شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : رسانه و اقتصاد مقاومتي
دوشنبه، 27 اردیبهشت 1395 - 01:28 کد خبر:23329
شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- امروز روز ارتباطات و روابط عمومي است و بجاست تا به وظيفه مهم امروز اصحاب رسانه در تبيين مهم‌ترين اولويت كشور يعني اقتصادمقاومتي بپردازيم .

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-  امروز روز ارتباطات و روابط عمومي است و بجاست تا به وظيفه مهم امروز اصحاب رسانه در تبيين مهم‌ترين اولويت كشور يعني اقتصادمقاومتي بپردازيم .

در بند 21 سياست‌هاي كلي «اقتصاد مقاومتي» كه از سوي رهبر معظم انقلاب مدظله العالي به روساي قواي سه‌گانه و رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ابلاغ شد، بر تبيين ابعاد اقتصاد مقاومتي و گفتمان‌سازي آن بويژه در محيط‌هاي علمي، آموزشي و رسانه‌اي و تبديل آن به گفتمان فراگير و رايج ملي تاكيده شده است.

مهم‌ترين ويژگي‌هاي اقتصاد مقاومتي، در واقع همان تلاش در جهت ارتقاي رشد ملي، خنثي نمودن تحريم‌هاي دشمن در عرصه اقتصادي، مردمي كردن اقتصاد، كاهش وابستگي اقتصاد كشور به نفت، اصلاح الگوي مصرف، بالا بردن توليد ملي با حمايت از كار و سرمايه ايراني، مقاومت مدبرانه در مقابل تحريم‌ها، توانمندسازي بخش خصوصي و حركت بر اساس برنامه است.

اطلاعاتي كه رسانه‌ها به مردم مي‌دهند، در نحوه زندگي، انديشه و احساسات افراد تعيين‌كننده است. اين اطلاعات مي‌تواند در رشد و بالندگي جامعه در همه عرصه‌ها موثر بوده؛ زمينه توسعه اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي را فراهم آورد و باعث ارتقاي كشور در جامعه بين‌المللي شود .

الگوسازي در تبليغات رسانه ملي متناسب با رويكرد اقتصاد مقاومتي و پرهيز از تبليغ كالاهاي خارجي و تحميلي و پرداختن رسانه‌ها به موانع توليد و رونق اقتصادي از منظر تخصصي و كارشناسي و ايجاد مطالبه عمومي در جامعه از تصميم‌گيران حوزه اقتصاد، تصويرسازي درست توام با اميدآفريني و حفظ منافع ملي مي‌توانند در تقويت وحدت و انسجام ملي و ايجاد تحرك و نشاط در جامعه نقش مهمي داشته باشند.

اقتصاد مقاومتي زماني تحقق خواهد يافت كه فضا، بستر و گفتمان لازم براي ارزش نهادن به كار و تلاش، احترام به سرمايه‌گذار، استفاده از ظرفيت‌هاي توليدي داخل كشور، اصلاح الگوي مصرف، تقدم منافع ملي و جمعي بر منافع فردي در جامعه شكل گرفته و نهادينه شود.

رسانه‌ها بايد مردم را آگاه ساخته و در رابطه با لزوم اجراي اقتصاد مقاومتي بايد اطلاع‌رساني شود. اگر مردم در اين زمينه با دولت همراه شده يا در بخش خردتر آن را در زندگي خود پياده كنند، به يقين نتايج مثبت را در اقتصاد كشور در پي خواهد داشت.

وظيفه رسانه‌ها در اين عرصه بسيار سنگين است و نه‌تنها رسانه كه تمام متوليان فرهنگي بايد بكوشند در جهت فرهنگ‌سازي اقتصادمقاومتي عمل كنند.

وظيفه ديگر رسانه‌ها در اين عرصه رصد عملكرد دستگاه‌هاي مختلف است كه تا چه حد در اين زمينه برمبناي سياستگذاري كلان كشور گام برداشته‌اند. رسانه‌ها بايد با تبيين اقتصاد مقاومتي و استفاده از عامليت‌هايي كه در اقتصاد مقاومتي تاثيرگذار هستند، اين گفتمان را بين مردم نشر و گسترش دهند.

منصور قمشه
مدرس دانشگاه