شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : تقويم روز ارتباطات/ گزارش مصوّر شگفتي آور يك تلويزيون آمريكايي از جعل اتهام و شكنجه در كشور سعودي و ...
سه شنبه، 21 اردیبهشت 1395 - 11:40 کد خبر:23043
نهم ماه مي 2004 شبكه نلويزيوني سي بي اس آمريكا مصاحبه با تني چند از متهمان خارجي حادثه انفجار سال 2000 رياض را كه سالها در كشور سعودي زنداني بودند در مجله تلويزيوني خود، «سيكستي مينيتز = 60 دقيقه» پخش كرد.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- نهم ماه مي 2004 شبكه نلويزيوني سي بي اس آمريكا مصاحبه با تني چند از متهمان خارجي حادثه انفجار سال 2000 رياض را كه سالها در كشور سعودي زنداني بودند در مجله تلويزيوني خود، «سيكستي مينيتز = 60 دقيقه» پخش كرد. از اين خارجيان پنج تن انگليسي، دو نفرشان كانادايي و فرد ديگر بلژيكي بوده اند.


يكي از متهمان، دكتر سامسون (تبعه كانادا و هنگام مصاحبه؛ مقيم انگلستان) در اين مصاحبه گفت كه در كشور سعودي در امور بازرگاني فعاليت داشت. چند روز پس از وقوع حادثه انفجار، اورا در خيابان گرفتند و در زندان شكنجه بسيار كردند، از جمله هفت روز به زنجير كشيدند و به يك در آهنين بستند و مانع خواب رفتن او شدند.

 

وي افزود: آنان (ماموران سعودي) مي خواستند كه صريحا اعتراف كنم كه در حادثه انفجار دست داشته و اين كاررا طبق نقشه دو تن از ديپلماتهاي سفارت انگلستان در رياض انجام داده بودم، و من كه سرانجام طاقت مقاومت را از دست داده بودم هرچه را كه آنان ديكته كردند نوشتم و امضاء كردم و بعد شنيدم كه بازجوي مرا به خاطر گرفتن اين اعتراف به درجه سرگردي ترفيع داده بودند. من و ديگران در زندان در انتظار گردن زده شدن در ميدان معروف رياض بوديم كه نخست وزير انگلستان شخصا مداخله كرد و عفو ما را از پادشاه سعودي گرفت و رها شديم.


ساير مصاحبه شوندگان هم مطالب مشابهي بيان داشتند و گفتند كه هنوز به درستي برايشان روشن نشده است كه چرا از ميان آن همه خارجي، تنها آنان را متهم كرده بودند و چه اصراري داشتند كه بگوييم از جانب سفارت انگلستان ماموريت اين انفجار را داشتيم.


«اِد برَدلي» روزنامه نگار آمريكايي (سياهپوست و متوفي در نهم نوامبر 2006 و در 65 سالگي) كه اين گزارش را تهيه كرده بود ضمن مصاحبه با ناراضيان سعودي كه در انگلستان اقامت دارند سبب را به زعم اين مصاحبه شوندگان به دست داد. يكي از فعالين ضد دولت سعودي گفت: چون دولت سعودي نتوانست از طريق مذاكرات ديپلماتيك دولت انگلستان را وادار به اخراج ما از اين كشور كند آن نقشه را كشيد و از فرصت به دست آمده از انفجار رياض كه توسط مخالفان داخلي سياست ها و روش هاي دولت سعودي انجام شده بود بهره گرفت و خارجيان را متهم، و آنان را وادار به اعتراف بر ضد سفارت انگلستان كرد تا از اين راه اين دولت را تحت فشار بگذارد كه مارا از انگلستان ديپورت كند و .... [Ed Bradley گزارشگر اينوستيگيتيو شبكه CBS در نوامبر 2006 و در 65 سالگي از بيماري سرطان درگذشت.].

اين گزارش مصور مجله تلويزيوني «سي.بي.اس» پس از پخش شدن، در جهان توليد شگفتي كرد و دستگاه امنيتي دولت سعودي را كه ساختمان مقر آن در رياض چند روز پيش از پخش اين برنامه در يك انفجار انتحاري تخريب شده بود در برابر يك علامت سئوال بزرگ قرار داد.


افشاگري هاي ديگر بهار سال 2004 در رسانه ها، در زمان خود، موقع سران سعودي را بويژه در جهان عرب تضعيف كرده بود. يكي از اين افشاگري ها اين بود كه دولت وقت آمريكا نقشه اشغال نظامي عراق را قبلا به اطلاع مقامات سعودي رسانيده بود و دولت سعودي كه با دولت بوش روابط بسيار نزديك داشت قول داده بود كه در صورت بالا رفتن بهاي نفت خام ناشي از حمله نظامي به عراق، توليد نفت در آستانه انتخابات نوامبر 2004 آمريكا را با هدف پايين نگهداشتن قيمت در جايگاههاي فروش بنزين بالا ببرد تا جورج بوش بارديگر پيروز شود!.