شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : چگونه يك ايده را به واقعيت تبديل كنيم
دوشنبه، 8 دی 1399 - 22:36 کد خبر:2320
انديشيدن به يك ايده تنها يك آغاز است، اما آنچه در اين زمينه اهميت دارد اجرا يا عمليكردن همان ايده است. اين نكتهاي است كه همه ما از ماجراي ايدهپردازي تا اجراي فيسبوك توسط مارك زوكربرگ آموختيم.
شبكه اطلاع رساني روابطعمومي ايران (شارا)-|| هر كسي ميتواند ايده يك كسبوكار بزرگ داشته باشد و دربارهاش حرف بزند. اما تا زماني كه آن ايده به يك واقعيت تحقق يافته و ملموس تبديل نشده است، هنوز صرفا يك ايده است. البته تنها يك ايده خوب ميتواند اجرايي شود. از همين رو، من با تعدادي از مالكان كسب وكارهاي كوچك درباره اين صحبت كردم كه هنگام به پيش بردن ايدههايشان از انديشههاي محض به كسبوكارهاي واقعي و زنده چه چيزهايي يادگرفتهاند كه در ادامه ميخوانيم.
(1) كسبوكار شما بايد همان چيزي باشد كه به آن اشتياق داريد.
پل گولاش، بنيانگذار يك شركت خدماتي نيويوركي به اسم ووكسي ميگويد: «اگر در پي تحقق بخشيدن به ايدهاي درباره كسبوكار هستيد، تنها به اين اتكا كنيد كه كسبوكار مورد نظر شما اصليترين چيزي است كه تاكنون انجام دادهايد. مطمئن شويد كه ميخواهيد درباره ايدهتان، درباره كسبوكارتان، حسابي فكر كنيد و متمركز شويد: تمام روز و حتي هر روز تمام سال.»
(2) در مورد صنعت مورد نظرتان، درباره رقيباني كه خواهيد داشت و نيز درباره شكستهاي پيشين آنها به خوبي تحقيق كنيد.
هيچ موردي در كسبوكار وجود ندارد كه بدون تحقيق انجام شود. جيسون هلدنبراد، از بنيانگذاران يك شركت نوسازي مسكن ميگويد: «قبل از به راه انداختن كسبوكارتان تا جايي كه ميتوانيد بخوانيد و بياموزيد، اما وقتي در اين باره كه چه ميتوانيد بكنيد مطالعه كرديد، آنگاه خيز برداريد، طرح يا نقشهتان را ثبت و تكميل و اجرايي كنيد. در راهي كه پيش ميگيريد اشتباهاتي خواهيد داشت. هر چه زودتر شروع كنيد، سريعتر ياد ميگيريد كه چه كارهايي بايد انجام دهيد.»
(3) سريع اما سنجيده حركت كنيد.
استخدام و اخراج سريع اصولي هستند كه پل گولاش سخت به آنها پايبند است. او ميگويد: «نياز داريد بر اهداف بسيار مشخصي متمركز بمانيد و همواره ميزان شتابي را كه مناسب بينش كاري خودتان است، حفظ كنيد. در طول مسيرتان، اشتباهات و قدمهاي نادرست بسياري در كار خواهند بود، بنابراين با گامهاي بلندتر از آنها عبور كنيد، از آنها بياموزيد و حركت رو به جلوي خود را ادامه دهيد.»
(4) صبور باشيد.
درك كنيد كه هيچ چيزي يك روزه ساخته نميشود. باروخ هرزفلد، بنيانگذار شركت زنوفون، يك كسبوكار خدماتي مربوط به ارتباطات و مخابرات، كه بدون تبليغات از شبكهسازي اجتماعي براي رسيدن به سي هزار مشتري استفاده كرد و در اين راه، تنها يك فرمول بازاريابي رياضياتي از يونان باستان را به كار گرفت، در اين باره چنين ميگويد: «اگر محصول شما در بازار بيهمتا است، به آن وقت بدهيد تا پيشرفت كند. اين نكته خصوصا وقتي درست است كه محصول شما منحصر به فرد است و به زمان احتياج دارد تا مردم ياد بگيرند چگونه از آن استفاده كنند.»
(5) ابتدا به نكاتي توجه كنيد كه به تنهايي از پسشان برنميآييد.
نقاط قوت و ضعف خودتان را بيابيد و بشناسيد و براي پر كردن حلقههاي مفقوده و شكافها، افراد با استعداد استخدام كنيد. گولاش در اين مورد ميگويد: «كارآفرينها تمايل دارند همه امور را خودشان به انجام برسانند، اما بهتر اين است كه كساني را پيدا كنيد كه در انجام همان امور از شما بهتر و خبرهتر هستند.» تيم حرفهاي تخصصي خاص خودتان را جستوجو كنيد.
افراد و شركتهايي را بيابيد كه محصولي مشابه يا خدماتي مثل شركت شما ارائه ميكنند. باروخ هرزفلد در اين خصوص معتقد است كه «اگر محصول شما شبيه محصولي در بازار است وكيلي استخدام كنيد كه در مورد آن محصول كارشناسانه عمل كند؛ در غير اين صورت بايد هزاران برابر، به وكيلي پرداخت كنيد تا در مورد آن موضوع برايتان تحقيق كند يا خسارت بپردازد. من به تدريج و طي كارم كساني را پيدا كردم كه به عنوان وكيل استخدام و به كار گمارده ميشوند. بعدا خودم با همان وكيل تماس گرفتم و در كسبوكارم از او استفاده كردم. اين تصميم هزاران دلار عايدم كرد.»
(6) شيوههاي استراتژيك استفاده از رسانههاي اجتماعي را به كار بگيريد.
هرزفلد به آن دسته از مشتريانش كه در شبكههاي اجتماعي درباره زنوفون بنويسند، اعتبار مالي اختصاص ميدهد. اگر مشتريان وي و شركت مطبوعش را مورد نقدهاي ساختاري و اساسي قرار بدهند يا پيشنهادهاي سازنده ارائه كنند، او اعتبار مالي حتي بيشتري را به آنها اختصاص ميدهد و علاوه بر آن، متن پيشنهاد يا نقد مشتري مزبور را در صفحه سايت يا وبلاگ شركت قرار ميدهد. هرزفلد ميگويد: «من بدون آگهيهاي بازرگاني متداول محصولم را به فروش رساندم. كاري كنيد كه مورد مراجعه دوستان قرار بگيريد، شبكه و پيوندهاي يكي از دوستانم به فروش محصول نزد بيش از بيست هزار مشتري منجر شد.»
(7) بعد از اولين سال كاري به بازبيني و بررسي كسبوكارتان بپردازيد.
كسبوكار همواره درگير مساله عقبنشيني و ناكامي خواهد بود. هلدنبراد ميگويد: «فرآيندهاي اصلي و كليديتان را تصحيح و پالايش كنيد. آن مكانيزمهايي را كه به درستي عمل ميكنند حفظ كنيد و در خصوص به كار گرفتن تاكتيكها و روشهاي تازهتر و كارآمدتر ترديد به خرج ندهيد. يك جور بدگماني به خود وجود دارد كه ميتواند باعث شود شما تمركزتان را از دست بدهيد و از خطر كردن بپرهيزيد. به خاطر داشته باشيد: اعتماد به نفس و ثابت قدم بودن، در مسير موفقيت كسبوكار شما دو عامل تعيينكننده محسوب ميشوند.»
(8) كسبوكارتان را در فضاي مجازي به راه بيندازيد.
پيش برويد و حتي اجازه بدهيد چيزي كمتر از نتيجهاي عالي حاصل شود تا اينكه بخواهيد تا ابد صبر كنيد كه فقط و فقط همان چيزي كه ايدهآلتان است سر برسد. هرزفلد ميگويد: «امروزه هر كسي در پيشگاه محصولي كه عالي است عقب مينشيند. فيسبوك، گوگل، شبكههاي مجازي و اجتماعي را در نظر داشته باشيد و رصد كنيد. اين خطر وجود دارد كه با مطرح كردن يا قرار دادن نام يك محصول ناتمام و نوپا، به اعتبارتان لطمه وارد كنيد اما گزندي بزرگتر در كار است: اينكه در درآمدزايي از امكان فضاي مجازي تعلل به خرج دهيد و فرصتها از دست بروند.»