شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : طراحي لوگو: نكات ابتدايي
یکشنبه، 12 اردیبهشت 1395 - 10:53 کد خبر:22895
خلاصه كردن نام برند شركت‌هاي تجاري در اواخر قرن بيستم به موضوعي محبوب بدل شد و به همين دليل در حال حاضر برندها با مشكل كمبود شديد نام‌ها و دامنه‌هاي اينترنتي كوتاه مواجه شده‌اند.


شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، خلاصه كردن نام برند شركت‌هاي تجاري در اواخر قرن بيستم به موضوعي محبوب بدل شد و به همين دليل در حال حاضر برندها با مشكل كمبود شديد نام‌ها و دامنه‌هاي اينترنتي كوتاه مواجه شده‌اند. در چنين شرايطي استفاده از نام‌هاي طولاني‌تر نيز رواج يافته و ديگر تنها شاهد برندهايي با نام‌ها و دامنه‌هاي اينترنتي كوتاه نيستيم.

امروزه استفاده از حروف اول نام شركت تجاري‌تان جهت خلق يك نام كوتاه چندان پسنديده نيست. آنچه اين روزها متداول است استفاده از حروف خلاصه شده در نام تجاري اصلي است. چنانچه برند شما با نام كوتاه و خلاصه بيشتر مورد استقبال مخاطبان قرار مي‌گيرد، از همان استفاده كنيد.

به‌عنوان مثال هيچ كس انتظار ندارد كه شبكه جهاني BBC از نام كامل خود (British Broadcasting Center) استفاده كند، يا شركت خودروسازي BMW از نام كامل خود (Bayerische Motoren Werke ) استفاده كرده و آن رو روي خودروهاي توليدي خود حك كند.

 

ايده

يكي از محبوب‌ترين نام‌هاي تجاري كه بسياري از مردم در پي آن بوده و تعداد قابل توجهي از برندهاي ديگر نسخه‌هاي تقلبي آن را روانه بازار كرده‌اند، برند «لويي ويتون» است. شركت لويي ويتون با وجود استفاده از حروف L  و V در لوگوي خود، نام كامل لويي ويتون را نيز حفظ كرده و از آن در محصولات خود استفاده مي‌كند.

آقاي ويتون در قرن نوزدهم ميلادي به توليد كيف و چمدان در پاريس مي‌پرداخت، به دليل كپي شدن طرح‌هاي منحصر به فرد محصولاتش تصميم گرفت تا با استفاده از دو حرف L و V در لوگوي خود و نصب آن روي كيف‌ها و چمدان‌هاي توليدي خود، آنها را از كالاهاي تقلبي و مشابه متمايز سازد. هم‌اكنون لوگوي خلق شده توسط آقاي ويتون روي كيف‌هاي گران قيمت اين برند قرار گرفته و كساني كه توانايي پرداخت هزينه گزاف محصولات لويي ويتون را دارند، با خريد كيف‌هاي اين برند آن را در معرض ديد ديگران قرار مي‌دهند.

لوگوي شركت لويي ويتون در رنگ‌هاي مختلف و حتي به همراه طرح‌هاي ساير طراحان مشهور جهان روي محصولات اين شركت نصب شده، اما لوگوي نصب شده روي چمدان‌هاي لويي ويتون همان لوگوي كلاسيك اين برند بوده و هرگز دستخوش تغيير نشده است.

چنانچه در لوگوي شركت‌تان از حروف اوليه نام اصلي استفاده شده و اين لوگو براي مدت طولاني در بازار حضور داشته و مورد توجه مردم قرار گرفته است، آن را تغيير نداده و همچنان كالاهاي خود را با همان لوگو به بازار عرضه كنيد.

 

آنچه بايد در عمل انجام دهيم

* در نظر داشته باشيد چنانچه از حروف ابتدايي نام كامل شركت خود در لوگوي آن استفاده كنيد، مردم شركت شما را با همان نام كوتاه خطاب مي‌كنند.

* توجه كنيد كه اگرچه اسامي كوتاه و خلاصه شده ممكن است به آساني تلفظ شوند، اما از سوي ديگر ممكن است با اسامي ساير برندها اشتباه شود. چنانچه حروف ابتدايي نام تجاري‌تان بسيار عمومي و پرتكرار است، از نام كامل شركت تجاري خود به‌عنوان برند استفاده كنيد.

* اگر براي مدت بسيار طولاني از حروف ابتدايي نام اصلي شركت تجاري خود استفاده مي‌كنيد، آن را تغيير نداده و همچنان از همان نام در برند و لوگوي‌تان استفاده كنيد.

 

منبع: فرصت امروز