شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : محتويات ويدئويي اولويت‌ اصلي براي فيس‌بوك است
چهارشنبه، 25 فروردین 1395 - 12:22 کد خبر:22519
كنفرانس F8 فيس‌بوك با محوريت توسعه‌دهندگان هفته جاري در سن‌فرانسيسكو برگزار خواهد شد و اگرچه در حال حاضر اين شركت به‌طور رسمي از آنچه در اين رويداد دو روزه رونمايي خواهد شد سخن نگفته اما با استناد به خبرهاي موجود مي‌توان حدس و گمان‌هايي در خصوص قسمت اعظم خبرهاي منتشر شده داشت.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، كنفرانس F8 فيس‌بوك با محوريت توسعه‌دهندگان هفته جاري در سن‌فرانسيسكو برگزار خواهد شد و اگرچه در حال حاضر اين شركت به‌طور رسمي از آنچه در اين رويداد دو روزه رونمايي خواهد شد سخن نگفته اما با استناد به خبرهاي موجود مي‌توان حدس و گمان‌هايي در خصوص قسمت اعظم خبرهاي منتشر شده داشت. با اين ديد، در ادامه نگاهي خواهيم داشت به مواردي كه مطمئنا تمركز اصلي در اين رويداد ويژه را به خود اختصاص خواهند داد.

روبات‌هاي گفت‌وگو
در چند روز گذشته حرف و حديث‌هاي زيادي پيرامون پشتيباني فيس‌بوك مسنجر از روبات‌هاي گفت‌وگو منتشر شده است. اين در حالي است كه فيس‌بوك در كنفرانس سال گذشته خود از پلت‌فرم فيس‌بوك مسنجر به عنوان راهكاري كه دسترسي توسعه‌دهندگان به برنامه مورد استفاده بيش از 900 ميليون كاربر را فراهم مي‌كند، رونمايي كرده بود. با اين تفاسير در كنفرانس سال جاري احتمالا شاهد رونمايي از رابط كاربري جديد به‌منظور بهره‌گيري از روبات‌هاي گفت‌وگو در برنامه پيام‌رسان خواهيم بود و مطمئنا افزونه‌هايي هم براي بهره‌گيري هر چه بهتر شركت‌ها از اين قابليت درنظر گرفته خواهد شد.به‌كارگيري تكنولوژي روبات‌ها در برنامه پيام‌رسان فيس‌بوك، با توجه به اينكه توسعه‌دهندگان مدت‌ها است به بسته توسعه نرم‌افزاري گفت‌وگوها در اين پيام‌رسان دسترسي دارند، مطمئنا عجيب نخواهد بود. اين در حالي است كه راهكاري مشابه در حال حاضر از سوي رقباي قدرتمندي مانند لاين، كيك، وي‌چت، تلگرام، مايكروسافت، اسكايپ و اسلك مورد استفاده قرار گرفته و خبرهايي مبني بر فعاليت گوگل در جهت بهره‌گيري از تكنولوژي مشابه نيز به‌گوش مي‌رسد.با وجود اين، ورود فيس‌بوك به اين بازار، با توجه به بهره‌گيري از پايگاه عظيم داده‌هاي كاربري و توانايي‌هاي شگرف در تبليغات و درآمدزايي، اهميت ويژه‌اي دارد.

مديريت محتويات ويدئويي
محتويات ويدئويي يكي از اولويت‌هاي اصلي براي فيس‌بوك به حساب مي‌آيند و در همين راستا به احتمال زياد شاهد اضافه‌شدن قابليت‌هاي جديد با محوريت ويدئوهاي 360 درجه، به‌ويژه نمونه‌هاي سازگار با Oculus Rift خواهيم بود. نرم‌افزار رسمي ويژه كنفرانس شركت فيس‌بوك به‌طور فهرست‌وار به ارائه دو راهكار ويژه كه با استفاده از آن، توسعه‌دهندگان مي‌توانند فرمت‌هاي ويدئويي را به‌منظور سازگاري هرچه بيشتر با تكنولوژي واقعيت مجازي بهينه‌سازي كنند و در نهايت آن را در برنامه مورد نظر خود به‌كار گيرند اشاره كرده است.با توجه به اينكه مجموعه‌اي از قابليت‌ها و توانايي‌هاي جديد به‌تازگي و در هفته گذشته به Facebook Live افزوده شده، احتمال رونمايي از قابليت‌هاي جديد در اين زمينه، بعيد به‌نظر مي‌رسد. از سوي ديگر از آنجا كه سرويس پخش زنده ويدئويي در ماه آگوست راه‌اندازي شده و قابليتي نوپا به حساب مي‌آيد، ارائه راهكارهاي جديد براي بازشدن دسترسي توسعه‌دهندگان به اين قابليت، كمي زود به‌نظر مي‌رسد.با وجود اين مطمئنا شاهد اختصاص يك قسمت از رويداد F8 به قابليت پخش ويدئو در شبكه فيس‌بوك خواهيم بود.

Instant Articles
براي همه
فيس‌بوك با نمايش قابليت‌هاي موجود در برنامه Instant Articles، امكان دسترسي تمامي ناشران و توسعه‌دهندگان به شبكه اجتماعي كه مي‌تواند ميزباني مفيد براي محتويات توليدي آنها باشد را فراهم خواهد كرد. در قالب اين طرح، ناشران محتويات مختلف و بنگاه‌هاي خبرپراكني در تمامي ابعاد مي‌توانند از قابليت Instant Articles فيس‌بوك كه رقيبي براي برنامه Accelerated Mobile Pages شركت گوگل خواهد بود استفاده كنند. اين قابليت اين امكان را در اختيار ناشران قرار خواهد داد تا محتويات مورد نظر خود را روي سايتي كه نه‌تنها از حجم بالاي بازديدكننده برخوردار است، بلكه ميزان بالاي به‌اشتراك‌گذاري مطالب نيز در آن ديده مي‌شود پيش روي كاربران قرار دهند. علاوه‌بر اين، وب‌سايت يادشده از بهينه‌سازي ويژه براي گوشي‌هاي همراه نيز برخوردار شده است. فيس‌بوك مدعي است در حال حاضر چندصد ناشر از آمادگي خود براي آغاز همكاري و استفاده از اين سرويس خبر داده‌اند.

به‌سود رساندن توسعه‌دهندگان نرم‌افزاري
با توجه به اينكه تمركز رويداد هفته جاري شركت فيس‌بوك بر ايجاد انگيزه در حضور جدي‌تر توسعه‌دهندگان به‌منظور توليد محتويات لازم در جهت شكوفاشدن هرچه بيشتر قابليت‌هاي ابزارها و محصولات فيس‌بوك است، كمك به توسعه‌دهندگان در جهت رساندن كار انجام شده آنها به سرمايه و پول، اهميت ويژه‌اي خواهد داشت. اين به آن معنا است كه مطمئنا بخشي از كنفرانس يادشده به به‌روزرساني‌هاي انجام شده در خصوص شبكه Audience Network شركت فيس‌بوك (كه در سال 2014 رونمايي و توانايي‌هاي تبليغاتي اين شبكه اجتماعي را از وب‌سايت آن به نرم‌افزارهاي همراه جانبي توسعه مي‌دهد) مرتبط خواهد بود.براساس جديدترين تحقيقاتي كه فيس‌بوك انجام داده، ارائه تبليغات بومي و محلي، تا سال 2020 ميلادي به جزئي اساسي در چشم‌اندازِ به سود رساندن توسعه‌دهندگان نرم‌افزاري تبديل خواهد شد. محققان معتقدند تا زمان يادشده، دوسوم از حجم تبليغات نمايش داده شده روي دستگاه‌هاي همراه، بومي و محلي بوده و آگهي‌دهندگان چيزي در حدود 53 ميليارد دلار را به توليد آگهي‌هاي بومي و محلي ويژه دستگاه‌هاي همراه اختصاص خواهند داد. فيس‌بوك نيز اعلام كرده استفاده از آگهي‌هاي بومي و محلي در شبكه اجتماعي و ديگر محصولات اين شركت از سه ماه اول سال 2015 ميلادي تا كنون، با رشد 10 برابري همراه بوده و حالا چيزي در حدود 83 درصد از حجم كل Audience Network را به خود اختصاص داده است. در قالب اين طرح، احتمالا شاهد اعلام امكان استفاده توسعه‌دهندگان ويندوزي از شبكه Audience به‌منظور ايجاد سازگاري هرچه بيشتر با نرم‌افزارهاي اين پلت‌فرم خواهيم بود. مدير اجرايي مايكروسافت در قسمت ويندوز و دستگاه‌هاي فعال برپايه اين پلت‌فرم، تري مايرسون در كنفرانس بيلد اين شركت از برنامه‌هاي مرتبط با شبكه‌هاي اجتماعي رونمايي كرد كه در قالب آنAudience Network و نصب بسته‌هاي توسعه نرم‌افزاري ويژه برنامه‌هاي توليدي دستگاه‌هاي همراه به پلت‌فرم ويندوز اضافه خواهد شد.

يادآوري‌هاي مهم
همان‌طور كه مي‌دانيد، اين اولين كنفرانس F8 مايكروسافت پس از خريد Parse توسط فيس‌بوك خواهد بود. اين در حالي است كه مسوولان فيس‌بوك تاكنون هيچ خبر مهمي در خصوص عملكردها و توانايي‌هاي اين سرويس منتشر نكرده‌اند و جا دارد از اين فرصت به‌منظور تبيين هرچه بيشتر عملكردها و اهداف آن استفاده كنند. از جمله موارد ديگري كه مطمئنا اشاره به آن و يادآوري آن در اين كنفرانس خالي از لطف نخواهد بود طرح Free Basics فيس‌بوك و نحوه پياده‌سازي آن در كشورهاي مختلف، توسط توسعه‌دهندگان خواهد بود.Oculus Rift و سياست‌هاي جديد فيس‌بوك در زمينه واقعيت مجازي نيز مطمئنا جايگاه ويژه‌اي در اين رويداد خواهند داشت. اين در حالي است كه اولين سري محصولات Oculus نيز روانه بازار شده‌اند و فيس‌بوك مي‌تواند آمار و ارقام مرتبط با فروش و البته راهكارهاي مورد نظر به‌منظور ادامه روند توسعه اين تكنولوژي را پيش روي بازديدكنندگان قرار دهد. در صورتي كه با خواندن اين مطلب همچنان مشتاقيد تا اطلاعات كاملي از تمامي آنچه در اين رويداد معرفي مي‌شود به‌دست آوريد، به شما پيشنهاد مي‌كنيم پوشش كامل اين رويداد را از وب‌سايت آي‌تي‌ ايران دنبال كنيد.

 

منبع: روزنامه دنياي اقتصاد – شماره 3740