شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : برخورداري از راهبرد جامع و اعتماد به روابط‌عمومي‌ها باعث بروز رويدادهاي خوشايندي در جامعه خواهد شد
یکشنبه، 9 اسفند 1394 - 14:04 کد خبر:21888
عدم توجه به نقش ريشه‌اي روابط‌عمومي‌ها در زمينه‌سازي و بسترسازي براي اجراي برنامه‌هاي نظام‌ها و خرده نظام‌ها در برخي از سازمان‌ها به يك قاعده و اصل مبدل شده است.


شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، عبداله اسكويي مديركل روابط‌عمومي شركت مديريت منابع آب ايران در ديدار با اعضاي شوراي سياست‌گذاري هفته روابط‌عمومي با اعلام اين مطلب افزود: متاسفانه بايد اذعان كرد كه در حال حاضر عدم توجه به نقش ريشه‌اي روابط‌عمومي‌ها در زمينه‌سازي و بسترسازي براي اجراي برنامه‌هاي نظام‌ها و خرده نظام‌ها در برخي از سازمان‌ها به يك قاعده و اصل مبدل شده و توجه به آن يك استثنا و شگفتي محسوب مي‌شود.

وي ادامه داد: امروزه بايد به اين موضوع اذعان كرد كه در نبود و فقدان يك برنامه همه جانبه نبايد انتظار معجزه از روابط‌عمومي‌ها داشت كه به دليل عدم شناخت صحيح برخي نسبت به روابط‌عمومي، انتظارات از اين نهاد در زمان نبود برنامه بالا رفته است و اين درحالي است كه روابط‌عمومي يكي از اركان اجراي برنامه‌هاي سازمان‌ها و بازوي ارتباطي آن محسوب مي‌شود كه در صورت برخورداري از يك استراتژي و راهبرد جامع براي آن و بهره‌گيري از متخصصان اين عرصه و اعتماد به آنان به طور حتم شاهد رويدادهاي خوشايندي در سطح جامعه خواهيم بود.

اسكويي افزود: روابط‌عمومي‌ها با بهره‌گيري از مدل‌هاي ارتباطي بنا شده بر اساس شرايط دروني كشور و تدوين برنامه‌هاي آگاهي بخشي مي‌توانند سهم بسزايي در تعميق اطلاعات مردم و ايجاد انگيزه و در نهايت افزايش مشاركت آنان در برنامه‌هاي دولت داشته باشند و شوربختانه تاكنون علائمي از توجه برخي از مسئولان به بهره‌گيري از توان و تخصص روابط‌عمومي‌ها مشاهده نشده است.

اسكويي در ادامه و درخصوص نقش روابط‌عمومي الكترونيك در گسترش رسانه‌هاي تحت وب و آنلاين و تبيين عملكرد مثبت و منفي آنها در گسترش اخلاق‌مداري در حوزه توليد محتوا گفت: در اين خصوص متاسفانه شاهد بدسليقگي‌ها و عملكردهاي چندگانه‌اي درحوزه سياست‌گذاري‌ هستيم و اين موضوع در حالي اتفاق افتاده كه مردم بسيار جلوتر از مسئولان هستند و روابط‌عمومي‌ها نيز عليرغم تسلط و آمادگي براي بهره‌گيري از نرم افزارهاي نوين ارتباطي دچار بلاتكليفي قانوني هستند. حضور غيررسمي روابط‌عمومي‌ها و مسئولان در رسانه و شبكه‌هاي اجتماعي ضمن نمايان ساختن نياز آنان براي حضور در حوزه عمومي فضاي مجازي، به‌شدت با مبحث اخلاق‌مداري و قانون‌گرايي در تناقض است. بي‌شك با رسميت بخشيدن به حضور روابط‌عمومي‌ها در شبكه‌هاي اجتماعي شاهد حضور حرفه‌اي و اثرگذار آنان خواهيم بود.

اسكويي در پايان و درباره تنزل جايگاه روابط‌عمومي‌ها در برخي از نهادها گفت: دست‌اندركاران اين موضوع نام بدي از خود در تاريخ ارتباطات اجتماعي ايران از خود به يارگار خواهند گذاشت و اين موضوع يكي از فاجعه‌بارترين اتفاقاتي است كه ممكن است در يك كشور يا سازمان در خصوص روابط‌عمومي‌ها اتفاق بيفتد كه متاسفانه علت اين موضوع نيز از ضعف مفرط آگاهي مسئولان ذيربط از جايگاه، نقش و رسالت روابط‌عمومي در يك سازمان نشات مي‌گيرد. وقتي مسوولي به دليل عدم شناخت از نقش فكري، علمي و تخصصي روابط‌عمومي در سازمان به اين نهاد فقط به عنوان نهادي تشريفاتي و يا در بهترين شكل به عنوان مسئول ارتباط با رسانه ها نگاه مي‌كند چنين تصميماتي نيز جاي تعجب ندارد.

اگر نقش روابط‌عمومي به مثابه نهاد ارائه‌كننده راه‌حل‌هاي ارتباطي، اجتماعي و فرهنگي در جهت تسهيل‌گري براي حل چالش‌هاي سازمان در نظر تصميم‌سازان و تصميم‌گيران ذيربط نمايان بود، آنها هرگز اجازه ادغام آن با نهادهاي نامربوط و يا هيچ نهاد ديگري را نمي‌دادند.

در اين ميان تحرك نهادهاي مختلف همچون دانشگاه‌ها، شوراي اطلاع‌رساني دولت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، انجمن‌هاي تخصصي روابط‌عمومي، دانشجويان، اساتيد و مديران متخصص روابط‌عمومي براي تبيين هر چه بهتر نقش  روابط‌عمومي در سازمان‌ها بسيار اثر بخش خواهد بود.

چهارمين هفته روابط‌عمومي از تاريخ 27 ارديبهشت لغايت 2 خرداد ماه سال 1395 برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي‌توانند با مراجعه به وب‌سايت www.7pr.ir يا تماس تلفني با شماره 88807453-88898326 سوالات خود را مطرح كنند.

 

منبع: دبيرخانه ستاد برگزاري هفته روابط عمومي