شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- بكارگيري رسانه هاي اجتماعي مطابق آن چيزي ست كه بيش از 100 سال منجر به شهرت كلينيك مايو شده است. با آغاز قرن بيستم كمابيش براي بيماران غيرممكن بود كه از بستري شدن در بيمارستان جان سالم به در برند. آنها به طور معمول نه به واسطه اي بيماري نهفته خود بلكه براساس عفونت ناشي از جراحي از پاي در مي آمدند. بنابراين زماني كه دكتر ويل و دكتر چارلز مايو باهمكاري خواهران سنت فرانسيس تكنيك هاي جراحي ضد عفوني شده را باب نمودند كه به معناي آن بود كه بيماران بيشتري زنده مي ماندند تا داستان خود را نقل نمايند و بازماندگان جراحي براي بيان سرگذشت خود بسيار هيجان زده بودند.
حتي امروزه نقل قول (تبليغات شفاهي) مهم ترين منبع اطلاعات مي باشد كه كلينيك مايو را به برترين انتخاب براي تشخيص و درمان بيماري هاي مزمن تبديل نموده است. گزارش هاي منتشره در رسانه هاي خبري در تاثير گذاري بروي مردم جايگاه دوم را به خود اختصاص داده و توصيه پزشك به عنوان نوع ديگري از تبليغات شفاهي جايگاه سوم را دارد.
رسانه هاي اجتماعي توانايي دسترسي جهاني به گزارشات رسانه هاي خبري را با توصيه شخصي يك دوست در هم آميخته اند. بيش از 90 درصد بيماران كلينيك مايو اعلام كرده اند كه پس از ملاقات با دوستان خود چيزهاي خوبي از اين كلينيك خواهند گفت، و بكارگيري ابزارهاي رسانه هاي اجتماعي به منظور تقويت عقايدشان به نظر معقول مي آيد.
اما ما بلافاصله سر وقت وبلاگ نويسي، فيسبوك، يوتويوب و توئيتر نرفتيم. بلكه اين فرايند يك پيشروي طبيعي و تدريجي است. كلينيك مايو منبع خبري تلوزيوني هفتگي همزمان خود را در سال 2000 تحت عنوان "حاشيه ها ي پزشكي " راه اندازي نمود و به ايستگاه هاي محلي مضامين خبري پزشكي و سلامت موثق ارايه مي نمود. در سال 2004، يك برنامه روزانه مشابه را براي ايستگاه هاي راديويي تأسيس نموديم.
نخستن تلاش هاي "رسانه اي جديد "ما شامل ايجاد فيد آر اس اس براي بخش راديويي به منظور انتشار پادكست مي باشد. و از آنجا كه ايجاد بخش تلوزيوني حاشيه هاي پزشكي به طور معمول شامل مصاحبه با پزشكان براي بيست دقيقه يا بيشتر مي باشد، در حالي كه صرفاً چند ثانيه از آن براي قطعه قابل پخش مورد استفاده قرار مي گيرد،گام بعدي ما آن است كه مصاحبه كامل را به عنوان پادكست بخش راديويي در دسترس قرار دهيم.
حدودا يك سال بعد ما صفحه فيسبوك، كانال يوتويوب و حساب كاربري توئيتر كلينيك مايا را راه اندازي نموديم. بخشي از هدف ما جلوگيري از استفاده نابجاي ديگران از اين اسم و پست گذاري به عنوان كلينيك مايو بود. صفحه اي را در فيسبوك براي هواداران در نظر گرفتيم تا مردم بتوانند بدين روش داستان هاي خود را روي صفحه ما به اشتراك گذاشته و دوستان شان بتوانند آن را ببينند.
يكي ديگر از ابزارهاي كليدي كم هزينه كه حضور ما را در رسانه هاي اجتماعي به ميزان زيادي گسترش داده است دوربين ويديويي كاستومر گريد مي باشد كه به ما امكان فيلمبرداري، ويرايش و آپلود سريع و آسان را روي تويئتر مي دهد. ما فايل هاي ويدئويي خام را در اختيار روزنامه نگاران قرار مي دهيم تا آنها را در گزارش هاي آن لاين خود الحاق نمايند.
اين ويدئو همچنين به توليدكنندگان تلوزيون اجازه مي دهد كه به ارزيابي متخصصين حوزه هاي خاص كه فاقد تجربه تلوزيوني سراسري مي باشند بپردازند، از اين رو مي توانند آنها را با اعتماد بيشتري براي برنامه هاي زنده دعوت نمايند.
ويديوهاي كم هزينه وبلاگ نويسي را براي ما مبتني بر واقعيت مي نمايند چرا كه ما مي خواهيم وبلاگ هاي مان معتبر و قابل اعتماد باشند و نه نوشته شبح نويسان اما با اين حال ما نمي خواهيم از مراقبت از بيماران خود غافل شويم. با انجام مصاحبه با پزشكان حدودا چند دقيقه از وقت آنها را مي گيريم و از آنها مي خواهيم تا بررسي هاي خود را در مورد يك بيمار همان گونه كه در مطب اين كار را انجام مي دهد، شرح دهد.
ما چندين وبلاگ داريم، و سالانه با مبلغي كمتر از 100 دلار براي هر وبلاگ مي توانيم ديدگاه ها و احساس ها را سفارشي نماييم، فايل هاي ويديويي و صوتي آپلود نماييم و زير دامنه يكي از سايت هاي بيماران مان يعني Mayoclinic.org و يا سايت تحقيقاتي/ پژوهشي Mayo.edu را ترسيم نماييم. سايت اطلاعات سلامت مشتري ما يعني MayoClinic.com نيز داراي وبلاگ هاي متعددي ست.
سايت اشتراك گذاري كلينيك مايوكه در ژانويه سال 2009 راه اندازي شد، يكي از سايت هاي اصلي ماست. اين سايت جايي ست كه در آن كارمندان را در نقش هاي مختلف ترسيم مي نماييم، اما اساساً جايي ست كه بيماران مي توانند شرح حال خود را به اشتراك بگذارند. اين سايت همچنين نگاه گذرايي دارد به آنچه كه كلينيك مايو را خاص مي سازد.
توصيه: كار خود را با گوش سپردن و بكارگيري ابزارهاي رايگان و يا كم هزينه آغاز نماييد. با پايين نگه داشتن هزينه هاي خود، قادر خواهيد بود زمان تنفسي را كه براي به نتيجه رسيدن نياز داريد فراهم نمايد. چنانچه در ابتدا بدنبال سرمايه گذاري هاي گسترده اي مي باشيد، از شما انتظار خواهد رفت كه پيشرفت فوري از خود نشان دهيد و دستيابي به اين مسئله احتمالا دشوار خواهد بود. اما چنانچه ابزارهاي اجتماعي را به همراه كاركنان كنوني خود به عنوان شيوه اي بكارگيريد كه كار فعلي خود را به نحوي موثرتر انجام دهيد، به موفقيت هايي دست خواهيد يافت كه شما را قادر مي سازد تا توانايي هاي خود را گسترش دهيد
نوشته لي آاسي، مدير رسانه هاي اجتماعي و رسانه هاي همزمان كلينيك مايو
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)