شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- هفته پيش در زمان تبليغات انتخاباتي پوسترهاي رنگي كانديداها، شهر را از لحاظ بصري به شكل وحشتناكي زشت كرده بودند. كانديداها به هيچ ديواري رحم نكردند و هر طرف را كه نگاه ميكرديد، پوستري از تبليغات انتخاباتي قابل مشاهده بود. تبليغاتي كه چند ماه قبل از اجراي آن براي ساماندهي و اجراي قاعدهمندش دورههاي آموزشي زيادي برگزار شده بود.
بسياري از اساتيد حوزه تبليغات عنوان ميكردند كه تبليغات انتخاباتي اين دوره متفاوت خواهد بود و ستادهاي انتخاباتي مختلف از تبليغات سنتي فاصله خواهند گرفت و سراغ تبليغاتي نظاممندتر ميروند اما به نظر اين اتفاق نيفتاد و كانديداها همان روشهاي سنتي دورههاي قبل را تكرار كردند.در اين دوره نيز به نصب پوسترهايي با تصوير كانديداهاي مختلف اكتفا شده بود. تصاويري كه در اكثر آنها كانديداها به شكل مصنوعي لبخند ميزدند و با انگشت اشاره جوهري شده به سمت بيننده نگاه ميكردند.
به هرحال اين پوسترها نشان از هدر رفتن ميليونها تومان بودجه تبليغاتي و هزاران تنه درخت بود.درختاني كه قبل از انتخابات همه افراد شعار حفظشان را ميدادند و به خاطر نابوديشان افسوس ميخوردند. البته در اين دوره بسياري از كانديداها علاوه بر تبليغات محيطي با تلفيق شيوههاي تبليغات سنتي و تبليغات ديجيتال و مجازي، روشهاي درهمي را اختراع كردند كه به نظر غيراز كشورمان در هيچ جاي ديگري كاربرد ندارد.
تبليغات پيامكي
ارسال تبليغات پيامكي يكي از شيوههايي بود كه بسياري از كانديداها اين دوره از آن بهرهبرداري كردند.براي مثال چندي پيش پيامكي با اين مضمون كه به فلان كانديدا رأي دهيد و پيامك ارسالي را به منظور حمايت از كانديداي مورد نظر به دهها نفر ارسال كنيد، براي برخي از كاربران تلفن همراه فرستاده شده بود. كانديداي مورد نظر در متن پيامك خود از لحني دستوري استفاده كرده بود و از مخاطبان خواسته بود كه از خود هزينه و براي او تبليغ كنند.
هر مخاطبي با ديدن پيامك متعجب از لحن گفتاري كانديدا بدون آنكه متوجه اصل موضوع و هدف تبليغ شود، سعي ميكرد، فورا آن را پاك كند. اكثر متن تبليغاتي پيامكهاي كانديداها به همين شكل بود و آنها به اين موضوع توجه نميكردند كه مخاطب اين پيامكها مانند مشتريان يك محصول هستند، يعني همانطور كه مشتريان با ديدن تبليغ جذاب ترغيب به خريد محصول ميشوند، مخاطبان تبليغات انتخاباتي نيز بايد ترغيب به انجام كاري شوند. كاري كه منجر به انتخاب يك فرد ميشود.
تبليغات تلگرامي
تبليغات تلگرامي كانديداها نيز وضعيت بهتري به نسبت مابقي رسانههاي تبليغاتي نداشت و در آن رسانه نيز آشفتگي كه در مابقي رسانههاي تبليغاتي وجود داشت، مشاهده ميشد. اكثر كانديداها كانالها و گروههاي تلگرامي به راه انداخته و در آن شروع به تبليغات كردهبودند. نكته جالب اين است كه در فضاي مجازي مانند تلگرام نيز مخاطبان به زور عضو كانالهاي مختلف ميشدند به حدي كه با هر بار روشن و خاموش كردن گوشي همراه و ورود دوباره به تلگرام مخاطبان متوجه ميشدند كه عضو تعداد زيادي كانال تبليغاتي كانديداها شدهاند.
نكته جالب اين است كه در چنين كانالهايي، كانديداها باز همان محتوا و تصاويري را كه در رسانههاي ديگر مورد استفاده قرار داده بودند بهكار ميگرفتند، يعني انگار كانديداها تلگرام را نيز با ديوار شهر اشتباه گرفته بودند و در آنجا نيز همان پوسترهاي محيطي خود را نصب كرده و به مخاطبان نشان ميدادند. اين درحالي است كه اگر كانديداها سراغ برگزاري كمپينهاي منظم و هدفمند ميرفتند به راحتي ميتوانستند نظر تعداد زيادي از مخاطبان را جلب كنند.
مخاطبان هفته گذشته ذهنشان پر از اخبار انتخاباتي بود، به همين دليل بيهيچ واسطهاي ميتوانستند پيامهاي تبليغاتي انتخاباتي را دريافت كنند. بنابراين كانديداها ديگر نيازي به اين نداشتند كه فضا را آماده ارسال پيام تبليغاتي خود كنند. وقتي مخاطبان در اين حالت قرار ميگيرند، نسبت به تبليغات متفاوت سريعتر واكنش نشان ميدهند و به راحتي از ميان انبوه تبليغات انتخاباتي آنهايي را انتخاب ميكنند كه جذابيت بيشتري دارند. به همين دليل اگر كانديداها از فرصت مناسب استفاده و روشهاي متفاوتي را اجرا ميكردند مطمئنا ميتوانستند به اهداف خود برسند و بهرهبرداري خوبي از زمان بهدست آورده كنند.
http://forsatnet.ir