شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)، فرآيند هوشمندي كسبوكار، فرآيندي پويا و تعاملي است. اين فرآيند معمولاً با يك سوال شروع شده و بهتناوب پاسخهاي سوالات در يك حلقه تكرار فراهم ميشود. اين پاسخها امكان تصميميسازي براي اخذ تصميم براي مديران را فراهم ميآورد.
برنامهريزي و سازماندهي
مرحله برنامهريزي و هدايت در ابتدا و انتهاي فرآيند هوشمندي كسبوكار بهكار بسته ميشود. ابتدا متعاقب درخواست مديريت ارشد قاعدهمند كردن سوالات، برنامهريزي براي پاسخ به سوالات آغاز ميشود.
جمعآوري اطلاعات از منابع
منابع زيادي براي كسب اطلاعات در سازمان وجود دارند. با علم به اينكه اطلاعات، آگاهي و هوشمندي نيست، ميتوان گفت اطلاعات بعد از تحليل و پردازش به هوش و دانش تبديل ميشود. در اين مرحله اطلاعات از كليه پايگاههاي اطلاعاتي و منابع اطلاعاتي و مراكز داده، جمعآوري، پردازش و پالايش شده، بهعنوان منابع لازم مورد تحقيق و بررسي قرار ميگيرد تا آگاهي و دانش لازم و مناسب براي سوالات و خواستهها حاصل شود.
پردازش دادهها
در اين مرحله دادههاي جمعآوري شده مجتمع شده، روابط بين آنها شناسايي و تحليل ميشود. نتيجه اين مرحله ميتواند منجر به ايجاد پايگاه اطلاعاتي يا افزودن دادهها به پايگاه داده فعلي يا نمودارها باشد. اين مرحله را به اصطلاح مرحله استخراج، دگرگوني و بارگذاري مينامند.
تجزيه و تحليل اطلاعات
در اين مرحله با استفاده از فناوري پيشرفته از اطلاعات مجتمع شده، هوشمندي مورد نظر حاصل ميشود.سيستم در انتهاي اين مرحله پاسخ هوشمندانهاي به سوالات مديران ارائه ميكند. تيم بررسيكننده از ابزارهاي كاوش اطلاعات براي دستهبندي و تحليل آنها استفاده كرده، آگاهي و دانش و به همراه آن هوشمندي رافراهم ميكند.
نتيجه اين كار جواب سوالات مورد نظر است كه در قالب ارائه گزارشات، جداول و نمودارها منتشر شده، امكان تغيير سوال يا بررسي موضوع از زواياي ديگر منجر به تكرار چرخه فرآيند فوق خواهد شد. در اين قسمت سوالات جانبي ديگري نيز ممكن است ايجاد شود كه براي حل و رسيدن به جواب، به مرحله ابتدايي ارسال ميشود.
دستهبندي و نشر
ابزارهاي گزارشگيري در سطح عملياتي از كارايي لازم براي مديران برخوردار نيستند و مديران استفاده مؤثري از آنها ندارند. از اينرو استقرار سكوي هوشمند كسبوكار در سازمان و استفاده از راهكاري مناسب، ضروري مينمايد. سازمانها با استفاده از نرمافزارهاي مبتني بر هوشمندي كسبوكار ميتوانند اثربخشي استفاده از ساختارهاي اطلاعاتي موجود را در راستاي اهداف سازمان افزايش دهند تا اطلاعات از حالت عملياتي و محدود به استفاده در لايههاي اجرايي سازمان به آگاهي و دانش قابل استفاده جهت مديريت سازمان توسعه يابد.
اين ابزارها ميتوانند براي كليه اطلاعات و دادههاي توليد شده در سازمان مورد بهرهبرداري قرار گيرند.هوشمندي كسبوكار، نوع جديدي از سيستمهاي هوشمندي كسبوكار است كه به جاي واكنش به پيشبيني وقايع ميپردازد. هوشمندي كسبوكار به تحليل اطلاعات حاصل شده از وقايع به منظور افزايش فرصت تصميمسازي در سازمان به كار ميرود، درحاليكه هوشمندي كسبوكار به تصميمگيري قبل از واقعه از روي نبض سازمان و محيط رقابتي كسبوكار ميپردازد. اين تغييرات طي تعميمپذيري معماري خدمتگرا براي قابليت جهت انعطاف و انطباق بين ميانافزارها حاصل شده است.
منبع: فرصت امروز