شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : جايگاه اخلاق در روابط عمومي
شنبه، 1 خرداد 1395 - 20:51 کد خبر:23560
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- روابط عمومي ها كه نقش پل ارتباطي ميان سازمان و جامعه به شمار ميروند نيازمند رعايت برخي از استانداردهاي حرفه اي مي باشند

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- روابط عمومي ها كه نقش پل ارتباطي ميان سازمان و جامعه به شمار ميروند نيازمند رعايت برخي از استانداردهاي حرفه اي مي باشند بنابراين در عصر حاضر كه قالب ارگانها دريك رقابت در جهت جلب نظر مخاطبان خود در هر طبقه اي تلاش و كوشش مي نمايند بديهي است كه برقراري ارتباط، نحوه پاسخگويي و چگونگي پاسخگويي از وظايف ذاتي روابط عمومي ها به شمار مي رود از اين رهگذر اگر مبنا، ارتباط و تعامل روابط عمومي ها با مردم باشد به هيچ عنوان شاهد ناديده گرفتن حق ارباب رجوع نخواهيم بود.

 

 روابط عمومي ها اگر ميخواهند در يك جامعه بزرگ ، زندگي سعادتمندانه توام با مسالمت و همكاري نزديك بين سازمان و مردم داشته باشند حداقل بايد به آن حد از رشد اخلاقي برسند كه حقايق مربوط به تفاوت انسانها را از نظر ساختمان فكري، روحي و عاطفي درك كنند چراكه انسانها در جهات مختلف بايكديگر متفاوتند به همين دليل هرگز نمي توان انتظار داشت كه ديگران در همه موارد از ما پيروي كنند بلكه بايد در حفظ اصول مشترك كوشيد و اختلاف سليقه ها و انديشه ها را با گذشت وسعه صدر و بلند نظري و نرمي پذيراشد.

 

هركس با ويژگي هاي رفتاري خود برجامعه و افكار عمومي تاثير مي گذارد، يكي از هدف هاي تحول اداري، ارتقاء و حفظ كرامت مردم در نظام اداري است كه نه تنها مديران روابط عمومي بلكه ساير مديران بايد به اين نكته توجه داشته باشند. ارگانهاي خدماتي كه مستمر با مردم سرو كار دارند بايد مهارت هاي ارتباطي موثر همراه با اخلاق و احترام را در كاركنان خود نهادينه كنند. اهميت يك سازمان، امروزه به ميزان اعتمادي است كه مردم به آن دارند بدون ترديد داشتن ساختمان هاي بزرگ و مجلل و حتي امكانات گسترده به هيچ وجه صرفا به اين اعتماد نمي افزايئد مسلما با جلب رضايت مردم و رعايت اخلاق حرفه اي و برخوردهاي صميمي و پاسخگويي به نياز و مطالبات مردم اين مهم محقق خواهد شد.

 

مهمترين وظيفه روابط عمومي ها شناخت افكار عمومي و نفوذ در آن براي جلب رضايت افكار عمومي سازمان است بي ترديد اين وظيفه در قالب مجموعه اي از فعاليت هاي ارتباطي صورت مي گيرد كه يكي از آن پاسخگويي است. ارتباط مردمي و پاسخگويي به عنوان اصلي ترين اقدام در روابط عمومي به عنوان هنر و علم مردم داري از ويژگي هاي عمده روابط عمومي كارآمد است تعامل در سازمان نيازمند پاسخگويي درست و صادقانه همراه با صميميت است، روابط عمومي كه نتواند با مراجعه كنندگان و جامعه هدف خود ارتباط صحيح برقرار نمايد قطعا در اساسي ترين وظيفه خود ناكام مانده است.

 

فضاي مجازي بعنوان يكي از علوم روابط عمومي الكترونيك، فرصت مناسبي براي روابط عمومي ها در احيا ارزشهاي كمرنگ شده و تلاش مضاعف در راستاي تحقق فلسفه وجودي خود كه اصلي ترين مولفه آن پاسخگويي با محوريت اخلاق و اخلاق گرايي است باشد. متاسفانه برخي از مديران روابط عمومي ها از فضاي مجازي بعنوان يك فرصت در جهت پاسخگويي به نياز و مطالبات مردم دريغ نموده و بي تفاوت ازاين مهم گذر مي كنند روابط عمومي ها علم غلبه كردن بر دل ها. تكريم ارباب رجوع و يك بستر ارتباطي دوسويه مخاطبان، علم و هنر ارتباط انسان ها با يكديگر هستند.

 

عدم پايبندي به اصول اخلاقي هركسي را مي تواند در پرتگاه شغل قرار دهد. افكار عمومي روابط عمومي ها را در رعايت اصول اخلاقي مظهر و الگوي درستكاري، شفافيت و امانت مي دانند بنابراين اميدواريم كه نه تنها مديران روابط عمومي ها بلكه ساير مديران ضمن پاسخگويي به مردم اخلاق حرفه اي را سرلوحه كار خود قرار دهند./

نيما رحيم پور
مدير روابط عمومي وامور بين الملل شهرداري خرمشهر