شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : طراحي برنامه‌هاي كاربردي بازاريابي
جمعه، 15 دی 1391 - 07:09 کد خبر:2280
اپليكيشن‌ها و فن آوري‌هاي جانبي تلفن‌هاي موبايل همه قواعد را تغيير داده است. براي حفظ كسب‌وكارتان سه توصيه را در نظر داشته باشيد.اكنون پنج ميليارد نفر در دنيا از تلفن هوشمند استفاده مي‌كنند و ديگر دسترسي به اينترنت از روش‌هاي قديمي رو به كاهش است. امروزه بازديدكنندگان سايت‌هاي اينترنتي از طريق موبايل هر روز در حال افزايش است.

بياييد نگاهي دوباره به دنياي پيرامون داشته باشيم، تلفن موبايل، شبكه‌هاي اجتماعي و اپليكيشن‌هاي آن هر حوزه‌اي از كسب‌وكار و زندگي ما را تحت شعاع قرار مي‌دهند. با توجه به تغييرات مداوم تكنولوژي آيا مي‌توانيد مناسبات شركت خود را در مسير درستي پيش ببريد؟

«رندي گيگ» نويسنده كتاب «امنيت جديد پرمخاطره است» مي‌گويد: «گوشي‌هاي موبايل تغيير شكل اينترنت را رقم زده‌اند. چيزي كه ما درباره آن صحبت مي‌كنيم خود تكنولوژي نيست، بلكه منظورمان چگونگي استفاده مردم از تكنولوژي است. موبايل‌ها ما را از روش‌هاي قديمي دور و به سمت موج سوم دسترسي به اينترنت هدايت مي‌كنند.»

او درباره وضعيتي كه در آينده نزديك شاهدش خواهيم بود سخن مي‌گويد. در نظر بگيريد چگونه شبكه‌هاي اجتماعي (جايي كه خيلي از طرفداران برندهاي شما با آن تعامل دارند) تعداد مراجعات به وب سايت شركت‌ها را كم كرده‌اند.

او مي‌گويد: «بزرگ‌ترين برنده در عصر جديد كارآفرين‌هايي خواهند بود كه بدانند چگونه با گوشي‌هاي موبايل پول‌سازي كنند »

قرار گرفتن در زمره افراد «برنده» به معني پذيرفتن يك تكنولوژي خاص نيست، بلكه بيشتر به اين معني است كه توجه كاملي داشته باشيد به اينكه در واقع مشتريان شما چگونه براي بالاتر بردن كيفيت زندگي‌شان از تكنولوژي‌هاي خاص استفاده مي‌كنند. گام بعدي براي موفقيت در عصر جديد تكنولوژي ترسيم نقشه راهي براي هماهنگ شدن با اين اكوسيستم جديد است.

براي مثال : اگر هنوز از بازاريابي ايميلي استفاده مي‌كنيد،بهتر است زودتر تجديد نظري در روش‌هاي خود داشته باشيد. به گفته گيگ بايد به اين فكر كنيد كه امروزه «بيشتر افراد جوان به اپليكيشن‌هاي نوشتاري و تصويري گرايش دارند. بنابراين اگر شركت شما براي معرفي خود به ارسال ايميل و وب سايت معمولي اكتفا كند، تقريبا 5 سال عقب هستيد، كه در دنياي اينترنت مانند فاصله 20 ساله از رقبا است!»

گيگ در كتابش پيش‌بيني مي‌كند كه تمام شركت‌ها ملزم هستند روي ارائه خدمات از طريق اپليكيشن‌ها سرمايه‌گذاري كنند تا بتوانند پاسخگوي چشم‌اندازهاي شركت و مشتريان باشند. آنها همچنين بايدآمادگي داشته باشند كه اپليكيشن‌هايي براي موج جديد كاربران كه از طريق تلفن‌هاي همراه خود به اينترنت دسترسي دارند (كه بيشترين تعداد از مشتريان را هم ايجاد مي‌كند)ارائه دهند. او مي‌گويد:

اپليكيشن‌هايي كه شركت‌ها براي مشتريانشان خلق مي‌كنند باعث شكوفايي در توليد نمي‌شود، اما هزاران ميليارد دلار درآمد ايجاد خواهد كرد. بزرگ‌ترين سهم درآمدزايي را «اپليكيشن‌هاي فرآيندي» ايجاد مي‌كنند.مانند اپليكيشن‌هايي كه به افراد كمك مي‌كند تا ماشين اجاره كنند، آدرس نزديك‌ترين رستوران ژاپني را پيدا كنند،از جديدترين محصولات و دستاوردها مطلع شونديا درباره نحوه گذراندن تعطيلات‌شان تصميم‌گيري كنند.

اين اپليكيشن‌هاي ساخته شده نام شركت‌ها را در معرض ديد مشتريان قرار مي‌دهد و فرصت‌هاي بازاريابي جديدي براي كارآفرين‌ها خلق مي‌كنند.

مثلا اگر مالك يك فروشگاه در خيابان اصلي هستيد، مي‌توانيد برنامه كاربردي طراحي كنيد تا كوپن‌هاي تخفيف يا خريد رايگان تشويقي را به صفحه نمايش تلفن هوشمند افرادي كه از اطراف فروشگاه شما عبور مي‌كنند، ارسال كند.

گيگ پيشنهاد مي‌كند جهت آمادگي براي رويارويي با اين موج جديد اين سه توصيه را به كار ببنديد:

• اپليكيشني خلق كنيد كه فرآيند دسترسي مشتريان بالقوه به نيازهايشان را تسهيل كند. مثلا يك فروشگاه ورزشي مي‌تواند اپليكيشن‌هايي را در اين زمينه در اختيارمشتريان خود قرار دهد: مقدار كالري دريافتي را محاسبه كند، حركات ورزشي شان را پيگيري كند يا هر فعاليت ديگري را كه با محصول ارائه شده توسط آنها ارتباط دارد، در اختيار مشتريان قراردهد.

• اپليكيشن هايتان را طوري طراحي نكنيد كه فقط لينك ارجاع به سمت وب سايت شما را داشته باشد. پيشنهاد ارائه خدمت يا ارزش براي مشتريانتان مي‌تواند كارآمد باشد.

• توجه داشته باشيد كاربرد اپليكيشني كه طراحي مي‌كنيد نبايد فقط متناسب با فروش شما باشد بلكه آن را برحسب نحوه خريد مشتريان طراحي كنيد.

فرقي نمي كند چه كسب‌وكاري داشته باشيد گوشي‌هاي موبايل و اپليكيشن‌هايش قواعد همه چيز را عوض كرده‌اند. آنها باعث مي‌شوند كه مراجعه به وب سايت معمولي شما كاهش پيدا كند و ممكن است يك روز كاملا جايگزين آن شوند. نوع عملكرد شركت‌ها، بازاريابي و مديريت آنها را تغيير خواهند داد و چالش‌هاي بسيار زيادي ايجاد خواهند كرد. با اين حال فرصت‌هاي بسيار سودمندي براي كارآفرين‌هايي كه آنها را درك مي‌كنند ايجاد خواهند كرد.

منبع : ويوان نيوز