شبكه اطلاع رساني روابطعمومي يران (شارا)-|| قصهها و حكايتها جذاب و دلربا هستند. همه ما مشتاق مطالعه و تماشاي قصهها هستيم و تا وقتي به نتيجه نرسند، راضي و خوشحال نميشويم. هر قصهگويي وقتي ميخواهد قصه خود را با ديگران در ميان بگذارد، هنر مخصوص خود را براي جلوه دادن آن دارد.
برخي از آنها دوست دارند تصورات خود را ثبت كنند. برخي ديگر ترجيح ميدهند نقاشي بكشند و برخي قصهگوها از رسانههاي تصويري مثل فيلم براي بيان قصه خود استفاده ميكنند. در اين ميان تنها محتوا اهميت ندارد، اينكه چگونه داستان خود را بستهبندي و عرضه ميكنيد، در ميزان جذب مخاطب تفاوت ايجاد ميكند.
شركتها در انتقال پيام نشان تجاري خود براي درگير كردن مخاطب از داستان استفاده ميكنند و اين موضوع به فراگير شدن محتواي دربرگيرنده نشان تجاري منجر شده است. اما بين استفاده از داستان براي فروش محصول و استفاده از آن براي برقراري ارتباط عميق با مصرفكننده تفاوت وجود دارد. شما ميتوانيد بهترين نويسندهها را استخدام كنيد تا بهترين داستانها را تدوين كنند، اما اگر هيچكس محتواي شما را نخواند اين كار چه فايدهاي دارد؟ رمز كار اين است كه نحوه جلب توجه مصرفكننده را كشف كنيد، بدون اينكه بهطور صريح از او بخواهيد محصولات شما را بخرد يا از سايت شما ديدن كند.
اين مساله را در نظر بگيريد: با تقويت رابطهاي مثبت با يك مشتري كه ميتواند از طريق سرگرمكننده كردن محتوا همراه نشان تجاري شما شود، كسبوكارتان در بلندمدت نفع خواهد برد. محتواي دربرگيرنده نشان تجاري، آماده نوآوري است و اين همان كاري است كه شركت جنرال الكتريك با پادكست معروف خود موسوم به «پيام» (The Message) انجام داد.
جنرال الكتريك به جاي انتشار فيلمهايي كه محصولات و خدمات اين شركت را مرور ميكند، يكسري هشت قسمتي بر مبناي يك داستان علمي ساخت كه از زمان انتشار آن بيش از چهار ميليونبار دانلود شد. تا پيش از آن شاهد اسپانسر شدن شركتها و نشانههاي تجاري براي پستها و ويدئوها در اينترنت بوديم، اما اين سري پادكست داستاني، در نوع خود اولين بود.
جنرال الكتريك با استفاده از امكان پادكست براي خود فرصت ايجاد كرد و روشي براي درگير شدن با مخاطباني كاملا متفاوت يافت. داستانهاي نشانهاي تجاري چگونه عقايد خود را به ديگران منتقل ميكنند. شعارهاي جذاب و جملههاي خوشآهنگ را فراموش كنيد. قرار است هدف نشان تجاري خود را به اشتراك بگذاريد و ببينيد چه كساني با آن همراه ميشوند. بيان داستان، بازاريابي به شكل معكوس است؛ يعني ابتدا توجه مخاطب را با بيان قصهاي جذاب جلب ميكنيد و سپس او متوجه ميشود كه اين قصه توسط يك نشان تجاري معروف ايجاد شده و پيش ميرود.
جنرال الكتريك به توليد محتواي خلاقانه و نوآورانه معروف است تا توجه همه را به خدمات خود جلب كند و استاندارد باكيفيتي براي نشانهاي تجاري ديگر ايجاد ميكند تا دنبالهرو اين روش باشند. اگر يك نشان تجاري و نه يك شبكه، اين قابليت را داشته باشد كه قصههاي محبوب و محتواي داستاني جالب توليد كند، نشانهاي تجاري بزرگ همه شيوههاي ارتباطي خود را به قصهگويي تبديل ميكنند. جنرال الكتريك در حال تغيير شيوه دستيابي نشانهاي تجاري به بازارهاي مشتري جديد است، بدون اينكه اين نشانها از ارزشهاي هستهاي خود منحرف شوند يا ارتباطات مجزايي ايجاد كنند كه خط توليدشان را دربرنميگيرد.
تركيب داستانهاي ساختگي و روشهاي جايگزين پيامرساني، يك طرح جامع براي ساخت نشان تجاري ايجاد ميكند كه همه گروههاي اجتماعي مردم را دربرميگيرد. هيچ كتاب قانون مشخصي وجود ندارد كه بگويد فقط شبكهها و فعالان در حوزه سرگرمي ميتوانند داستانسازي كنند. ليندا باف، مدير بازاريابي شركت جنرال الكتريك ميگويد: «اثر و ارزش ايجاد يك داستان فوقالعاده كه واقعا تاثيرگذار باشد، غيرقابل سنجش است. مخاطب فراتر از آن چيزي كه ميفروشيد را ميبيند. او ميخواهد بداند شما كه هستيد و چه چيزي ميخواهيد.
گاهي اوقات اين يعني در نمايشنامه خود تنها شخصيت اصلي باشيد و گاهي نمايش به قدري دقيق باشد كه مخاطب از لذت بردن از داستان منحرف نشود. اين هنر قصهگويي با محتواي دربرگيرنده نشان تجاري است و براي جنرال الكتريك پيش بردن آن يعني همان جايي كه جادوي واقعي رخ ميدهد.» وقت آن رسيده كه نشانهاي تجاري قصهگويي را در دستور كار خود قرار دهند. دنياي بازاريابي و پيامرساني نشان تجاري بهشدت به هم پيوسته شده است. اين روزها همه جا شاهد تبليغات با اسپانسر هستيد. در اين شرايط چگونه انتظار داريد نشان تجاري شما در ميان ديگران برجسته باشد؟
شركتها همواره به نوآوري در محصولات و خدمات خود فكر ميكنند و اكنون نياز دارند همين فرآيندها را در پيامرساني نشان تجاري خود بهكار گيرند. سعي كنيد مخاطب اصلي خود را از طريق يك واسطه جديد درگير كنيد؛ درست همان كاري كه جنرال الكتريك در بهرهبرداري از پادكستها انجام داد. يك نمايشنامه جذاب كه به خدمات شما ارتباط مستقيم ندارد، اما براي ميليونها نفر در سراسر دنيا سرگرمي ايجاد ميكند، تهيه كنيد. با محتواي خود وارد عمل شويد و مشاهد كنيد چه چيزي موثر واقع ميشود و چه چيزي نه. اين كار به معني نوآوري و تغيير يك عنصر لازم براي رشد هر نشان تجاري است و نيز سرمايهگذاري امروز در پيامرساني خلاقانه براي اثرگذاري در آينده.
منبع: https://donya-e-eqtesad.com