شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، برگزاري دوره دوم اين جشنواره با ارزيابي دوره قبل و نقاط قوت و ضعف آن برنامه ريزي شد و با مقايسه عملكرد روابط عمومي ها در اين دو دوره مي توان دريافت كه روابط عمومي سازمان هاي تابعه هاي سازمان آب برق در بخش هاي اطلاع رساني و درون سازمان رشد داشته اند . اين دستاورد را مي توان نتيجه برپايي اين جشنواره دانست كه با ارايه آموزش هاي لازم، ايجاد انگيزش و حس رقابت در ميان روابط عمومي هاي سازمان، موجبات رشد را فراهم ساخته است.
اختتاميه ي دومين جشنواره ي روابط عمومي هاي برتر شركت هاي تابعه ي سازمان آب و برق خوزستان و رونمايي از گواهينامه هاي سيستم هاي مديريت كيفيت iso9001 و رضايت مشتري iso10004 -كه براي نخستين بار در كشور در روابط عمومي سازمان آب و برق استان خوزستان صورت گرفت است- با حضور ميرزابابا مطهري نژاد دبير انجمن روابط عمومي كشور، حجت الاسلام سيد جمال الدين عبودتيان ، مدير حراست و عضو شوراي فرهنگي شوراي سازمان آب و برق خوزستان، رضا عليجاني مدير روابط عمومي سازمان آب و برق خوزستان، حميدرضا شمس مسئول امور استانهاي مركز اطلاع رساني وزارت و كاركنان روابط عمومي هاي استان خوزستان در سالن آمفي تاتر سازمان آب و برق خوزستان برگزار شد.
رضا عليجاني مدير روابط عمومي سازمان آب و برق خوزستان در آغاز اين مراسم گفت: در برگزاري اين جشنواره اهداف انگيزيشي و آموزشي مورد نظر ما بوده است و خروجي اين برنامه به ارتقاي كيفيت روابط عمومي ها بيانجامد و نقشه راه سازمان ها را درباره روابط عمومي ها ترسيم كند.
وي افزود: برگزاري دوره دوم اين جشنواره با ارزيابي دوره قبل و نقاط قوت و ضعف آن برنامه ريزي شد و با مقايسه عملكرد روابط عمومي ها در اين دو دوره مي توان دريافت كه روابط عمومي سازمان هاي تابعه هاي سازمان آب برق در بخش هاي اطلاع رساني و درون سازمان رشد داشته اند . اين دستاورد را مي توان نتيجه برپايي اين جشنواره دانست كه با ارايه آموزش هاي لازم، ايجاد انگيزش و حس رقابت در ميان روابط عمومي هاي سازمان، موجبات رشد را فراهم ساخته است .
وي گفت: براي افزايش سطحي كيفي برپايي جشنواره نسبت به دوره قبل نيز تلاش هايي شده است و همين تغييرات، دوره دوم جشنواره را از دوره اول متمايز كرده است. يكي از اين اقدامات ارزيابي حضوري هيات داروان از تك تك روابط عمومي ها و اقدامات و خدمات آنان است. با اين اقدام سازمان ها و روابط عمومي ها بر مبنا نوع فعاليتشان دسته بندي شدند. با همكاري صميمانه و بي دريغ روابط عمومي شركت هاي تابعه سازمان و جمع آوري حضوري اطلاعات توسط هيات داوران مي توان گفت در مقايسه با روش خود اظهاري، دقت در اطلاعات جمع آوري شده حدود 65 درصد بالاتر رفته است كه اين نيز كمك بزرگي به روابط عمومي هاي سازمان بوده است.
وي درباره نتايج برگزاري اين جشنواره در سطح سازمان آب و برق خوزستان گفت: با جمع اوري اطلاعات از روابط عمومي ها و ارزيابي اين داده ها توسط هيات داوران و متخصصان امر نقاط قوت و ضعف روابط عمومي ها مشخص مي شوند و با ارايه تشويقات، آموزش ها و راهكارهاي لازم براي ارتقاي سطح كيفي عملكرد آنان اقدام مي كنيم. خروجي و برآيند ارزيابي هيات داروان نيز به سازمان هاي تابعه اعلام خواهد شد تا نقشه راهي را براي آنان مورد روابط عمومي ها ترسيم شود.
عليجاني همچنين دراين جلسه از كسب استاندارهاي ايزو توسط سازمان آب و برق خوزستان گفت و افزود: استقرار سيستم كيفيت 9002 ISO و رضايت مشتري 1004 ISO در روابط عمومي سازمان موفقيتي است كه براي نخستين بار در روابط عمومي هاي كشور اتفاق افتاده است. اميدواريم استقرار اين سيستم در روابط عمومي هاي سازمان آب برق موجب ارتقاي سطح ارايه خدمات آنان شود.
وي افزود: استانداردهاي ايزو توسط موسسه جهاني آي سي اس براي چابك سازي سازمان ها و بهينه سازي سيستم ها طراحي مي شوند كه اجراي آن به ارتقاي فرآيندهاي سازماني و تغييرات مثبت منجر مي شود. متاسفانه روابط عمومي همواره در اجراي استاندارد در سازمان ها ناديده گرفته شده است و اين نخستين بار است كه استانداردهاي ايزو در كشور براي يك روابط عمومي تدوين و مستقر مي شوند.
بخشي از پيشرفت هاي اسلام در جهان مرهون روابط عمومي است
در اين مراسم، سيد جمال الدين عبودتيان ، مدير حراست و عضو شوراي فرهنگي شوراي سازمان آب و برق خوزستان به جايگاه و ريشه روابط عمومي در قرآن كريم، سيره ي پيامبر(ص) و ائمه معصومين (ع) اشاره كرد و گفت: خداوند در قرآن كريم بارها به بحث روابط ميان انسانها اشاره كرده است و مي توان گفت بخشي از پيشرفت هاي اسلام در جهان، مرهون بحث روابط عمومي و همين آموزه هاي اسلام است . در سوره آل عمران نيز خداوند مردم را به ارتباط با جامعه توصيه كرده است كه به همين مباحث اشاره دارد.
وي افزود: پيامبر و معصومين (ع) با كسي روابط خصوصي نداشتند بلكه همه روابط آنان روابط عمومي بوده است. پيامبر ما اسوه اخلاق بودند و بر اساس ارتباط حسنه با مردم وي را محمد امين مي شناختند . ارتباط با پيامبر آسان بود و هركسي براي ديدن پيامبر به مدينه مي آمد مي توانست پيامبر (ص) را در مسجد و در جمع مردم ملاقات كند.
سازمان آب و برق خوزستان بسيار در تير رس ارزيابي استان هاي ديگر است
حميدرضا شمس، مسئول امور استان هاي مركز اطلاع رساني وزارت كشور در مراسم پاياني دومين جشنواره ي روابط عمومي هاي برتر شركت هاي تابعه ي سازمان آب و برق خوزستان و رونمايي از استاندردهاي iso9001 و رضايت مشتري iso10004 در اين روابط عمومي گفت: تلاش هاي روابط عمومي سازمان آب برق خوزستان در ارتقاي جايگاه روابط عمومي و حمايت و ايجاد انگيزش در اين بخش قابل تقدير است. روابط عمومي هنر مردم داري و خدمت به مردم است و كساني كه در روابط عمومي مشغولند عاشق اين كار هستند.
وي ادامه داد: سايت خبري سازمان آب و برق خوزستان بسيار به روز و فعال است و از همين رو در تير رس نگاه و ارزيابي استان ها و كلانشهرهاي ديگر كشور است. اين روند موفق بايد پيگيري و با جديت ادامه داشته باشد. هم اكنون همه استان هاي كشور در حال رصد تغييرات و اقدامات روابط عمومي سازمان آب و برق خوزستان هستند و موفقيت هاي اين واحد را در استقرار استاندارهاي بين المللي را پيگيري و دنبال مي كنند.
شمس گفت: هر چند بسياري روابط عمومي به شكل كنوني را، يك پديده غربي مي دانند اما روابط عمومي ماهيتي كاملا شرقي دارد و در ايران از ريشه بسيار طولاني برخوردار است. متاسفانه روابط عمومي در ايران از يك تشكل صنفي منسجم برخوردار نبودند و از همين رو جايگاه متزلزلي در سازمان ها داشتند. ساختار روابط عمومي همواره با تغيير دولت ها تغيير كرده است و اين صنف روابط عمومي است كه بايد در ثبيت اين جايگاه مشاوره دهد و موثر عمل كند.
براي جذب سرمايه گذاري؛ روابط عمومي ها از سياه نمايي پرهيز كنند
وي تاكيد كرد: استان خوزستان از ظرفيت هاي بالايي برخوردار است و روابط عمومي ها مي بايست با جلوگيري و پرهيز از سياه نمايي وضعيت استان ، براي جذب سرمايه گذار ها در امور مرتبط بهترين و بيشترين نقش خود را يفا كنند. چرا كه حيات روابط عمومي ها به حيات سازمان ها وابسته است . روابط عمومي مي بايست جايگاه اصلي خود را پيدا كند و در اين راه از رسانه ها نيز كمك بگيرد. بار اصلي روابط عمومي بر دوش رسانه ها است و به همين دليل بايد تعامل با رسانه ها را به عنوان پل ارتباطي بين مردم، مسئولين و بدنه ي دستگاه ها را افزايش دهيم..
مسئول امور استان هاي مركز اطلاع رساني وزارت كشور گفت: روابط عمومي ها در دنياي ارتباطات و رسانه هاي گوناگون بايد جايگاه خود را پيدا كنندو به سوي تخصصي شدن پيش بروند . ما بايد نقش خود را در سازمان مان پر رنگ تر كنيم چرا كه روابط عمومي ها در پيروزي و شكست يك سازمان نقش بسيار مهمي را بازي مي كند.
گفتني است؛ اجراي موسيقي سنتي توسط گروه آواب متشكل از كاركنان سازمان آب و برق خوزستان و برگزاري كارگاه آموزشي براي كاركنان روابط عمومي ادارات خوزستان از ديگر برنامه هاي اين مراسم بود. در پايان مراسم ميرزابابا مطهر نژاد عضو هيات موسس و دبير انجمن روابط عمومي ايران با قرائت بيانيه هيات داوران علي رضا نيكزاد مدير روابط عمومي شركت بهره برداري از سد ، نيروگاه و شبكه هاي آبياري مارون را حائز رتبه نخست اين جشنواره دانست. همچنين نبي جشني مدير روابط عمومي سد و نيروگاه دز و سيد داريوش صالحي مدير روابط عمومي شركت و توليد و بهره برداري سد و نيروگاه شهيد عباسپور به صورت مشترك رتبه دوم را كسب كردند و لوح و تنديس رتبه سوم جشنواره نيز به مسعود پرموز مدير روابط عمومي شركت بهره برداري از شبكه هاي آبياري ناحيه شمال خوزستان اعطا شد.
منبع: تابناك