شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، هنگامي كه شرايط اقتصادي كشورهاي جهان مناسب بوده و شاهد رشد اقتصادي هستيم، راهاندازي و اداره برندهاي كارآفرين ايده كاملا مناسبي به نظر ميرسد. در مدارس اقتصادي معتبر جهان شيوهاي سنتي در زمينه ساخت برند وجود دارد كه هدف از آن سوددهي سريع برند مذكور در مدت زمان بسيار كوتاه از طريق فروش آن به شركتهاي تجاري بزرگ و معتبر است. استفاده از اين روش مزايا و منافعي براي هر دو طرف معامله در بر دارد. معمولا شركتهاي تجاري بزرگ ريسك توسعه برند را نميپذيرند و سرمايهگذاران اوليه نيز از طريق راهاندازي يك برند و توسعه آن در پي كسب درآمد هستند.
ايده
تحصيل در دوره MBA اين امكان را براي شما فراهم ميآورد تا نحوه تاسيس و توسعه يك برند جذاب در مدت زماني كوتاه را بياموزيد. در اين شرايط شما برند خود را راهاندازي كرده و آن را توسعه ميدهيد، سپس با مراجعه به شركتهاي سرمايهگذاري، منابع مالي مورد نيازتان را تامين كرده و با وارد كردن برند خود در بازار توجه شركتهاي تجاري بزرگ را به خود جلب كرده و پس از دريافت پيشنهادات مناسب، برند تازه تاسيستان را به فروش ميرسانيد.
در اين بين شركتهاي سرمايهگذاري، سرمايه خود را با سود مناسبي بازپس ميگيرند، شركتهاي تجاري بزرگ بدون تحمل ريسكهاي بزرگ و پرخطر و همچنين بدون سرمايهگذاري اوليه صاحب يك برند جديد ميشوند و در نهايت خالق برند مذكور با دريافت مبلغ قابل توجهي به آساني صاحب سرمايهاي قابل توجه ميشود و ميتواند با راهاندازي برندي ديگر، مجددا زمينه را براي كسب درآمدي ميليوني آماده سازد.
بنيانگذار اوليه برند ميتواند با استفاده از سرمايهاي كه در اختيار دارد براي هميشه بازنشسته شده يا به تاسيس يك شركت سرمايهگذاري روي آورد. نكتهاي كه در اينجا بايد به آن توجه داشت آن است كه به دليل وجود ريسك شكست برندها پيش از خريداري شدن توسط شركتهاي تجاري بزرگ، شركتهاي سرمايهگذاري معمولا سود بسيار زيادي از سرمايهگذاري روي برندهاي نوپا دريافت ميكنند.
بنابراين چنانچه اين برندهاي تازهتاسيس خريداري در بازار نيابند، به هيچ عنوان شانسي براي موفقيت نخواهند داشت، چرا كه ميزان بدهي اوليه آنها بسيار زياد است. بسياري از كارآفرينان فرآيند فعاليت تجاريشان را از صفر آغاز كرده و در ادامه خود به مديريت و اداره آن رو ميآورند.
چنانچه اين افراد در زمينه كاري خود موفق شوند، حجم قابل توجهي از پول نقد به سوي آنان سرازير خواهد شد. گاهي اوقات اين افراد بخشي از سهام خود را به فروش رسانده و به همراه شركاي جديد خود به اداره برندي كه تاسيس كردهاند پرداخته و سعي در حفظ يكپارچگي آن دارند. شركتهاي توزيع و پخش، شركتهاي فعال در حوزه IT و شركتهاي ارائهدهنده خدمات حقوقي عموما از اين دستهاند.
آنچه بايد در عمل انجام دهيم
• هنگام ركود اقتصادي، طي كردن اين مسير بسيار دشوار ميشود اما هرگز غيرممكن نخواهد بود.
• چنانچه روياي شما خريده شدن برندتان توسط شركتهاي بزرگ و بازنشسته شدن در پي دريافت يك مبلغ قابل توجه است، بايد ايدهاي ناب، جديد و سودآور داشته باشيد و برند خود را براساس اين عناصر راهاندازي كنيد.
• به برندهاي تازه تاسيس و نحوه واگذاري آنها توجه كنيد. ممكن است اين برندها تحت مالكيت برندهاي بزرگتر بوده يا سهامداراني داشته باشند كه بسيار بزرگتر از اين برندها هستند. تاريخچه اين برندها را بررسي كرده و مسير طي شده توسط آنان را مورد تجزيه و تحليل قرار دهيد.
• پس از تاسيس برندتان سعي كنيد توجه شركتهاي بزرگ را به خود جلب كنيد. با بررسي راههاي ارتباطي گوناگون ميتوانيد بهترين شيوه ممكن را براي ديده شدن بيابيد.
منبع: فرصت امروز