شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : لزوم حضور و فعاليت بانك‌ها در شبكه‌هاي اجتماعي
یکشنبه، 16 خرداد 1395 - 10:11 کد خبر:23905
مديريت ارتباط با مشتريان يا در اصطلاح CRM يكي از بخش‌هاي مهم در چارت سازماني است، چراكه نحوه ارتباط و پاسخگويي به مشتريان از مهم‌ترين عوامل موفقيت براي جلب نظر ايشان است.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، راه‌هاي مختلفي براي ارتباط با مشتريان وجود دارد كه يكي از مهم‌ترين و جديدترين آنها شبكه‌هاي اجتماعي است. بخواهيم باور كنيم يا نه، روند بازار و جامعه مخاطبان به سمت فضاي مجازي و مخصوصا شبكه‌هاي اجتماعي رفته است.

ازاين‌رو شركت‌ها و سازمان‌ها بايد توجه ويژه‌اي به شبكه‌هاي اجتماعي داشته باشند. مؤسسات مالي و اعتباري و بانك‌ها نيز از اين قاعده مستثنا نيستند و مي‌توانند با حضور در شبكه‌هاي مجازي تعامل بهتري با مخاطبان برند خود داشته باشند.

گزارش فيس‌بوك در ابتداي سال 2016 بيان مي‌كند كه 60درصد افراد متعلق به نسل واي Y Generation ترجيح مي‌دهند بانكي كه در آن حساب دارند در شبكه‌هاي اجتماعي حضور داشته باشند.

با توجه به گسترش شبكه‌هاي اجتماعي و استفاده بانك‌هاي مختلف از آنها، بحث‌هاي بسياري در مورد نقش و اهميت شبكه‌هاي اجتماعي در حوزه صنايع ماليوجود دارد.

در اين راستا مؤسسه The Financial Brand رده‌بندي ويژه‌اي به نام «Power 100» را در راستاي كمك به فعالان و كارشناسان بازاريابي بانك‌ها و مؤسسات مالي براي ارزيابي عملكرد خود و رقباي‌شان در شبكه‌هاي اجتماعي ايجاد كرده است.

در اين رتبه‌بندي نام 100 بانك برتر از نظر فعاليت در شبكه‌هاي اجتماعي فيس‌بوك، توئيتر و يوتيوب در بازه‌هاي زماني مختلف معرفي مي‌شوند.

شاخص‌هاي مختلفي براي اين رتبه‌بندي در نظر گرفته و براساس آن امتيازاتي به بانك‌ها داده مي‌شود كه عبارت هستند از تعداد لايك‌هاي فيس‌بوك، نرخ مشاركت كاربران در فيس‌بوك، تعداد دنبال‌كنندگان توئيتر، تعداد پست‌هاي توئيت شده، تعداد مشاهده ويدئوهاي كانال يوتيوب و تعداد مشتركين آن.

با توجه به تمام شاخص‌هاي ذكرشده، بانك‌هايي كه نام آنها براي شركت در رتبه‌بندي ثبت‌شده است، بررسي و تحليل مي‌شوند و رتبه‌اي را در بازه‌هاي زماني مختلف دريافت مي‌كنند. البته مؤسسات مالي و بانك‌هايي در اين رتبه‌بندي بررسي مي‌شوند كه فعاليت آنها در حوزه بانكداري خرد بوده و محتواي منتشر شده در شبكه‌هاي اجتماعي خود را به زبان انگليسي توليد كنند.

در آخرين رتبه‌بندي اعلام‌شده براي سال 2016 بانك مركزي هند در رتبه اول قرارگرفته است. اما مقام دوم تا پنجم اين فهرست مربوط به بانك‌هاي ايالات‌متحده آمريكا تعلق‌گرفته است: بانك كپيتال وان Capital One، بنك آو آمريكا Bank of America، ولز فارگو Wells Fargo و سيتي Citi.

 

منبع: فرصت امروز