شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : بيانيه انجمن روابط عمومي ايران
دوشنبه، 27 اردیبهشت 1395 - 11:09 کد خبر:23353
به مناسبت 27 ارديبهشت روز ارتباطات و روابط عمومي و هفته روابط عمومي سال 1395

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، انجمن روابط عمومي ايران به عنوان نخستين نهاد مدني روابط عمومي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي با پيشينه  ربع قرن  فعاليت حرفه اي  و مدني  ايستاده بر  بام بلند  تجربه  و تحليل و تفسير ،27 ارديبهشت  روز  ارتباطات و روابط عمومي  و هفته روابط عمومي را مناسبت و فرصتي  مي داند كه   همراه با دست اندر كاران  اين حرفه فن  ، در بخش هاي مختلف  سياستگزاري ، اجرايي و علمي و آموزشي ، مجموعه فعاليت ها، نقش ها، كاركرد ها و ضعف ها و قوت ها و فرصت ها و تهديد هاي   روابط عمومي در ايران را به ارزيابي بنشيند  و راهبرد هاي اصولي اين حرفه را تصحيح ، تدوين و تكميل نماييم  . باشد با اين نگرش هم  از فاصله و شكاف علمي  و اجرايي خود با جهان هرچه كه ممكن است، هم از  فاصله و شكاف رو به تزايد بين مردم  و حاكميت ،مديريت ها و ذينفعان  در بخش هاي  دولتي ، خصوصي  و تعاوني  بكاهيم و بين نهاد هاي آموزشي، اجرايي، مدني روابط عمومي هم سويي و هماهنگي معنا داري را ايجاد كنيم.

 همانطور  كه در  سال 1392 در بيانيه اي به همين مناسبت  اشاره كرديم  ، تشكيك در مورد  تفاوت كاركرد هاي روابط عمومي در جوامع مختلف  ، تشكيكي  بي وجه است  ،چون به طور قطع كاركرد هايي كه در بدو تولد اين حرفه در جامعه ي محل تولد روابط عمومي  يعني آمريكا براي روابط عمومي در نظر گرفته شده بود، در زمان حاضر نه تنها در ايران، بلكه در خود كشور آمريكا هم پا برجا نيست، اما مفاهيم، رويه ها، روش ها مي تواند راهنما باشد براي يافتن كاركرد هاي جديد متناسب با شرايط و الزامات هر جامعه اي .

در كشور عزيزمان ايران ، فضاي عمومي جامعه از نياز جدي به دفاع از ارزش هايي چون صداقت ، شفافيت ،گردش آزاذ اطلاعات و التزام به روش هاي اخلاقي و اقناعي در تعامل ميان دستگاه هاي  سياستگزاري و اجرايي  و مردم خبر مي دهد .روابط عمومي بايد در تكاپوي دستيابي به هويت و جايگاهي مستقل و كار آمد در  مناسبات ميان مردم و دستگاه هاي  دولتي و خصوصي تلاشي مضاعف و مبتني  بر اصول حرفه اي   به اين نيازها پاسخ در خور بدهد .

فارغ التحصيلان و فعالان حوزه علوم ارتباطات اجتماعي ،خواهان شناسايي و تثبيت شأن حرفه اي خود هستند  و در آشفته بازار  نهاد سازي هاي رانتي  و غير حرفه اي از ايجاد هاله هاي  ابهام زا براي فعاليت  نهاد هاي موجهي چون انجمن روابط عمومي ايران  و انجمن  صنفي مطبوعات  رنج مي برند .

انجمن روابط عمومي ايران در راستاي  كمك به احياء و تقويت و گسترش  مناسباتي  از نوع  موارد ذكر شده  ، وظيفه خود مي داند از ستاد برگزاري  هفته روابط عمومي  و دست  اندر كاران و تلاشگران سامان دهي  به فعاليت هاي  اجتماعي  ، فرهنگي  ، علمي  و آموزشي  مرتبط با روابط عمومي در اين هفته سپاسگزاري نموده  و به نيابت  از طرف اعضاي  انجمن  و جامعه روابط عمومي  مرتبط با انجمن روابط عمومي ايران  از آنها قدر داني  نمايد ، همچنين سپاسگزاري  نمايد  از  حوزه هاي  كارگزاري  و بنگاه داري  روابط عمومي  كه برنامه ها و همايش ها و نشست هاي خود را با  ستاد برگزاري هفته روابط عمومي ، هماهنگ و همسو نمودند و از  فعاليني  كه به هر علت  در برنامه ريزي هاي  خود براي اين هفته  از  برنامه ها و سياستگزاري هاي اين ستاد جدا افتادند  و به روش هاي  نا سالم اعتبار بخشي ها و اعتبار فروشي هاي مخرب گذشته اصرار ورزيدند  به شدت گله مند  و تداوم اين روش ها را براي  هويت بخشي به روابط عمومي حرفه اي  زيان بار مي داند .    

روابط عمومي امروزه در جهان به صنعت تبديل شده و همراه با صنعت تبليغات و صنعت بازاريابي با استفاده از تكنولوژي هاي  حيرت افزاي نوين ارتباطي  در خدمت مديريت هاي خرد و كلان به عنوان يك حرفه و تخصص كمياب و گران ، شناخته شده است. رسيدن به جايگاه مناسب مستلزم تبيين كاركردهاي روابط عمومي  و توافق ستادي  با سياستگزاران ، مديران  و قانونگزاران  و نهاد هاي مدني و آموزشي است .

انجمن روابط عمومي ايران اعتقاد دارد امروز مجادله بر سر تكثر در  نهاد سازي بخاطر  جلب رضايت اين ، يا آن مشكلي از ما را حل نخواهد كرد. به ويژه آن كه روابط عمومي در ايران اين نوع مجادله ها را  بارها پشت سر گذاشته و با افت و خيز هاي فراوان و تلاش هاي بي شائبه ي بزرگاني چون زنده يادان دكتر حميد نطقي و دكتر كاظم معتمد نژاد ، محمد ملازم  ، دكتر مجتبي جبل آملي ، سيروس پارسا ، محمد تحريري و ... و   عزيزاني در نظام اجرايي وقت كشور، روابط عمومي هم در نظام آموزش عالي و هم در نظام اجرايي دولتي كشور و به تبع آن به تدريج در بخش خصوصي به نوعي تثبيت شد و روند رو به رشد و تعالي خود را طي كرده و اقدامات اساسي براي تجديد حيات و فعال كردن روابط عمومي ها انجام شده است، بنابراين طرح دوباره اين مجادله ها، نه تنها ضرورتي ندارد، بلكه نوعي تضعيف ارزيابي مي شود.

براي برون رفت از چالش ها و نارسايي هاي موجود انجمن روابط عمومي ايران اولا:  اجراي دقيق بخش نامه شماره 33790 مورخ 19/5/1364 مصوبه دولت وقت را پيشنهاد مي نمايد. ثانيا: با تكيه بر  رهنمود هاي مقام معظم رهبري درباره روابط عمومي ها  و ديدگاه هاي رؤساي جمهور  ادوار مختلف بعد از انقلاب و تعاريف منسوب به نظريه پردازان و سازمان هاي  جهاني روابط عمومي  چون : «ادوارد برنيز » و «دائره المعارف آمريكانا » و زنده ياد «دكتر حميد نطقي» ، تعريف منتسب به  سازمان  علمي فرهنگي  بين المللي يونسكو  پيشنهاد مي نمايد :

1-مجمعي كارشناسي با محوريت انجمن روابط عموميونمايندگاني از نهاد هاي دانشگاهي، دبير خانه شوراي اطلاع رساني دولت، نهاد هاي مدني روابط عمومي در كشور، كاركرد هاي روابط عمومي در شرايط موجود كشور را تبيين نمايد .

2-سياست گذاري و تعيين شاخص هاي ارزيابي و اعتبار بخشي ها و مشابه آن با توجه به اين كاركرد ها و زير نظر چنين مجمعي رسميت يابد و از اقدامات كاسب كارانه و منفعت طلبانه و فردگرايانه ،كه متاسفانه در سال هاي اخير رو به تزايد است، جلوگيري شود.

بديهي است واگذاري امور اجرايي مربوط به اين نوع اقدامات به بنگاه هاي واجد شرايط و داراي امكانات و سوابق ، بلامانع و حتي مورد تاكيد است .

3-اين مجمع در دوره هاي 3 ساله براي تاكيد يا تغيير يا اصلاح و يا تكميل اين كاركرد ها مبتني بر آيين نامه اي كه تدوين و تصويب خواهد شد اقدام وكاركرد ها رابه روز رسانينمايد .

 انجمن روابط عمومي ايران ضمن تبريك هفته روابط عمومي  به همه اساتيد، مدرسان، مديران، كارشناسان، متصديان و كارگزاران روابط عمومي و عرض خدا قوت از تلاش هاي انجام شده براي توسعه ادبيات اين حوزه  از آندسته از روابط عمومي ها كه با استفاده از  ظرفيت بسيار  بالاي  تكنولوژي هاي  نوين ارتباطي  و شبكه هاي  اجتماعي  و رسانه هاي  رسمي  و سنتي  و نهاد هاي  مدني  ،  توجه به افكار عمومي ونياز اطلاعاتي  جامعه و  پاسخگويي هاي به موقع به افكار عمومي  و  توجه به  اعتماد سازي  ، برجسته سازي هاي اقناعي   ، مديريت افكارعمومي  ، اطلاع رساني  دو سويه  را  هدف  و سرلوحه  فعاليت هاي خود داشتند  صميمانه قدرداني  مي نمايد .

 

منبع: انجمن روابط عمومي ايران