شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، حسين انتظامي عصر ديروز -سهشنبه 11 خرداد- در ديدار با خليل ادريسي مدير عامل و رشيد محيل دبير كل خبرگزاري مغرب عربي با بيان اينكه امروز، ديپلماسي عمومي، مكمل و بلكه اثرگذارتر از ديپلماسي سنتي است، تصريح كرد: دولت توجه ويژهاي به توسعه فعاليت رسانه ها و افزايش زمينه فعاليت رسانه هاي بخش خصوصي دارد چرا كه ديپلماسي رسانه اي را يكي از پايه هاي ديپلماسي عمومي مي داند.
وي گسترش روابط ميان رسانه ها و روزنامه نگاران در كنار ايجاد پيوندهاي خواهرخواندگي را از جمله عوامل موثر در توسعه فضاي رسانه اي و متعاقب آن تقويت روابط ميان كشورها دانست و تصريح كرد: از جمله سياستهاي ما تشويق رسانه ها به ايجاد خواهرخواندگي با رسانه هاي كشورهاي مختلف جهان است.
معاون مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در همين زمينه توضيح داد: در اين مسير، كشورهايي كه از لحاظ تمدني جايگاه خاصي دارند و يا به لحاظ ضريب نفوذ فكري در جهان معاصر تاثيرگذار هستند، در اولويت اين پيوندهاي رسانه اي قرار دارند.
وي با بيان اينكه «مغرب از جمله كشورهايي است كه جايگاه خاصي در جهان اسلام دارد» تصريح كرد: شرايط امروز منطقه و جهان اسلام نيازمند هوشياري رسانه ها در ابعاد مختلف اطلاع رساني است چرا كه ابزارهاي رسانه اي مي تواند تفكر افراطي و خشونت طلبي كه موجب اسلام هراسي در جهان شده، كنترل و مباني اسلام حقيقي را در سراسر جهان منتشر كنند.
انتظامي با استقبال از راه اندازي مجدد دفتر خبرگزاري مغرب عربي در ايران بعد از ٧سال، ابراز اميدواري كرد كه زمينه همكاري هاي بيشتر دو كشور با ايجاد تعامل رسانه اي فراهم شود.
به گفته وي در حال حاضر حدود ١٥٠ رسانه خارجي در تهران دفتر فعاليت مستقيم دارند و بسياري از كشورهاي ديگر با همكاري خبرنگاران ايراني و يا اعزام خبرنگار به ايران، نسبت به انعكاس رويدادهاي جمهوري اسلامي ايران اقدام مي كنند.
بنابراين گزارش، در ابتداي اين ديدار كه با همراهي محمد الشريگي، كاردار سفارت مغرب در ايران و مدير كل رسانه هاي خارجي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد، خليل ادريسي هاشمي، مدير عامل خبرگزاري مغرب، با ابراز خرسندي از حضور در ايران و آغاز فعاليت خبرگزاري مغرب در آينده نزديك، نقش رسانه ها را در نزديكي ميان كشورها و ملت ها بسيار ويژه دانست و گفت: رسانه هاي امروز بويژه در شرايط بحراني، نقش بي بديلي در تنوير افكار عمومي و آگاهي بخشي ايفا مي كنند و مي توانند در روابط ميان كشورها تاثيرگذار باشند.
وي افزايش همكاري هاي رسانه اي دو كشور ايران و مغرب را با توجه به قرابت فرهنگي و تمدن دو كشور، عامل گسترش همكاري هاي اقتصادي، گردشگري و فرهنگي -هنري عنوان كرد و اظهار داشت: اراده سياسي و خواست صنفي ما افزايش سطح همكاري ها است و اميدواريم به زودي با توسعه روابط رسانه اي، در ساير زمينه ها نيز شاهد همكاري هاي بيشتري ميان دو كشور باشيم.
منبع: آنا