شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : چهره جديد روابط عمومي
دوشنبه، 10 اسفند 1394 - 08:15 کد خبر:21899
آيا شما قدرت بازاريابي تيم روابط عمومي خود را مورد استفاده قرار داده ايد؟ مقاله نويس،Maggie Malek، توضيح مي دهد كه چرا جوانب مثبت روابط عمومي امروز، همراه با ابزارهاي جديد، مي توانند به استراتژي بازاريابي شما كمك نمايند.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- آيا شما قدرت بازاريابي تيم روابط عمومي خود را مورد استفاده قرار داده ايد؟ مقاله نويس،Maggie Malek، توضيح مي دهد كه چرا جوانب مثبت روابط عمومي امروز، همراه با ابزارهاي جديد، مي توانند به استراتژي بازاريابي شما كمك نمايند.

براي جلب توجه مصرف كنندگان، نبردي در حال انجام است. اما برنده اين نبرد توسط يك آگهي چاپي و يا در باكس جستجو مشخص نمي شود. برنده اين نبرد توسط تلويزيون و يا از طريق تبليغات تصويري درون فروشگاهي مشخص نمي شود. برنده، برندهايي هستند كه فرياد زدن بر سر مصرف كنندگان خود را متوقف نموده و شروع به گفتگو با آن ها نموده اند.


و آيا شما مي دانيد كه اين به چه معناست؟ زمان آن فرا رسيده است كه نگاهي دقيق تر در نقش روابط عمومي در درون سازمان خود داشته باشيد.


چرا؟ زيرا در دوران تبليغاتي كه مي تواند توسط مخاطب اسكيپ شده، مسدود شوند و يا ناديده گرفته شوند، كساني لياقت نشستن در جايگاه بازاريابي شما را دارند كه متخصص در ايجاد مكالمات درست و قابل اعتماد با افراد واقعي هستند.


به عنوان كسي كه كار خود را در روابط عمومي سنتي آغاز نموده، من استدلال هاي زيادي بر خلاف آن شنيده ام، از جمله اين كه: "روابط عمومي خسته كننده است، با آن همه مصاحبه هاي مطبوعاتي و پيگيري هاي رسانه اي آن". اما كساني كه اين استدلال را دارند تنها نمي دانند كه ما چه كار مي كنيم.


ما ارتباط برقرار كننده ايم. ما شنونده ايم. ما قصه گو هستيم. ما طرفداران برندهاي خودمان هستيم، اما در عين حال و به طور همزمان طرفدار افرادي نيز هستيم كه خدمات به آن ها ارائه مي شود (يعني همان مصرف كنندگان).


با اين همه، به واسطه تعريف گسترده روابط عمومي، كار اصلي ما ايجاد روابط بين برندمان و جامعه هدف آن مي باشد. به همين دليل است كه برندها به ما نياز دارند و هيچ چيز خسته كننده اي در مورد هر يك از اين مسائل وجود ندارد!


به علاوه، امروزه ما يك چهره بسيار متفاوت نسبت به 15 سال پيش از اين حرفه مي بينيم.


متخصصين امروزي روابط عمومي كاري به مراتب بيشتر از "تنها" پيگيري هاي رسانه اي و تبليغات فروش رسانه اي را انجام مي دهند. او (مگي) دانش خود از مردم را با، فناوري، داده ها و طراحي، با هم تركيب نمود تا داستان كاملي براي گفتن داشته باشد.

استفاده از ابزارهايي مانند Sprout Social و NUVI، به متخصصين روابط عمومي امروزي كمك مي كند تا بر مكالمات برندها نظارت داشته و به شكل فوري و بدون وقفه به پست ها واكنش نشان دهند.


او تمام مسائل بزرگ و كوچكي كه بايد درباره برند تحت مديريت خود بداند، را مي داند، اما در عين حال او همچنين تمام مسائل كوچك و بزرگي كه بايد درباره جامعه هدف (بازار مصرف) برندش بداند را نيز مي داند. او مي داند چه چيزي آن ها را تحريك مي كند، آن ها چگونه مي‌انديشند و چگونه احساس مي كنند، و اين كه دوست دارند از كدام شبكه هاي رسانه اجتماعي استفاده كنند.


و نه تنها او اين افراد (جامعه هدف برند تحت مديريتش) را درك مي كند، بلكه در واقع آن ها را دوست دارد. اين دليل ديگري است بر آن كه برندها به ما نياز دارند.

 

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199


ابزارهاي جديد اين تجارت
روابط عمومي حرفه اي امروزي، منابع عظيمي از ابزارها را براي او مهيا نموده است تا بتواند به واسطه آن ها داستاني (حرف هايي) براي گفتن هم در داخل و هم در خارج از محدوده برندش داشته باشد. او مي داند كه چگونه يك داستان (يا گزارش) مي تواند از يك تبليغ رسانه اي به يك پست اينستاگرامي و يا به يك پيام مستقيم در Facebook Messenger، ترجمه شود.


او همچنين مي داند كه تنها زماني مي تواند پيامش را براي مدت طولاني كنترل نمايد كه بتواند حيات مستقل خودش را داشته باشد، بنابراين بايد به طور كامل و عالي مهندسي شود. در اينجا چند مورد از مواردي كه او براي كمك به انجام كارش از آن ها بهره مي گيرد، ذكر شده است:


1. داده هاي جستجو: معروف به "معدن طلاي اطلاعات". شروع تحقيقات شما با جستجوي اطلاعات، امري بسيار حياتي و مهم است. جعبه جستجوي ما، اولين موقعيتي است كه اكثر مردم، زماني كه به دنبال اطلاعات در مورد برندهاي ما هستند، به آن جا مي روند.


با نگاه كردن به كلمات كليدي كه مردم براي پيدا كردن آن اطلاعات استفاده مي كنند، مي توانيم پيام خود را اصلاح نمائيم. به داده هاي جستجو همانند پانل مصرف كننده جهاني خود فكر كنيد؛ مردم به معناي واقعي كلمه به شما مي گويند كه مي خواهند چه چيزي را بدانند. SEMrush و BrightEdge، هر دو از منابع عالي براي استخراج داده هاي جستجو هستند.


2. Google Trends و Google News: مردم در مورد چه چيزي صحبت مي كنند؟ و چه زماني در مورد آن صحبت مي كنند؟ اين‌ها سوالات مهمي هستند كه زماني كه شما مي خواهيد براي برند خود داستاني آماده نمائيد، بايد پاسخ داده شوند.


Google Trends مي تواند چراغ راهي باشد براي آن كه دريابيم در هر دو سطح جهاني و محلي، مردم در مورد چه چيزي و چه زماني صحبت مي كنند، كه اين امر شما را قادر مي سازد كه در هنگام گفتن داستان خود، جامعه هدف خود را دقيق تر نشانه بگيريد. Google News نيز يك جريان ثابت از بالا به پايين اخبار ارائه مي دهد، كه اگر به درستي نظارت شود، به برندها فرصت هايي براي واكنش سريع به مسائلي كه در سراسر جهان اتفاق مي افتد، خواهد داد.


3. استماع و نظارت اجتماعي: رسانه هاي اجتماعي يك موجود بزرگ است. ابزارهايي كه به شما كمك كنند تا سازمان يافتگي خود را حفظ نموده و از تمامي اتفاقاتي كه پيرامون برندتان مي افتد آگاه باشيد، امري بسيار مهم و حياتي است.


به عنوان مثال، Sprout Social، شما را قادر خواهد ساخت تا جامعه فعلي خود را حفظ نموده، و زماني كه مسائلي بوجود مي آيد سريعا پاسخ داده و فرصت هاي گسترش بيشتر پيام برند خود را شناسايي نمائيد. من بسياري از ابزارهاي نظارتي را براي مشتريان مورد استفاده و بررسي قرار داده ام، و بايد بگويم كه Sprout هر بار براي من بهترين گزينه بين همه آن ها بوده است.


4. پلت فرم هاي تحليلي تخصصي: داده ها مديريت مي شوند، اما ميزان بسيار زيادي از آن ها وجود دارد، به ويژه هنگامي كه شما در حال يكپارچه سازي داده هاي حاصل از جستجو، جهان اجتماعي و ديجيتال هستيد. در آژانس من، ما از KNIME براي كمك به ساده كردن، بهينه سازي، يكپارچه سازي و تجزيه و تحليل مجموعه داده هاي پيچيده به منظور كشف آسان تر، عميق تر و دقيق تر رويكردهاي عملي آن ها، استفاده مي كنيم.


ما تصميم مي گيريم كه كدام داده براي ما مهم است، و سپس آن را با استفاده از KNIME حلاجي مي نمائيم. سپس آن داده ها را به منظور هضم (خلاصه سازي) سريع، به عنوان خوراك در اختيار Spotfire براي روابط عمومي، رسانه هاي اجتماعي و مديران برندمان قرار مي دهيم.


در مركز آن، روابط عمومي همه آن چيزي است كه براي جلب توجه مردم به يك برند، نياز است. ما متخصصين روابط عمومي، زندگي مي كنيم تا داستان هايي بسازيم كه الهام بخش مردم در عمل باشد، و منجر به ايجاد و به اشتراك گذاري روابط مثبت با برندها شود.


و با اين فن آوري ها، كانال هاي اجتماعي و اطلاعات در دسترس امروز ما، مهارت هاي داستان سرايي و كمك رساني ما بيشتر و دقيق تر خواهد شد.


دفعه بعد كه تصميم گرفتيد براي يك ابتكار جديد در بازاريابي برند خود برنامه ريزي كنيد، اطمينان حاصل نمائيد كه تيم روابط عمومي‌تان نيز در جلسه حضور خواهد داشت.


توانايي هاي داستان سرايي آن ها، امروز با داده ها، بيشتر از هميشه تقويت شده و به واسطه قدرت رسانه هاي اجتماعي حمايت مي شود، و در نهايت مي تواند تلاش هاي بازاريابي برند شما را با شتاب فراوان به سطح بعدي برساند.
 

منبع مرجع:  شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)

برگردان: گروه ترجمه شارا