شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، براساس تحقيق جديدي، تقريبا 46درصد از كسبوكارهاي كوچك در سراسر دنيا وبسايتي براي خود ندارند و تقريبا نيمي از اين موارد تصميمي براي ايجاد وبسايت در آينده نداشته يا در اين مورد اطمينان ندارند. اگر مشتري داريد، پس به وبسايت نياز داريد. بله به همين سادگي است. هميشه بيش از 80درصد خريداران آنلاين يا آفلاين، بهصورت آنلاين اقدام به جستوجوي اطلاعات در مورد فروشندگان ميكنند و اگر وبسايتي در اختيار نداريد، بخش عمدهاي از سود خود را ازدست دادهايد.
مشتريان در زمان خريد داراي گزينههاي بسيار زيادي براي انتخاب هستند. حتي تا بدان جا كه امكان خريد كردن از اقصي نقاط دنيا هم براي آنها ممكن است. هرچند كه براي دريافت انواع خدمات ميتوانند خيلي راحت به پيشنهادهاي شفاهي دوستان و همكاران توجه كنند، اما بازهم خيلي راحت قبل از دريافت پيشنهاد آنها يا حتي پسازآن اقدام به جستوجوي آنلاين در مورد فروشنده يا حتي محصول و خدمات موردنظر ميكنند.
اگر براي كسبوكار وبسايتي طراحي نكرده باشيد، مطمئنا پيشنهادهاي شفاهي هم راهي براي نجات دادن شما در پيش ندارند. مطمئنا اگر بهصورت آنلاين نتوانند شمارا پيدا كنند، بهصورت آفلاين هم درجايي شما را جستوجو نميكنند.
چرا برخي از كسبوكارها وبسايتي براي خود ندارند؟ به نظر ميرسد در زمان تصميمگيري براي داشتن يك وبسايت توسط يك كسبوكار كوچك، هزينههاي تهيه و نگهداري آن هميشه يكي از گزينههاي تعيينكننده بهحساب ميآيد. اما حضور در فضاي آنلاين هميشه نبايد گران تمام شود. برخي از كسبوكارهاي كوچك (بهخصوص آنهايي كه نياز به خريدوفروش آنلاين ندارند) ميتوانند با يك وبسايت ساده يا حتي يك وبسايت وبلاگ مانند و يك صفحهاي كه شرحي از محصولات آنها را ارائه ميكند نيز نيازهاي خود را برآورده كنند.
مالك هر كسبوكار كوچكي بايد همواره در پي تهيه يك وبسايت براي كسبوكار خودش باشد. سادهترين دليل آن هم اين است كه اگر شخصي توصيه شفاهي براي استفاده از خدمات يك كسبوكار را دريافت كند و در فضاي آنلاين اثري از آن پيدا نكند، مطمئنا اصلا در جاي ديگر هم جستوجويي براي آن انجام نميدهد و اين به معناي از دست رفتن يك فرصت درآمدزايي بالقوه براي آن كسبوكار بهحساب ميآيد.
يك وبسايت براي كسبوكار خود تهيه كنيد، همينالان!
هركسي بهخوبي متوجه بودجه و محدوديت آن هست و يك كسبوكار كوچك، بهخصوص كسبوكارهاي جديد و نوپا ممكن است بودجه كافي براي بازاريابي محصولات خودشان به شكلي كه تمايل دارند نداشته باشند. تهيه يك وبسايت نيازي به هزينهكردن آنچناني ندارد و درآمد حاصل از وبسايت هميشه ارزش ميزان سرمايهگذاري انجامشده براي آن را دارد، هرچند كه درآمد حاصل از آن هميشه بهطور دقيق قابلاندازهگيري نيست.
به اين موضوع هم توجه داشته باشيد كه اگر وبسايت خودتان را در ابتدا بهصورت خيلي ساده يا حتي با يك صفحه راهاندازي كنيد، هميشه با رشد و گسترش كسبوكار خود قادر به بسط و توسعه وبسايت خودتان خواهيد بود.
برخي از نكاتي كه براي طراحي و راهاندازي وبسايت براي شركت خودتان بايد به آنها توجه داشته باشيد:
— حتما توجه داشته باشيد، وبسايتي كه طراحي و راهاندازي ميكنيد براي استفاده روي دستگاههاي موبايل و همراه بهينهسازي شده باشد. امروزه تعداد افرادي كه از گوشيهاي هوشمند يا تبلتها براي دسترسي به فضاي مجازي استفاده ميكنند در حال افزايش است.
اگر وبسايت شما براي نمايش داده شدن روي اين دستگاهها بهينه نشده باشد، بازديدكنندگان كه همان مشتريان بالقوه شما هستند، بهراحتي از آن خارجشده و ممكن است ديگر به سايت شما بازنگردند. از اين مهمتر اينكه سايتهايي كه براي نمايش روي دستگاههاي موبايل بهينهسازي شده باشند، رتبه بهتري در نتايج گوگل به دست ميآورند و بيشتر در نتايج جستوجوهاي گوگل نمايش داده ميشوند.
— بهينهسازي نتايج جستوجو را مدنظر قرار دهيد. اگر يك فرد حرفهاي را براي طراحي وبسايت خود در نظر بگيريد، وي بايد حداقلهايي را درزمينه بهينهسازي سايت در نتايج موتورهاي جستوجو روي آن در نظر بگيرد. حتي اگر وبسايت شما يك وبسايت ساده و تكصفحهاي باشد، كلمات كليدي و برچسبهاي مشخصي وجود دارند كه حتما بايد روي صفحات وبسايت از آنها استفاده شده و با آنها به گوگل معرفي شوند.
— وبسايتها بهطوركلي ماهيتي سيال و روان دارند. برخلاف آن بروشور يا تبليغاتي كه براي عرضه به مشتري چاپ كردهايد، وبسايتها داراي ماهيتي سيال و روان هستند. اگر صاحب رستوراني هستيد و نياز به تغييردادن منوي وبسايت داريد، بهصورت آنلاين اين كار بهسادگي قابل انجام است. اگر كسبوكار شما بهشدت رشد كرده و گسترش پيداكرده است و نياز به اعمال تغييرات گسترده روي آن داريد، اعمال اين تغييرات روي آن بسيار ساده است. فقط توجه داشته باشيد، در حال حاضر تنها داشتن يك وبسايت بسيار اهميت دارد، چراكه تغيير و توسعه دادن آن پس از اين بسيار ساده است.
منبع: فرصت امروز