كه از نظر قانوني مورد نياز است، و يا اصلاً گزارشي ارايه نكنند. اما چنانچه شركت منتقدان را ناديده بگيرد انجام مسئوليت اجتماعي ممكن نخواهد بود.

مخاطبان مسئوليت اجتماعي شركت ها چه كساني هستند؟
مخاطبان مسئوليت اجتماعي شامل همه ذينفعان مي شود و فرقي نمي كند كه به چه صنف و گروهي تعلق دارند. رسانه ها، سرمايه گذاران، قانون گذاران، سياست گذاران، سازمان هاي مردم نهاد و مجموعه وسيعي از گروه هاي غير دولتي كه در اين مسايل فعال هستند در اين حوزه قرار مي گيرند. به همين دليل، شركت هاي پيشرو، انتظارات تمامي مخاطبان كليدي خود را در نظر گرفته و اطمينان مي يابند كه ذينفعان تلاش آنها را درك مي كنند.

در پايان اگر نكته ناگفته اي داريد بيان نماييد؟
به نظر من مسئوليت اجتماعي بايد موثر و شفاف باشد. شركت هايي برتر خواهند بود كه به دنبال اتخاذ بهترين شيوه براي برقراري و اعمال مسئوليت اجتماعي باشند. قوي ترين ارتباطات، برآوردن انتظارات ذينفعان به عنوان بخشي از استراتژي دراز مدت و پايدار يك شركت است.