شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : توصيه‌هايي كاربردي براي مديران روابط عمومي، دادن يك هديه تاثيرگذار
چهارشنبه، 25 فروردین 1395 - 13:32 کد خبر:22526
اهداي هديه‌هاي شركتي، يكي از موثرترين فعاليت‌ها در زمينه روابط عمومي است.


شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، اهداي هديه‌هاي شركتي، يكي از موثرترين فعاليت‌ها در زمينه روابط عمومي است. تشكر كردن از مشتريان به‌وسيله اهداي يك شيء زيبا به‌عنوان هديه، قدرداني از كارمندان به‌وسيله تخصيص يك‌سري امتيازات رايگان به آنها يا دادن تقويم‌هايي كه حاوي لوگوي شركت است به كاركنان و مشتريان، از كارهاي رايج بسياري از كارخانه‌ها و موسسات است. با اين حال، همان‌طور كه همه ما مي‌دانيم، كارهايي مانند اهداي تعدادي تقويم شركتي، غذاي آماده محلي، دفتر خاطرات و ميز مطالعه كه معمولا توسط شركت‌ها و موسسات براي جلب رضايت مشتريان و كارمندان انجام مي‌شود، تاثير چنداني روي افزايش شهرت و محبوبيت آنان ندارد و چه بسا كه اين هدايا در نهايت سر از سطل زباله نيز در بياورند.

 

ايده

اگرچه اهداي هديه به مشتريان و كارمندان فعاليتي زيبا و همچنين توصيه شده توسط مديران روابط عمومي است، اما براي اينكه هديه شما تاثير مطلوب را روي افراد مورد نظر بگذارد، لازم است تا دقت فراواني در نحوه انتخاب هديه و ساير مسائل جزيي به خرج دهيد. هديه‌اي را انتخاب كنيد كه منحصر به‌فرد باشد يا اگر قصد تقليد از ديگر شركت‌ها را داريد، هديه‌اي را كه مطمئن هستيد مورد توجه مردم قرار مي‌گيرد انتخاب كنيد. براي مثال شركت پپسي (PEPSI) براي كريسمس طرح جالبي را طراحي كرده بود.

اين شركت نوشيدني‌هاي مخصوصي را با طرح درخت كريسمس طراحي كرده بود و در تبليغات خود به مشتريان توصيه مي‌كرد تا براي تعطيلات كريسمس از اين نوشيدني استفاده كنند. البته علاوه بر طراحي منحصر به فرد، شركت پپسي اين مدل از نوشيدني را با 50 درصد تخفيف عرضه مي‌كرد و همين امر باعث استقبال مردم از طرح شركت و در نهايت افزايش شهرت و محبوبيت برند PEPSI شد.

همچنين استخدام يك كاريكاتوريست به منظور كشيدن كاريكاتور مشتريان نيز مي‌تواند طرح تاثيرگذار و در عين حال كم هزينه‌اي باشد. در يكي از سمينارهاي يك شركت بزرگ بريتانيايي، مديران روابط عمومي شركت ترتيبي دادند تا يك كاريكاتوريست از همه مهمانان كاريكاتور طراحي كند و در انتهاي مراسم اين كاريكاتورها به تك تك مهمانان هديه داده شد، اين طرح براي شركت 300 پوند هزينه در بر داشت، در عين حال 50 كاريكاتور طراحي شد يعني به طور تقريبي هر كاريكاتور 6 پوند خرج روي دست شركت گذاشت كه البته در مقايسه با تاثيري كه كاريكاتورها روي مشتريان گذاشت، پرداخت اين هزينه كاملا منطقي به نظر مي‌رسد.

لباس‌هاي تبليغاتي نيز مي‌تواند تاثير مثبتي روي مردم بگذارد، به شرط اينكه به طور صحيح از اين ايده استفاده شود. براي مثال اگر در كسب‌و‌كار لباس خاصي مورد نياز است مثلا اگر آموزشگاه موتورسواري داريد، طراحي لوگوي موسسه خود روي لباس شاگردان و معلمان آموزشگاه‌تان مي‌تواند ايده بسيار موثر و جالبي باشد.

 

آنچه در عمل بايد انجام دهيم

- در مورد هديه خود فكر كنيد. آيا كسي از گرفتن آنها خوشحال و هيجان زده خواهد شد؟

- اگر ممكن است هديه‌اي متناسب با خصوصيات و شخصيت مشتريان خود به آنها بدهيد. اين‌گونه هديه شما بهتر در ذهن مشتريان خواهد ماند.

- سعي كنيد از تكراري عمل كردن و تقليد از ديگران دوري كنيد، همچنين مطمئن شويد كه هديه‌تان با كسب‌و‌كارتان ارتباط دارد.

 

منبع: فرصت امروز