شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط عمومي مدرن: تحول ارتباطات
یکشنبه، 19 اردیبهشت 1395 - 07:32 کد خبر:23025
من اعتقاد دارم كه روابط عمومي به عنوان يك عمل تغيير زيادي نكرده است؛ روابط عمومي در واقع هميشه در مورد دادن اطلاعات به مردم و ارتباط با مردم بوده و هست. چيزي كه تغيير كرده است، راه هاي رسيدن به اين هدف مي باشد.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 


شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- سن من آن قدر هست كه به خاطر داشته باشم روزهايي را كه براي ايجاد يك كپي از سندي كه در حال كه تايپ آن بر روي يك ماشين تحرير بوديم، بايد از يك ورق كاغذ كاربن استفاده مي كرديم. اگر قرار بود كه بيش از يك كپي تهيه شود، شما بايستي از يك دستگاه تكثير استفاده مي كرديد. آن روزها، روزهاي ارسال كارت پستال ها، نوشتن نامه به رفقا، و جمع آوري تمبرهاي پستي مي باشد.

من حتي روزهايي را به ياد دارم كه براي برقراري تماس تلفني بايد به يك اپراتور مركزي متصل مي شديم و سپس تماس مان با شماره مورد نظر برقرار مي شد، و اين موضوع مربوط به قبل از زماني است كه به هر خانه و خانواده يك شماره تلفن مستقيم اختصاص داده شد.

سپس، همزمان با آمدن چيزي به نام فن آوري ديجيتال، جهان آنچنان كه مي بينيم تغيير كرد. من اكنون مي توانم براحتي از طريق دستگاهي كه با خود حمل مي نمايم ديگران را پِيج (page) نموده و آن ها را مطلع نمايم كه مي خواهم با آن ها صحبت كنم. چگونگي آشنايي اوليه و برقراري ارتباط من و همسرم نيز به همين صورت بود. به زودي با راه اندازي تلفن هاي همراه كه امروزه به گوشي هاي هوشمند تكامل يافته، همه چيز تغيير كرد. اولين كامپيوتر من يك صفحه نمايش سياه و سفيد با رنگ سبز درخشان، با يك تايپ‌فيس بزرگ داشت و اگر من مي خواستم يك پوشه را كپي كنم بايد در محيط DOS از فرمان xcopy c:foldername /d، استفاده مي كردم. امروزه گوشي هاي هوشمندي كه شما در جيب عقب شلوار جين خود حمل مي نمائيد، داراي قابليت هاي بسيار بيشتري نسبت به كامپيوترهاي اواخر دهه 90 مي باشند.

سوال بزرگ اين است كه:
روابط عمومي چگونه با گذشت زمان در طول سال ها تغيير نموده است؟ تجارتِ دادن اطلاعات به عموم مردم در مورد يك سازمان يا شخص خاص، به منظور ايجاد يك احساس خوب (تعريف آكسفورد)، ديگر تنها به مباحث مطبوعاتي محدود نمي شود. من خوشحالم كه بگويم، فكر مي كنم روابط عمومي با موفقيت به عنوان يك عنصر آميخته در بازاريابي مطرح شده است و ديگر به عنوان جوجه اردك زشتِ بازاريابي محسوب نمي شود. زماني كه به كمپين هاي برنده در PRISM 2016 Awards مي نگريم، روشن مي شود كه روابط عمومي با تبليغات، پيشبرد فروش، اسپانسرينگ، بازاريابي مستقيم، و ارتباطات ديجيتال، همكاري نزديك دارد. اين به آن معني است كه روابط عمومي به عنوان روشي براي دستيابي به اهداف تجاري يك سازمان مطرح بوده و در اكثر موارد نيز منجر به بهبود سود كل خواهد شد. بنابراين مي توان نتيجه گرفت كه روابط عمومي ديگر يك روش ساده براي ايجاد يك تصور خوب نيست، بلكه روشي براي ايجاد آگاهي از برند (شناخت برند) و افزايش درآمد مي باشد.
Neels van Heerden در كتاب خود، به نام ارتباطات بازاريابي يكپارچه، در مورد انواع مختلف روابط عمومي مي نويسد: روابط عمومي (PR)، روابط عمومي سازماني (CPR)، روابط عمومي بازاريابي (MPR)، و تبليغات بازاريابي (MP). اشتراك همه اين ها در چيست؟ مفهوم روابط ذي‌نفعان. Van Heerden مي نويسد كه "عبارت روابط، اشاره به اين مسئله دارد كه اين ذي‌نفعان درگير در رابطه اي با سازمان خود هستند و در اين رابطه نقش دارند". به عنوان متخصصين روابط عمومي، ما لينك بين سازمان و ذي‌نفعان آن هستيم. اين كار ماست كه اين روابط را به شكلي شاد و سالم حفظ نمائيم.

روابط عمومي مدرن، براي ما مجموعه اي از ابزارها را فراهم مي آورد، كه ما را قادر خواهد ساخت تا كار خود را بهتر از همتايان فاقد فن آوري‌مان انجام دهيم: ايميل، واتس‌آپ، توييتر، يوتيوب، بلاگ ها و حتي Cloud. متاسفانه، به نظر مي رسد مسئولين روابط عمومي جوان فراموش كرده اند كه ايجاد و حفظ يك رابطه به چه معني است. بله، چنين ابزارهايي سبب شده اند كه بتوان بين دو يا چند نفر ارتباط برقرار نمود و اين ارتباط را حفظ نمود، اما اين نوع ارتباط نمي تواند جايگزين تعامل بين انسان ها شود. از سوي ديگر، ما مسن ترهاي روابط عمومي، بايد ياد بگيريم كه از فن آوري هاي مدرن استقبال نموده و آن ها را با تكنيك هاي رابطه سازي كهن خود ادغام نمائيم. در اصل، من اعتقاد دارم كه روابط عمومي به عنوان يك عمل تغيير زيادي نكرده است؛ روابط عمومي در واقع هميشه در مورد دادن اطلاعات به مردم و ارتباط با مردم بوده و هست. چيزي كه تغيير كرده است، راه هاي رسيدن به اين هدف مي باشد.

شما را با تعريف خودم از روابط عمومي مدرن، ترك مي نمايم: تجارت اخلاقيِ كمك به رشد يك تجارت از طريق ادغام موثر عناصر مختلف ارتباطي بازاريابي همراه با تعالي همتراز مهارت هاي ارتباط-سازي.