شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : ميزان اهميت روابط عمومي‌ها و تاثير آنها بر روي جامعه در ميزگردي با موضوع روابط‌عمومي
یکشنبه، 16 خرداد 1395 - 12:42 کد خبر:23909
متاسفانه در حال حاضر تعريف درستي از اخلاق نداريم. بحث اخلاق حرفه‌اي و سازماني همچنان در حد كلامي و ذهني باقي مانده و به رفتار عيني تبديل نشده است.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 

 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- چهار تن از اعضاي هيات موسس خانه روابط عمومي ايران در ميزگردي به بررسي وضعيت روابط عمومي در ايران پرداختند.

 

داود زارعيان، هوشمند سفيدي، سعيد معادي و مجتبي آقايي با حضور در اين ميزگرد رسانه‌اي كه به منظور بسط و توسعه ارتباط و همكاري بين رسانه‌ها و روابط عمومي برگزار شد، ضمن اعلام موجوديت خانه روابط عمومي ايران، از ميزان اهميت روابط عمومي‌ها و تاثير آنها بر روي جامعه، روابط اجتماعي و گفتمان‌سازي سخن گفتند.

 

آنها در سخناني روابط عمومي‌ها را پزشكان جامعه برشمردند و ارتقاي فرهنگ روابط عمومي در ايران، اصلاح تعريف روابط عمومي و توجيه مديران ارشد كشور در زمينه جايگاه و نقش روابط عمومي را از مهمترين اهداف تاسيس خانه رواط عمومي ايران دانستند.

 

تاثير روابط عمومي بر تلطيف روابط اجتماعي

زارعيان با يادآوري اينكه 27 ارديبهشت، روز جهاني «ارتباطات و جامعه اطلاعاتي» ناميده شده است، اظهار كرد: تاريخچه اين نامگذاري به سال 1865 برمي‌گردد؛ سالي كه اتحاديه تلگراف تأسيس شد و بعد تبديل به اتحاديه جهاني مخابرات شد و از آن سال، روز 17 مي را روز جهاني مخابرات نامگذاري كرده‌اند. در ادامه سال 2005 در اجلاس سران درباره موضوع جامعه اطلاعاتي كه در كشور تونس برگزار شد، كشورهاي عضو پيشنهاد دادند تا با توجه به تغييراتي كه در ارتباطات و فناوري اطلاعات صورت گرفته، اين روز به نام روز جهاني ارتباطات و جامعه اطلاعاتي تغيير نام پيدا كند. در ايران نيز از سال‌ها قبل دوستان پيشنهاد روز روابط عمومي را داده بودند، تا اينكه در دولت نهم روز 27 ارديبهشت در تقويم رسمي به عنوان روز روابط عمومي درج شد.

 

او خاطرنشان كرد: در سطح بين‌الملل هر سال اتحاديه جهاني مخابرات شعاري را براي روز «ارتباطات و جامعه اطلاعاتي» انتخاب و به كشورهاي عضو ابلاغ مي‌كند و كشورهاي عضو هم در راستاي آن شعار عمل مي‌كنند؛ اما در كشور ما به نظر مي‌رسد روز روابط عمومي خيلي خوب نهادينه نشده است، ولي در حال شكل‌گيري است. براي اينكه بتوانيم از اين فرصت روز روابط عمومي استفاده كنيم، در طول يك هفته مراسم‌ مختلفي را برگزار مي‌كنيم؛ طبيعتاً هدف ما ارتقاي جايگاه روابط عمومي، تعريف و بازتعريف آن و توجيه مديران ارشد كشور در زمينه جايگاه و نقش روابط عمومي در مديريت است. هفته روابط عمومي فرصت خوبي براي دانشجويان، ‌كاركنان و كارورزان اين حوزه است تا بتوانند با اصحاب رسانه، مديران و اساتيد دانشگاه آشنا شوند و مباحث روابط عمومي را پيگيري كنند.

 

زارعيان با اشاره به بخشي از صحبت‌هاي احمد مسجد جامعي در مراسم اعلام موجوديت خانه روابط عمومي مبني بر اينكه كار را بايد از بالاتر شروع كرد، متذكر شد: ان‌شاءالله با مجموعه ارتباطاتي كه در عرصه‌هاي مختلف داريم، مي‌توانيم بيشتر از مصوبات و آيين‌نامه‌هاي دولت قدم برداريم. بايد تلاش كنيم در برنامه ششم توسعه حداقل يك بند يا يك سطح را به روابط عمومي اختصاص دهيم و اگر بتوانيم در فرهنگ اطلاع‌رساني بندي را داشته باشيم طبيعتاً مي‌شود به آينده اميدوار بود. به طور كلي مي‌توان گفت كشورهايي كه در حوزه اجرا موفق شدند، كشورهايي بودند كه برنامه داشته‌اند؛ ولي متأسفانه ما در حوزه اجرا نگاه با برنامه‌اي نداشته‌ايم.

 

او با اشاره به تاسيس خانه روابط عمومي اظهار كرد: معتقدم اين خانه برخلاف ساير تشكل‌ها بنا دارد كه تقريباً همه دست‌اندركاران روابط عمومي را درگير كند. ما نبايد كوتاه بياييم و قصد هم نداريم كه كوتاه بياييم، چون معتقديم اين حرفه اگر از حرفه پزشكي با اهميت‌تر نباشد، كم اهميت‌تر نيست. من هميشه در دوران دانشجويي از استادان بزرگ ارتباطات مثل دكتر معتمدنژاد و دكتر محسنيان‌راد اين سوال را مي‌پرسيدم كه پزشكي مهم‌تر است يا روزنامه‌نگاري و روابط عمومي؟ كه آنها در پاسخ مي‌گفتند روزنامه‌نگاري و روابط عمومي، چون يك پزشك ممكن است يك نفر را به ‌كشتن دهد، اما يك روزنامه‌نگار يا روابط عمومي مي‌تواند يك جامعه را بكشد.

 

زارعيان يادآور شد كه شغل روابط عمومي بسيار حائز اهميت است و امروز روند توسعه جوامع در حوزه‌هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي و... به حوزه اطلاع‌رساني وصل است؛ بنابراين اگر حوزه اطلاع‌رساني تعطيل شود تمام كارها عقيم خواهد ماند.

 

روابط عمومي‌ها از امتيازات و تسهيلات برخوردار نيستند

در ادامه اين ميزگرد رسانه‌اي، سفيدي با اشاره به روز «ارتباطات و جامعه اطلاعاتي» بيان كرد: افتخار نامگذاري روز روابط عمومي مربوط به دولت اصلاحات مي‌شود؛ منتهي در دولت نهم در طي نامه‌اي اعلام كردند كه اين روز تصويب شده، ولي براي ثبت در تقويم نياز است كه يك ارگان رسمي هم آن را بخواهد و ما به همين منظور از طرف موسسه فرهنگ روابط عمومي آرمان اين كار را دنبال كرديم و از آن زمان روز روابط عمومي در تقويم رسمي كشور گنجانده شد.

 

او درباره اهداف نامگذاري روز روابط عمومي و ثبت آن در تقويم رسمي كشور، توضيح داد: ارتقاي فرهنگ روابط عمومي در كشور از مهمترين اهداف ما بود؛ همچنين معتقد بوديم روابط عمومي فقط يك واحد سازماني نيست، بلكه دانشي است كه مي‌تواند در همه ابعاد زندگي مورد استفاده قرار بگيرد؛ همه ما در زندگي فردي، غير فردي، بين فردي، سازمان و اجتماعي مي‌توانيم از تكنيك‌ها و رويكردهاي روابط عمومي بهره ببريم. روابط عمومي مي‌تواند در تلطيف روابط اجتماعي تأثير زيادي داشته باشد و اگر بتوانيم آن را در كشور تقويت كنيم، خيلي از مسائل حل و پاسخگويي بيشتر، شكاف ميان ملت و دولت كمتر مي‌شود و ارتباطات انساني شكل بهتري به خود مي‌گيرد.

 

سفيدي همچنين درباره علت تاسيس خانه روابط عمومي ايران، خاطرنشان كرد: از سال 46 يك انجمن روابط عمومي در ايران داشتيم كه بعد از انقلاب تعطيل و سال 70 توسط استادان روابط عمومي اين انجمن احيا شد كه هنوز هم فعال است؛ اين نهاد بايد يك سري رسالت‌ها و اهداف را دنبال مي‌كرد، ولي به نظر مي‌رسيد كه نتوانست اهداف لازم را تأمين كند. به همين منظور از سال 79 تصميم به تاسيس يك انجمن متخصصان روابط عمومي گرفتيم و آن را با دو هدف مشخص توسعه روابط عمومي در ايران و تخصصي كردن آن، شكل داديم.

 

او با اشاره به انجمن روابط عمومي ايران يادآور شد: هم زمان با شكل‌گيري اين انجمن، در بعضي از استان‌ها نيز انجمن‌هاي استاني روابط عمومي شكل گرفت؛ اخيراً به اين نتيجه رسيديم كه به اين نهاد فراگير نيازمنديم تا تمامي اين انجمن‌ها را پوشش دهد و بستر را براي فعاليت آن‌ها فراهم كند. برداشت شخصي خود من اين است كه انجمن روابط عمومي ايران به دلايلي چون نداشتن وقت كافي يا هم‌پوشاني رسالت اين انجمن‌ها آنطور كه بايد موفق نبود؛ به همين منظور تصميم گرفتيم خانه‌اي را براي روابط عمومي تشكيل دهيم كه همگاني باشد، نهادها را پوشش دهد، متمايز باشد و بتواند اهداف روابط عمومي را پيش بگيرد.

 

سفيدي به تمايزهاي خانه‌ روابط عمومي ايران با انجمن روابط عمومي اشاره و اظهار كرد: يكي از اين تمايزها اين است كه بر اساس اساسنامه خانه روابط عمومي ايران، در هر شهرستان شوراي روابط عمومي استان خواهيم داشت و از جمع‌بندي شوراي روابط عمومي شهرستان‌ها، شوراي روابط عمومي استان شكل خواهد گرفت؛ از تجمع شوراي روابط عمومي استان‌ها، شوراي روابط عمومي كشور تشكيل مي‌شود كه اين شورا خود داراي شوراي مركزي، رييس و دبير است. تمايز دوم اين است كه دفتري را تحت عنوان دفتر حمايت از حقوق صنفي و و تخصصي روابط عمومي‌ها پيش‌بيني كرديم و اميدواريم در قالب آن بتوانيم آرزوهاي صنفي و بعضي از مطالبات تخصصي كه در حوزه روابط عمومي وجود دارد را عملي كنيم؛ به عنوان مثال در حال حاضر به همه مشاغل تخصصي، حق تخصص تعلق مي‌گيرد، ولي به مديران روابط عمومي تعلق نمي‌گيرد. طبق بند 10 ماده 68 قانون خدمات كشوري، مشاغل حساس و تخصصي 35 درصد فوق‌العاده ويژه مي‌گيرند، در حالي كه اين شامل حال روابط عمومي‌ها نمي‌شود. روابط عمومي شغلي است كه از امتيازات و تسهيلات برخوردار نيست و ما براي اينكه بتوانيم مسائلي از اين قبيل را مطرح كنيم، نياز به يك نهاد داريم كه خانه روابط عمومي ايران مي‌تواند اين كار را انجام دهد.

او در ادامه مطلب بالا متذكر شد: تمايز سوم اين است كه خانه روابط عمومي ايران داراي هيات امنايي است كه از هيات موسس تشكيل مي‌شود؛ به همين دليل هيات موسس نظارت عالي خودش را حفظ خواهد كرد تا مبادا اين نهاد از اهداف اصلي خودش، دچار انحراف شود؛ در بررسي و آسيب‌شناسي فعاليت‌هاي تشكل‌هاي روابط عمومي متوجه شديم كه وقتي بانيان اوليه كنار زده مي‌شوند، اهداف اصلي آن نهاد فراموش مي‌شود. چهارمين تمايز اين است كه خانه روابط عمومي ايران به مسائل كلان روابط عمومي‌ها مي‌پردازد تا مبادا به موسسه‌اي تبديل شود كه فقط كارگاه برگزار كند، پول بگيرد و به مسائل كلان روابط عمومي توجهي نكند. تمايز پنجم اين است كه خانه روابط عمومي بتواند بسترساز موفقيت ساير تشكل‌هاي روابط عمومي باشد، از آن‌ها حمايت كند و با اين تشكل‌ها ‌همكاري و گفتمان داشته باشد؛ بدين ترتيب است كه هر تشكل رسالت ويژه خودش را دنبال مي‌كند.

 

نام‌گذاري هفته روابط عمومي

سفيدي و زارعيان در ادامه سخنانشان به بيان توضيحاتي درباره علت نامگذاري روزها در هفته روابط عمومي پرداختند؛ سفيدي با اشاره به 27 ارديبهشت‌ كه روز «روابط عمومي و ارتقاء جايگاه سازماني روابط عمومي» ناميده شده است، بيان كرد: به نظرم آنطور كه بايد و شايد جايگاه روابط عمومي در سازمان‌ها شناخته نشده است؛ در بسياري از سازمان‌ها همچون سازمان مديريت برنامه‌ريزي صداوسيما و بنياد مستضعفان روابط عمومي در بخش‌هاي ديگر ادغام شده است و اين در حالي‌ است كه روابط عمومي بايد يك واحد مستقل زيرنظر بالاترين مقام ارشد و به عنوان مشاور رييس سازمان باشد. اين ادغام شدن‌ها به صلاح روابط عمومي نيست و اين موضوع بايد هر چه سريع‌تر مورد توجه قرار بگيرد.

 

28 ارديبهشت ماه روز «روابط عمومي؛ رسانه، تعامل و همكاري» نامگذاري شده است؛ زارعيان در اين باره اظهار كرد: يكي از موضوعات مهمي كه روابط‌ عمومي‌ها بايد به آن بپردازند، بحث رسانه‌ها است؛ هميشه خبرنگاران گله دارند كه روابط عمومي‌ها به جاي اينكه راه را براي ارتباط باز كنند، آن را مي‌بندند؛ اين موضوع تا اندازه‌اي درست است، ولي ما هم متقابلاً گله‌مند هستيم. خبرنگاران هم روابط عمومي را به عنوان يك سخنگو نمي‌شناسند و بيشتر علاقه‌مند هستند با ساير مديران مصاحبه كنند. بايد اين نكته را در نظر داشت كه رمز موفقيت روابط عمومي‌ها كار با رسانه‌ها است.

 

زارعيان با بيان اينكه 29 ارديبهشت به عنوان روز «روابط عمومي، دانشگاه، توليد علم و آموزش حرفه‌اي» نامگذاري شده است، تصريح كرد: در كشورمان در حوزه روابط عمومي دانشگاه زياد داريم، ولي خروجي نداريم. افرادي كه از دانشگاه‌ها بيرون مي‌آيند به جز مطالب تئوريك چيز ديگري بلد نيستند. برخي از دانشگاه‌هايي كه در اين سال‌ها شكل گرفته است، استانداردهاي لازم را ندارند و سيستم و روش آموزشي آنها نياز به تغييراتي دارد. وقتي كه براي دانشجويان فارغ‌التحصيل روابط عمومي سمينار آموزشي برگزاري كنيم تازه متوجه شويم كه تا چه اندازه اين رشته اهميت دارد.

 

30 ارديبهشت ماه روز «روابط عمومي؛ تشكل‌ها، حمايت صنفي و تخصصي» نامگذاري شده است؛ سفيدي درباره علت نامگذاري توضيح داد: مشكلات زيادي در زمينه حمايت‌هاي صنفي و تخصصي وجود دارد؛ به عنوان مثال گاهي در اخبار ديده مي‌شود كه روساي همه صنوف صحبت مي‌كنند، اما در حوزه روابط عمومي چنين نيست يا در بخشنامه‌هاي سيستم‌هاي دولتي، تنها بخشي كه هيچ مزايايي به آن تعلق نمي‌گيرد، روابط عمومي است. به دليل توسعه فضاي مجازي مجبوريم از كارشناس IT در حوزه روابط عمومي كمك بگيريم؛ اما كارشناس IT زماني كه در حوزه فني كار مي‌كند حدود 30 درصد بيشتر از زماني است كه در حوزه روابط عمومي فعاليت دارد، حقوق دريافت مي‌كند.

سفيدي با اشاره به 31 ارديبهشت كه روز «روابط عمومي؛ ارتباط مردمي و گفت‌وگو» ناميده شده است، اظهار كرد: معتقديم كه مركز ثقل فعاليت‌هاي روابط عمومي گفت‌وشنود است؛ روابط عمومي از طريق گفت‌وگو شكل مي‌گيرد و نه فريب و زور؛ از طرفي ديگر از لحاظ كمي و كيفي گفت‌وگو در كشورمان آن‌طور كه بايد و شايسته است، صورت نمي‌گيرد. به همين منظور فعاليت‌هايي را انجام داديم؛ به عنوان مثال از طريق دبيران شوراي هماهنگي مديران روابط عمومي استانداري‌ها با ستادهاي برگزاري نماز جمعه در كشور مكاتبه كرديم و از ائمه جمعه خواستيم تا اهميت گفت‌وگو در اسلام را مورد توجه قرار دهند و چند مقاله هم براي آن‌ها ارسال كرديم.

 

زارعيان با بيان اينكه اول خرداد ماه با عنوان «روابط عمومي؛ اخلاق و مسووليت حرفه‌اي» نامگذاري شده است، در اين باره يادآور شد: چه در حوزه روابط عمومي و چه در حوزه رسانه، اخلاق بايد محور كار قرار بگيرد؛ متأسفانه در جامعه ما تعريف اخلاق خلاصه شده است در اينكه يك نفر توهين كند‌؛ اين در حالي است كه اخلاق حرفه‌اي كاملاً موضوع ديگري است.

 

او همچنن درباره علت اينكه دوم خرداد ماه، روز «روابط عمومي؛ تعامل مديران ارشد سازمان‌ها و مديران روابط عمومي‌ها» نامگذاري شده است، بيان كرد: ما بسيار دنبال اين هستيم كه مديران كشور را با حوزه روابط عمومي آشنا كنيم. اگر واقعاً مديران ارشد و مديران روابط عمومي تعامل نداشته باشند، كار روابط عمومي به جايي نمي‌رسد.

 

تمام تلاش روابط عمومي‌ها براي اثبات خودشان است

همچنين آقايي در سخناني كوتاه از لزوم حضور روابط عمومي‌ها در سازمان‌ها و ضعف‌هايي كه در اين زمينه وجود دارد، سخن گفت؛ او بيان كرد: يكي از ضعف‌هايي كه در حوزه روابط عمومي داريم و تقريباً مي‌توان گفت كه در تمام دولت‌ها نيز بوده، ضعف در اطلاع‌رساني به صورت حرفه‌اي، تخصصي و با رعايت همه جوانب است. اين ضعف موجب شده است كه گردش اطلاعات به درستي در روابط بين سازماني، درون سازماني و بين سازمان و جامعه صورت نگيرد.

 

آقايي با بيان اينكه روابط عمومي به معناي مدرن آن، قريب به 70 سال در كشور ما سابقه دارد، خاطرنشان كرد: مشكل اصلي اين است كه تمام تلاش روابط عمومي‌ها در راستاي اثبات خودشان است تا سازمان‌ها، مديران و جامعه آنها را ببينند؛ اين پوسته با گذشت قريب به 70 سال، تشكيل انجمن‌هاي روابط عمومي و با تجربه‌هاي به دست آمده بايد شكسته شود. بايد اين پتانسيل در حوزه روابط عمومي و اطلاع‌رساني درست مورد استفاد قرار بگيرد. يكي ديگر از مشكلات ما در قوانين و اسناد بالادستي است كه جايگاهي را براي ساماندهي و بهره‌گيري از يك سيستم درست روابط عمومي در نظر نگرفته‌اند. اين ضعف را همه تشكل‌هاي روابط عمومي احساس مي‌كنند و تلاش دارند كه آن را بر طرف كنند؛ اين تلاش ارجمند و لازم است، ولي كافي نيست. كفايت آن زماني به وجود مي‌آيد كه در جايگاه‌هاي بالاتر نيز اين بستر ايجاد شود.

 

او ياداور شد: متاسفانه در دستگاه‌هاي دولتي و خصوصي نيروهاي غير متخصص در حوزه روابط عمومي مشغول به كار هستند، فعاليت روابط عمومي‌ها به تشريفات و تبليغات تنزل پيدا كرده است و بيشتر زبان سيستم هستند تا گوشي براي شنيدن؛ اين در حالي است كه در تعريف اوليه روابط عمومي، اين شغل ارتباط دوسويه بين سازمان و جامعه تعريف شده است؛ ولي متاسفانه اين دو سويه بودن در كشور ما گاهي بسيار فقير مي‌شود. اميدوارم تشكيل خانه روابط عمومي ايران با جهت‌گيري‌هايي كه دارد و با برآيند هم‌افزايي‌هاي دانش، مهارت و تجربه‌اي كه به صورت پراكنده در جامعه روابط عمومي وجود دارد، بتواند در راستاي برطرف كردن ضعف‌هاي موجود تاثيرگذار باشد و در اسناد بالادستي نقش جدي‌تري را ايفا كند.

 

آقايي با اشاره به نقش دولت در اطلاع‌رساني، متذكر شد: به نظرم اين دولت چاره‌اي ندارد كه به سيستم اطلاع‌رساني‌اش بيشتر و جدي‌تر فكر كند؛ به ويژه در اين دوران پساتحريم كه نياز به رعايت گفتمان درست در حوزه بين‌الملل وجود دارد. اميدوارم خانه روابط عمومي ايران با اهدافي كه در اساسنامه خود منظور كرده است، بتواند به تمام بخش‌هاي خصوصي و دولتي كشور كمك كند.

 

روابط عمومي در ايران روند رو به رشدي نداشته است

در ادامه اين ميزگرد رسانه‌اي، سعيد معادي به بيان مشكلاتي پرداخت كه منجر به تاسيس خانه روابط عمومي ايران شد؛ او اظهار كرد: متاسفانه بخش ساختار در ايران هميشه فقط در حد كاغذ و محتوا باقي مي‌ماند. به عنوان مثال علي‌رغم تمام تلاش‌هايي كه در حوزه‌هاي مختلف صورت گرفته است، جريان روابط عمومي تا امروز هيچ وقت روند رو به رشدي نداشته است. يكي از دلايل اين موضوع را مي‌توان ساختار كاملاً دولتي ما در نظام ايران دانست. دولت‌ها هم مي‌توانند در راستاي احياي روابط عمومي‌ها كمك كننده باشند و هم مي‌توانند با ادغام و محدود كردن روابط عمومي‌ها براي آنها تهديد محسوب شوند.

 

معادي در ادامه سخنانش با بيان اينكه مشكلاتي از اين دست باعث شد تا خانه‌ روابط عمومي ايران تاسيس شود، افزود: قرار است كه اين خانه‌ به عنوان يك نهاد، بستر و ظرفيت بتواند در همه ابعاد روابط عمومي فعاليت كند؛ به عنوان مثال در اين حوزه يكي از مهمترين دغدغه‌هاي ما اخلاق است؛ متاسفانه در حال حاضر تعريف درستي از اخلاق نداريم. بحث اخلاق حرفه‌اي و سازماني همچنان در حد كلامي و ذهني باقي مانده و به رفتار عيني تبديل نشده است؛ چراكه هنوز تفكيك خوبي در اين زمينه صورت نگرفته و اين خود يك دغدغه و مانع بزرگي است بر سر راه خانه روابط عمومي ايران.

 

او در ادامه مطلب بالا تصريح كرد: به همين منظور بايد بتوانيم براي استانداردها چارچوبي مشخص و آن چارچوب‌ها را تفكيك، تدوين و ابلاغ، كنترل و نظارت كنيم. آنچه كه امروز به عنوان يك حلقه مفقوده وجود دارد، فقدان كنترل و نظارت است. ما هنوز نتوانستيم در بحث حتي حوزه‌هاي مديريتي‌مان اين حلقه‌ها را كنار هم بچينيم و بر اساس رفتارهاي اخلاق حرفه‌اي كه بايد در چارچوب تكاليف، مسووليت، ماموريت و اختيار مسئوليت باشد، عمل كنيم. چون اين دو مولفه وجود ندارد، متأسفانه با مشكلات جدي در حوزه روابط عمومي مواجه هستيم.

 

معادي با بيان اينكه بايد اول بررسي كرد كه ما هر كدام اخلاق را چگونه تعريف مي‌كنيم، بار ديگر بر عدم برنامه‌ريزي در حوزه اخلاق حرفه‌اي تاكيد كرد و گفت: به نظرم هر كسي هر برداشتي كه خواسته از اخلاق كرده است و اين برداشت‌ها متأسفانه با هم تلفيق نشده و نتوانستيم به استانداردي برسيم و اگر هم رسيديم در حد نوشته باقي مانده است. چرا اين نوشته‌هاي ما قابليت اجرايي پيدا نمي‌كند؟ فكر مي‌كنم همه اين موارد از دغدغه‌هاي خانه روابط عمومي ايران محسوب مي‌شود.

 

روابط عمومي‌ها بدون همكاري‌ رسانه‌ها موفق نمي‌شوند

سفيدي همچنين درباره اينكه در حال حاضر فعاليت‌ روابط عمومي در بسياري از نهادها تنها به گذاشتن اطلاعيه‌هايي بر روي سايت خلاصه مي‌شود، به بيان توضيحاتي پرداخت؛ او اظهار كرد: برخي روابط عمومي‌ها تصور مي‌كنند كه با گذاشتن مطلبي بر روي سايت نهايت كار را انجام داده‌اند، در حالي كه تعامل با رسانه تعريف ديگري دارد. از مديران نهادها نيز عده‌اي فكر مي‌كنند كه اگر رسانه‌اي به آن‌ها پيله نكند، روابط عمومي موفقي دارند؛ اين در حالي است كه سياست ‌ما‌ درهاي باز به روي رسانه‌ها است و آنها را همگام و هم پيمان خودمان مي‌دانيم؛ واضح است كه روابط عمومي‌ها بدون همكاري‌ رسانه‌ها موفق نمي‌شوند.

 

او در پاسخ به پرسش ايسنا مبني بر اينكه در راستاي تحقق اهدافي كه براي خانه روابط عمومي ايران ترسيم كرده‌ايد، تا كنون چه اقدامات عملي انجام داده‌ايد، اظهار كرد: دو سال پيش با مجلس شوراي اسلامي جلسه‌اي برگزار كرديم، ولي در اين بررسي‌ها به دلايلي كه بعضاً سياسي هم بود، نتوانستيم به نتيجه برسيم؛ با اين حال همچنان پيگيري‌هايمان را ادامه مي‌دهيم. از طرفي بعد از جلساتي كه در مجمع تشخيص مصلحت نظام با آيت‌الله هاشمي داشتيم، ايشان گفتند كه نظراتتان را پيشنهاد دهيد تا در سند چشم‌انداز منظور شود؛ ما هم نظراتمان را تدوين كرديم و در جلسه‌اي با دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، آقاي محسن رضايي، آنها را مطرح كرديم. منتهي روابط عمومي در فضاي دموكراتيك رشد مي‌كند و در جامعه‌اي كه هنوز به سطح دموكراسي لازم نرسيده، روابط عمومي هم رشد نمي‌كند. در راستاي تحقق اهداف‌مان با باشگاه اطلاع‌رساني دولت نيز در تعامل و همفكري هستيم؛ در مجموع كار سختي است ولي ما تلاش‌مان را ادامه مي‌دهيم.

 

سفيدي در ادامه سخنانش بيان كرد: متاسفانه بعد از اين كه روابط عمومي را از وزارت ارشاد به رياست جمهوري دادند، گرايش رياست جمهوري در اين حوزه صرفاً تبليغ و اطلاع‌رساني براي دولت است و به غير از آن توجه نمي‌كند و همين باعث مي‌شود كه اطلاع‌يابي از مردم هم افت كند. همان‌طور كه مي‌دانيد روابط عمومي دو روي سكه اطلاع‌رساني و اطلاع‌يابي دارد و كه عملكرد دولت در حوزه روابط عمومي بيشتر اطلاع‌رساني است و مي‌توان گفت كه بخش اطلاع‌يابي به كلي تعطيل است؛ اين در حالي‌ است كه دولت يازدهم رسالت خودش را به گوش رساندن صداي ملت مي‌داند.

 

او ساختار اطلاع‌رساني دولت را ضعيف برشمرد و گفت: هر دولتي كه روي كار مي‌آيد فرهنگ جديدي با خود مي‌آورد. به عنوان مثال در دوران دولت هفتم و هشتم بحث پاسخگويي در حوزه روابط عمومي پررنگ شد و در دولت احمدي‌نژاد بيشتر عوام فريبانه بود و عملاً كاري نكردند؛ دولت آقاي روحاني كه روي كار آمد، با توجه به اينكه مي‌گفتند ما دولت راستين هستيم، تصور مي‌كرديم كه روابط عمومي اخلاقي را شاهد باشيم؛ اما هر چه زمان مي‌گذرد مي‌بينيم به دليل ضعف متولي روابط عمومي، بعضاً كسي در دولت خودش را مسوول روابط عمومي نمي‌داند، به آن فكر نمي‌كند و براي آن برنامه‌ريزي و هدف‌گذاري نمي‌كند. دولت آنقدر درگير جمع و جور كردن بحث اطلاع‌رساني خودش شده كه اين موضوعات را فراموش كرده است؛ گرچه حتي در بيان دست‌آوردهاي خودش هم ناتوان است. در حال حاضر در واقع كاري را كه نهاد روابط عمومي دولت بايد انجام دهد، خود دولت انجام مي‌دهد.

 

سفيدي با اشاره به اهدافي كه خانه روابط عمومي ايران دنبال مي‌كند، بيان كرد: برنامه‌مان اين است آيين‌نامه را بار ديگر مرور و آيين‌نامه قوي‌تري را آماده كنيم؛ با وجود اينكه ما به آيين‌نامه جامع روابط عمومي كه توسط دولت نهم ارائه داده شد، 16 نقد وارد كرديم، اما به هر حال يك حركت رو به جلو بود و اگر عملي مي‌شد، خوب بود. در اين دولت نيز توقع داريم كه تدبير صحيح در اين حوزه صورت بگيرد تا بتوانيم نخستين دوره طلايي روابط عمومي را در ايران بينيم. در عين حال تلاشمان اين است كه از لحاظ قانوني روابط عمومي به جايگاه خاصي برسد و حتماً براي اين هدف‌مان برنامه روشني داريم، منتهي فعلاً در آغاز فعاليت‌هاي خودمان هستيم.