شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : تقويم روز ارتباطات/ ژوئن 1818 و آغاز چاپ نظرات و نامه هاي مردم در نشريات
سه شنبه، 17 خرداد 1401 - 13:55 کد خبر:23888
نشريات عمومي انگلستان هفتم ژوئن سال 1818 تصميم به باز كردن صفحه اي براي چاپ نامه ها و نظرات مردم گرفتند و شرايط آن را هم تعيين كردند.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- نشريات عمومي انگلستان هفتم ژوئن سال 1818 تصميم به باز كردن صفحه اي براي چاپ نامه ها و نظرات مردم گرفتند و شرايط آن را هم تعيين كردند. اين تصميم كه توسط ناشران نشريات شهر لندن گرفته شده بود بعدا عموميت يافت و باعث توجه جمع ديگري از مردم به روزنامه ها و نيز بالا رفتن اهميت نشريات در نظر مقامات شد. قبلا هم نامه هاي مردم به صورت پراكنده در جرايد به چاپ مي رسيد، ولي صفحه خاصي كه بعدا «نامه به سردبير» عنوان گرفت در آنها وجود نداشت. پس از ايجاد نامه ها و نظرات مردم، يك دبير تازه بر دبيران اطاق خبر اضافه شد كه به او عنوان پابليك اديتور (دبير مخاطبان) دادند.

 

اين دبير درعين حال با عوامل خود نظرات مخاطبان درباره محتواي روزنامه را جمع آوري و به سردبير اجرايي گزارش مي كند و سردبير درصورت ايجاد تغييرات در تحريريه خود؛ اين نظرات را جهت توجيه اقدام خود اعلام مي دارد. در قرن 20 راديو ــ تلويزيونها كوشيدند تا در اين امتياز رسانه هاي چاپي شريك شوند، ولي تا دهه جاري (دهه يكم قرن 21) در اين كار موفق نبودند كه از آغاز اين دهه، نظرات واصله مخاطبان ـ از طريق ايميل، فاكس و تلفن ـ در پايان هر بخش خبري را پخش مي كنند و اين نظرات گاهي طولاني تر از بخش خبر مربوط مي شود. اظهار نظرها عمدتا درباره مطالبي است كه در بخش اخبار پخش شده است. ريتينگ ها نشان مي دهد كه از زمان پخش نظرات واصله، شمار مخاطبان شبكه هاي تلويزيوني افزايش يافته است.


در پي باز شدن صفحات نظرات و انتقادهاي مردم در نشريات چاپي (از قرن نوزدهم)، هر دولت براي اين كه اين انتقادها و ناله ها بدون پاسخ نماند و عقده نشود و نيز نظرات و اندرزها هدر نرود از سازمانهاي خود خواست كه فردي را مامور جمع آوري و طبقه بندي اين نظرات و نامه ها از لابلاي روزنامه ها كنند و آنها را به اطلاع وزير و مدير مربوط و حتي رئيس دولت برسانند كه به تدريج اين وظيفه، جزيي از كار روزانه دفاتر روابط عمومي شده و اين دفاتر رابط ميان صاحب نظر و روزنامه از يك طرف و دولت از طرف ديگر قرار گرفته اند و پاسخ ها و اقدامات را اخذ و براي اطلاع عموم به روزنامه ها مي دهند. بي پاسخ ماندن نامه ها علامت كم كاري و يا بي اعتنايي موسسه مربوط نسبت به افكار عمومي بشمار مي آيد.


در سال 2004 كنگره بين المللي پنجاه و هفتم روزنامه نگاران كه در استانبول برگزار شده بود به روزنامه هاي چاپي كه گرفتار رقابت شبكه هاي تلويزيوني و وبلاگها شده اند توصيه كرد كه انتشار نامه ها و نظرات افراد را افزايش دهند و مقالات و تحليل و تفسيرهاي بيشتري منتشر كنند و بكوشند كه اخبارشان مكمل خبرهاي كوتاه راديو تلويزيونها باشد يعني بر خبر مطلق، سابقه و نظر اضافه و آن را تكميل كنند و فيچرنگاري را بهبود و وسعت بخشند و برتعداد عكس و مخصوصا كاريكاتور بيافزايند. با وجود اين، طبق آخرين آمار منتشره از سوي «وان ( انجمن جهاني روزنامه ها)»، تطابق نشريات چاپي با وضعيت روز (رقابت با آنلاين ها) به كندي صورت مي گيرد و شمار مخاطبان روزنامه هايي كه در اين تطابق تعلل مي كنند رو به كاهش است و ....