شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، بهعنوان يك كارآفرين به شما گفته ميشود بايد برند شخصي خود را مديريت كنيد. بهعنوان يك شركت، به شما گفته ميشود بازاريابي محتوا بهترين چيزي است كه در آينده ميتوانيد براي ارتقاي شركتتان بهكار ببريد. اما اين دو چه اثر متقابلي بر هم دارند؟ چگونه از بازاريابي محتوا براي ساخت برند شخصي خود استفاده ميكنيد؟
ابتدا بهتر است در اين مورد صحبت شود كه چرا ساخت برند خودتان اهميت دارد. سرمايهگذاران، كارفرمايان و مشاركتكنندگان آينده در اينترنت در مورد شما تحقيق ميكنند. ما همواره انتظار داشتهايم شركاي كسبوكار و كارفرمايان آينده تا جايي كه ميتوانند در مورد ما اطلاعات كسب كنند؛ بهويژه از آنجا كه موقعيتهاي قدرتمند بيشتري را در محيط كار جستوجو ميكنيم. بنابراين، رسانههاي اجتماعي ابزار ديگري هستند كه احتمالا براي تحقيق در مورد سرمايهگذاريهاي احتمالي مورد استفاده قرار ميگيرند. با توجه به اينكه بيشتر ما براي برقراري ارتباط مجدد با همكلاسيهاي دوران دبيرستان يا ارسال عكس فرزندانمان براي اعضاي خانواده كه بسيار دورتر از ما زندگي ميكنند، استفاده از رسانههاي اجتماعي را شروع كردهايم، بيان اين موضوع كمي اوايل عجيب به نظر ميرسيد. اما رسانههاي اجتماعي به روش جديدي براي بحث در مورد اينكه در دنياي اطرافمان چه ميگذرد تبديل شده و بسياري افراد از آن استفاده ميكنند تا حداقل يك وجه از آنچه هستند را نشان دهند. اين رسانهها اگر هدفمند و دقيق مورد استفاده قرار بگيرند، به كارفرماها يا سرمايهگذاران ديدگاههايي ارائه ميدهند مبني بر اينكه، كه هستند و بر اين اساس ميتوانند خود را از دنيا متمايز كنند.
كنترل برندتان را داشته باشيد
از آنجا كه اكنون تصور ميكنيم قرار است در مورد شما تحقيقات به صورت اينترنتي صورت بگيرد، دو موضوع را پيشنهاد ميكنيم. اول، نسبت به برند خود هدفمند باشيد. حسابهاي شخصي خود را در وضعيت كاملا محرمانه و قفل شده نگه داريد و حسابهاي عمومي و در دسترس خود را هدفمند كنيد. اگر نميخواهيد ويژگي خاصي همراه برندتان باشد، آن را در آنجا ارسال نكنيد. نشريه Inc در اين باره مينويسد: «يك برند موثر از مجموعه ويژگيهاي هويت كسبوكار به شدت به هم پيوسته تشكيل شده است.» اين ويژگيها عبارت است از نكات فروش مجزا و ارزشهاي كليدي برند.
دسترسپذير باشيد
اگر قرار است در رسانههاي اجتماعي فعاليت كنيد، كاري كنيد پيدا كردنتان سخت نباشد. مثلا اگر ميخواهيد يك صفحه مربوط به نويسندگي در فيسبوك بسازيد، اسم رسمي خود با عنوان نويسنده را براي آن انتخاب كنيد و از صفحهاي كه با دوستان دبيرستان خود ساختهايد استفاده نكنيد. در بيوگرافيتان، بهطور واضح خودتان را معرفي كنيد. «نويسنده رمانهاي علمي» يا «بنيانگذار صنايع وابسته». كار را آسان كنيد و اين شانس را كه ديگران در مورد شما اشتباه حدس بزنند و بر اساس برندهاي ديگر در موردتان قضاوت كنند، كاهش دهيد.
محتواي باكيفيت ارائه دهيد
اكنون وقت آن است كه بازاريابي محتوا وارد شود. وقتي در مورد بازاريابي محتوا صحبت ميكنيم، بهطور طبيعي منظورمان يك وبلاگ يا وبسايت است كه مقالات فراوان و مختلفي را در مورد خدمات يا محصولي كه ارائه ميدهيد در آن گذاشتهايد. اما براي بسياري از كارآفرينان در مراحل اوليه كارشان، اتخاذ يك رويكرد متفاوت ميتواند مفيد باشد. در مورد اينكه ميخواهيد در خروجي رسانههاي اجتماعي خود چه چيزي را ارائه كنيد، تصميم قطعي بگيريد. آيا ديدگاه منحصربهفردي در دنياي كسبوكار داريد؟ آيا با سازمان خاصي كار ميكنيد يا برند جالبي را ارائه ميكنيد كه براي جذابتر كردن محتواي خود ميتوانيد آن را تقويت كنيد؟
از تهاجم بپرهيزيد
يك برند و حساب كاري هيچ وقت مكاني براي توهينهاي نژادي يا جنسيتي از هيچ نوعي نيست. البته نيازي نيست تك تك پيامها به زبان رسمي باشد، بلكه بايد از محتواهايي كه ممكن است گروه خاصي از مشتريان احتمالي را آزرده كند، بپرهيزيد. تفاوت بين يك حساب شخصي يا كاري در رسانههاي اجتماعي اغلب در اين است كه محتوا براي چه كسي نوشته ميشود. وقتي يك حساب شخصي در رسانههاي اجتماعي ايجاد ميكنيد، محتوا اغلب مربوط به خودتان است. چيزهايي كه از آن لذت ميبريد، مقالاتي كه براي شما معنا دارند يا مطالبي كه ميخواهيد امكان يافتن آنها در آينده راحتتر باشد. ممكن است مطالبي را از طريق كانالهاي اجتماعي با دوستان خود به اشتراك بگذاريد، اما فاكتور اصلي، خودتان هستيد. وقتي يك پروفايل عمومي و يك برند شخصي ايجاد ميكنيد، محتوا به طرفداران شما مربوط ميشود. در اين صورت شهرت و شخصيت خود را در ارتباط با افرادي كه حساب شما را دنبال ميكنند، ايجاد ميكنيد. محتوا ديگر به ارزشهاي شما برنميگردد، بلكه بايد در ارتباط با هر آنچه طرفداران شما ارزشمند ميدانند باشد. چه در مورد نكات آرايشي و بهداشتي وبلاگنويسي كنيد، چه خلاصه كتابي در مورد پايگاه خدمات اجتماعيTumblr بنويسيد و چه در جستوجوي سرمايهگذار براي راهاندازي محصولتان باشيد، بايد پروفايل رسانههاي اجتماعي خود را از منظر اثرگذاري بر مخاطب در نظر بگيريد. با ايجاد محتواي باكيفيت و قابل اشتراكگذاري، هم كار مثبتي براي محصول خود انجام دادهايد و هم نشان ميدهيد بازارياب باهوشي هستيد كه ميداند چگونه بايد يك برند برنده ايجاد كند.
منبع: روزنامه دنياي اقتصاد – شماره 3755