شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، كلمه برند نخستين بار زماني مورد استفاده قرار گرفت كه نام مالك گاوها را با استفاده از يك فلز داغ روي بدن اين حيوان حك ميكردند تا مالك آن مشخص باشد. اما پيش از آنكه اين موضوع بهعنوان سرآغاز استفاده از كلمه برند مطرح شود، سازندگان محصولات گوناگون نام مورد نظر خود را روي برند مورد علاقه شان حك ميكردند و قدمت اين موضوع به دوران رم باستان بازميگردد. در قرن بيست و يكم، يك برند چيزي است بسيار بيشتر از يك لوگو، برخي برندها اصلا از لوگو استفاده نميكنند، اما لوگوها نماد بصري يك برند محسوب ميشوند. به همين دليل است كه يك لوگوي مناسب و غريزي ميتواند براي مدتهاي طولاني در خاطر افراد بماند. استفاده از لوگو به مشتريان كمك ميكند تا در وقت خود صرفهجويي كرده و محصول مورد نظرشان را در كوتاهترين زمان ممكن بيابند.
ايده
امروزه لوگوي شركت نايك در سراسر جهان شناخته شده است. همزمان با توسعه هويت برند نايك، ميزان شهرت لوگوي اين شركت توليد لوازم ورزشي از نام آن بيشتر شده است. نام نايك به دو صورت متفاوت از آنچه اين شركت خود از آن استفاده ميكند تلفظ ميشود. در افسانهشناسي يونان باستان، نايك الهه بالداري است كه نماد پيروزي و فتح بوده و بهصورت نيكي تلفظ ميشود. در سال 1971 ميلادي فيل نايت با پرداخت 35 دلار به يك گرافيست به نام كارولين ديويدسون از وي خواست تا لوگوي شركت نايك را طراحي كند.
بعدها كه شركت نايك به محبوبيت جهاني و موفقيتهاي قابل توجهي دست يافت، آقاي نايت از طراح لوگوي شركت نايك به شيوه كاملا مناسبي تقدير به عمل آورد.لوگوي شركت نايك شبيه يك تيك به نظر ميرسد، نشانهاي از موفقيت كه با شعار «انجامش بده» اين شركت در تناسب كامل قرار دارد. شما ميتوانيد يك دونده را تصور كنيد كه در حال بازگشت به خانه است و پس از رسيدن به خانه به ليست كارهاي روزانه خود مراجعه كرده و آن را تيك ميزند، اين دقيقا همان چيزي است كه مديران شركت نايك ميخواهند.
لوگوي نايك بسيار مناسب و عالي است چرا كه بسيار ساده بوده و به آساني قابل تشخيص است. از جمله قابليتهاي لوگوي نايك آن است كه به آساني ميتواند بر پشت، جلو، چپ و راست لباسها و كفشهاي ورزشي قرار گيرد.
آنچه بايد در عمل انجام دهيم
* طراحي يك محصول ميتواند بهعنوان يك نشان تجاري ثبت شود، بنابراين چنانچه قصد داريد از طرح خاصي استفاده كنيد، پيش از هر چيز بررسي كنيد كه طرح مذكور توسط ديگران ثبت نشده باشد، سپس به ثبت قانوني طرح مورد نظرتان اقدام كنيد.
* مديران شركتهاي جواني نظير «نايك» و «innocent drinks» معمولا از دوستان و اطرافيان خود ميخواهند تا لوگوي آنها را طراحي كنند. چنانچه در اطراف خود دوستاني داريد كه از طراحي تجاري سررشته داشته و در كالج هنر تحصيل كردهاند، براي طراحي لوگوي مورد نظرتان از مهارت آنها استفاده كند. در غيراين صورت با ارائه تعريف دقيقي از ارزشهاي برند و لوگوي مورد نظرتان، طراحي آن را به يك آژانس حرفهاي طراحي بسپاريد.
* چنانچه ميتوانيد، از يك رنگ در طراحي لوگوي خود استفاده كنيد، چراكه اين موضوع سبب ميشود تا در هزينههاي مربوط به چاپ آن صرفهجويي كنيد.
منبع: فرصت امروز