شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : تقويم روز ارتباطات/ سخنراني مانوئل كاستلز در ايران
شنبه، 1 خرداد 1395 - 13:07 کد خبر:23502
پروفسور مانوئل كاستلز را در ايران، بيشتر با كتاب هاي سه گانه «عصر اطلاعات» مي شناسيم و چند نقد،مصاحبه و اظهارنظر تنها تجربه هايي است كه جامعه شناسان، استادان علوم ارتباطات و علوم سياسي از كاستلز دارند.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- پروفسور مانوئل كاستلز را در ايران، بيشتر با كتاب هاي سه گانه «عصر اطلاعات» مي شناسيم و چند نقد،مصاحبه و اظهارنظر تنها تجربه هايي است كه جامعه شناسان، استادان علوم ارتباطات و علوم سياسي از كاستلز دارند.

 

حضور او در ايران و پاسخ دادن به پرسش هاي اهالي ارتباطات و جامعه شناسي زمينه مناسبي براي آشنايي بيشتر با اين استاد دانشگاه بركلي بود؛ اتفاق مباركي كه ديروز عصر در سالن آمفي تئاتر دانشكده علوم ارتباطات علامه طباطبايي روي داد و حاضران از نزديك با نظرات كاستلز درباره نقش قدرت، صنعت و فرهنگ در نظام اجتماعي و سياسي آشنا شدند.«مانوئل كاستلز انقلابي قديمي است كه در جمع انقلابيون حاضر شده است. زيرا او در ۲۰ سالگي خود را از رژيم فرانكو خلاص كرده و به اسپانيا آمده است.

 

كاستلز از ۱۹۷۲ در فرانسه به تدريس مسائل شهري مشغول بوده و از ۱۹۷۹ تا امروز استاد دانشگاه بركلي آمريكا است. او بين سال هاي ۹۶ تا ۹۸ ميلادي، سه گانه خود را با عنوان عصراطلاعات نوشته است كه در همه جا با استقبال روبه رو شده و در آن نقش قدرت سياسي، توليد و جامعه را در كنار شيوه توليد و توسعه مورد بررسي قرار داده است.

 

ظهور جامعه شبكه اي و هويت فرهنگي از اصلي ترين بحث هاي كاستلز در حوزه جامعه شبكه اي است.» اين جملات را پروفسور كاظم معتمدنژاد پس از خوشامدگويي كوتاهي بيان كرد و يونس شكرخواه به عنوان مجري مراسم از كاستلز خواست تا سخنانش را آغاز كند.

 

 « از اين كه به اين دانشكده دعوت شدم بسيار خوشحالم. هرچند ايران را به خوبي نمي شناسم اما چند تن از بهترين دانشجويان بركلي و ام.آي.تي را ديده ام كه درباره سياست و اجتماع با من صحبت كرده اند. از طرفي با مسائل انساني در ايران ارتباط نداشته ام. بسيار علاقه مندم ايران را بشناسم و دوست دارم شما درباره فرهنگ و ارتباطات مسائلي را به من بياموزيد.»سالن آمفي تئاتر پر شده بود و استادان سئوالات خود را كردند.

 

كاستلز همچنين درباره تغيير نگاه هويت پس از ۱۱ سپتامبر گفت: «پس از ۱۱سپتامبر، بحث هويت در دين و فرهنگ جدي شده است و اگر جريان هاي روشنفكري و ماركسيسم به اين امر توجه نكنند به مسير خطا خواهند رفت. پس از ۱۱ سپتامبر نيز قصد اطلاع رساني به وجود آمد تا هويت هاي ديني را هويت هاي بنيادگرا و تروريسم جلوه دهد به طوري كه ۴۰درصد مردم آمريكا تا مدت ها القاعده را با صدام يكي فرض مي كردند.»

منبع: روزنامه شرق