شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : انتشار شماره جديد ماهنامه مديريت ‌ارتباطات با تمركز بر كاربرد شبكه‌هاي اجتماعي در روابط‌عمومي
چهارشنبه، 29 اردیبهشت 1395 - 12:09 کد خبر:23443
هفتاد و سومين شماره ماهنامه ‌مديريت‌ ارتباطات (خرداد 95) در هفته روابط‌عمومي و با تمركز بر كاربردهاي شبكه‌هاي اجتماعي در تحقق اهداف روابط‌عمومي منتشر شد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، در سرمقاله ماهنامه مديريت ‌ارتباطات، اميرعباس تقي‌پور، مديرمسئول، با تأكيد بر اين امر كه دولت موظف به پاسخگويي و رفع نيازهاي اصلي مردم است، علل مختلفي را بر شمرده كه تعامل سازنده مردم را با دستگاه‌هاي دولتي با چالشي هميشگي روبه‌رو مي‌كند.

وي در ادامه ضمن ارائه آماري كه نشان از افزايش اعتراضات و شكايات مردمي از واحدها، مأموران و آيين‌نامه‌هاي دولتي است، راه‌حل كاهش فاصله ميان دولت و مردم را اين‌گونه بيان كرده است: «در كنار تمام توصيه‌هايي كه صاحب‌نظران حوزه‌هاي سازماني‌-‌اداري و اصلاح و تنظيم روابط ميان دولت و ملت ارائه مي‌دهند، توجه به كارآمدي تاكتيك‌ها و تكنيك‌هاي ارتباطي يكي از راه‌حل‌هاي كاهش فاصله ميان اين دو و افزايش محبوبيت و مقبوليت سازمان‌ها نزد مردم و افكار عمومي است. به نظر مي‌رسد روابط‌عمومي‌ها در دستگاه‌هاي اداري، توانمندي و قابليتي مناسب و نه حداكثري براي كاستن از عمق اين مشكلات دارند. حدود دو دهه است كه به دليل توسعه روزافزون تكنولوژي ارتباطي، روابط‌عمومي‌هاي ايران بيش از هر زمان ديگري توانمند شده و امكان ايفاي مؤثرتر نقش خود را يافته‌اند. باور اين موضوع از سوي مديران ارشد سازمان‌ها و سپردن مسئوليت استراتژيك تنظيم روابط ميان مردم و سازمان‌ها موضوعي است كه در صورت تحقق، رضايتمندي مردم را بيشتر مي‌كند و مانع عميق‌تر شدن فاصله مورد نظر مي‌شود».

امير لعلي، سردبير ماهنامه مديريت ارتباطات نيز در ستون «يادداشت سردبير» به موضوع تجليل از سيدفريد قاسمي و تشريح ويژگي‌هاي اخلاقي و حرفه‌اي اين استاد رسانه و پژوهش پرداخته است.

* دوئل خاموش

«دوئل خاموش» عنوان ميزگردي است در خصوص آسيب‌شناسي تقابل روابط‌عمومي و رسانه كه چالش‌هاي فراوان پيش روي تعامل سازنده و تخصصي ميان اين دو حوزه را بررسي مي‌كند. اين گفت‌وگو كه با حضور سيدغلامرضا كاظمي‌دينان، رئيس انجمن روابط‌عمومي ايران، جواد قاسمي، عضو هيئت‌مديره اين انجمن و ابراهيم رستميان‌مقدم از فعالان و صاحب‌نظران حوزه رسانه برگزار شد، در هفتاد و سومين شماره ماهنامه مديريت ‌ارتباطات به چاپ رسيده است.

در ادامه، احمد يحيايي‌ايله‌اي، مدرس ارتباطات در مقاله‌اي با عنوان «روابط‌عمومي در عصر اشكانيان» به آسيب‌شناسي فعاليت‌هاي فرهنگي روابط‌عمومي ايران و نقد آن پرداخته است.

محسن كريمي، كارشناس روابط‌عمومي نيز در مقاله «بازنگري باورها» به روابط‌عمومي و وظايف و جايگاه آن در سازمان، نگاهي متفاوت داشته است.

سميه تاجيك اسماعيلي و علي شاملو نيز در پژوهشي، «نقش فعاليت‌هاي روابط‌عمومي در عملكرد سازمان» را مورد بررسي قرار داده‌اند.

اميرعلي خلج نيز مصاحبه‌ اختصاصي داشته است با پروفسور كريس فراست، رئيس انجمن آموزش روزنامه‌نگاري بريتانيا با عنوان «روزنامه‌نگاري واقعي كه به توليدات روابط‌عمومي‌ها وابستگي نداشته باشد، دشوارتر شده است».

 

* الگوهاي كاربردي فعاليت روابط‌عمومي در رسانه‌هاي اجتماعي

در پرونده روابط‌عمومي جديدترين شماره ماهنامه مديريت‌ارتباطات كه زير نظر اميرعلي خلج تدوين شده است، عناوين و مطالب زير را مي‌خوانيم:

- «تدوين راهبرد براي استفاده از رسانه‌هاي اجتماعي» نوشته سيمون سندرس

- «گوگل تا كنون چه خدماتي به روابط‌عمومي داده است؟» نوشته اندرو اسميت

- «راهنماي تدوين يك دستورالعمل براي حضور در رسانه‌هاي اجتماعي» نوشته گما گريفيتز

- «روان‌شناسي، اخلاق حرفه‌اي و آداب روابط‌عمومي‌ها در رسانه‌هاي اجتماعي» نوشته بكي مك‌مايكل

- «روابط مدرن روابط‌عمومي‌ها با رسانه‌ها و اتاق‌هاي خبر رسانه‌هاي اجتماعي» نوشته استوارت بروس

- «تلاش براي جلب توجه روزنامه‌نگاران با استفاده از رسانه‌هاي اجتماعي»

- «روابط‌عمومي زمان واقعي» نوشته فيليپ شلدريك

- «چگونه روابط‌عمومي بايد رسانه‌هاي اجتماعي را پايش كند؟» نوشته اندرو اسميت

- «مهارت‌هاي حضور در فضاي مجازي» نوشته دالجيت بورجي

 

* رسانه‌ها در فيليپين

در پرونده رسانه اين شماره ماهنامه مديريت ارتباطات نيز وضعيت رسانه‌هاي فيليپين توسط گروه رسانه اين ماهنامه به سرپرستي علي البرزي بررسي شده است.

در اين پرونده ابتدا ضرورت پرداخت به وضعيت ديگر رسانه‌ها تحت اين عناوين به چاپ رسيده است:

- «ضرورتي مهم براي رسيدن به اجتهاد رسانه‌اي؛ چرا رسانه‌هاي كشور فيليپين را در يك پرونده جامع بررسي كرديم؟» نوشته محمدصادق زماني

- «پنج دليل براي آشنايي با رسانه‌هاي فيليپين» نوشته محمدمهدي فرقاني

- «آسيب‌هاي ناآشنايي با رسانه‌هاي خارجي» نوشته اميدعلي مسعودي

در ادامه نيز گفت‌وگوي اختصاصي علي البرزي با سفير كشور فيليپين با عنوان «نظارت دفتر رياست‌جمهوري بر رسانه‌هاي دولتي» درج شده است.

«هم‌صدايي مردم فيليپين در شبكه‌هاي اجتماعي؛ رسانه‌هاي اجتماعي چگونه عزم مردم را براي مبارزه با فساد جزم مي‌كنند؟» نوشته جواد ارشادي، «ديداري و شنيداري در سرزمين جزيره‌ها» نوشته عباس اسدي، «طوفان شبكه‌هاي اجتماعي در سرزمين جزيره‌ها؛ بررسي وضعيت اجمالي رسانه‌ها در فيليپين» و «خرج و برج ارتباطي فيليپيني‌ها؛ مردم كشور جزيره‌ها چقدر براي استفاده از فضاي مجازي و تماس‌هاي تلفني هزينه مي‌كنند؟» نوشته احمد كارخانه ديگر مطالب اين پرونده را تشكيل مي‌دهند.

ماهنامه مديريت ‌ارتباطات اول هر ماه با قيمت 7000 تومان منتشر و در كيوسك‌هاي مطبوعاتي توزيع مي‌شود. علاقمندان جهت دريافت اشتراك ساليانه با تخفيف 50 درصدي مي‌توانند با شماره 88904882-021 تماس گرفته و يا به سايت www.magiran.ir  مراجعه نمايند.

 

منبع: پيام روابط عمومي