شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : چگونه نظر مشتريان خود را جلب كنيم
دوشنبه، 3 اسفند 1394 - 21:51 کد خبر:21798
هنر عكاسي در قاب انديشه يكي از اين ابزارهاي مفيد در به تصوير كشيدن درك بصري فعالان اين عرصه مي باشد كه به مراتب تركيب اين عناصر شفاهي-بصري تاثير برنامه هاي ارتباطي-تبليغاتي- روابط عمومي را افزايش مي دهد.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- نكته حائز اهميت براي خبرگان ارشد روابط عمومي در زمينه استخدام افراد، تبحر در بكارگيري زبان چه به صورت محاوره و يا دستوري آن ها است. اما تاكيد بر بررسي اين مهارت نبايد زمينه غفلت از توجه به مهارت بصري افراد را ايجاد نمايد زيرا كه عاملي مهم در درك صحيح پديده ها و انتقال درست آن ها مي باشد. و متاسفانه بدليل توانايي پايين برخي از فعالان عرصه روابط عمومي در به تصوير كشيدن درك بصري، اين افراد را به سمت بيان شفاهي ترجيحات فكري بصري خود سوق داده است؛


هنر عكاسي در قاب انديشه يكي از اين ابزارهاي مفيد در به تصوير كشيدن درك بصري فعالان اين عرصه مي باشد كه به مراتب تركيب اين عناصر شفاهي-بصري تاثير برنامه هاي ارتباطي-تبليغاتي- روابط عمومي را افزايش مي دهد.


پژوهش و مطالعات در اين زمينه نيز بر اين تاثير اذعان دارد كه اگر ارائه شفاهي برنامه اي با پشتيباني و استفاده ازيك تصوير مناسب همراه شود ، درصد به يادسپاري اطلاعات را دوبرابر مي كند ؛ هنوز اين واقعيت پذيرفته شده باقي مانده است كه يك تصوير به تعداد زيادي از كلمات برتري دارد . ضرب المثل يك تصوير به هزار كلمه مي ارزد را حتما شنيديد .


بكارگيري عكس هاي متناسب با موضوع ، انتقال دهنده صحيح مفهوم و توانمند در انعكاس ويژگيهاي موضوع در مطالب و اخبار استحكام بيشتري به نوشته ما مي دهد . استفاده از عكس متناسب ، زمينه ايجاد توجه انتخابي در مخاطبان نشريه، روزنامه و يا گزارش ها را افزايش مي دهد و اين يعني پله اول در جلب توجه مخاطب؛ كه بايستي از اين شيوه صرفا بعنوان يك ابزار ياد نمود و خاطر نشان كرد كه روابط عمومي صرفا در عكاسي تمام وقت خلاصه نميشود اما چگونگي تعريف و شناخت از اين ابزار ميتواند معين مسيرهاي ارتباطي ما ، بعنوان فعالان عرصه ارتباطي باشد.


براي داشتن عكس خوب و تاثيرگذار بايد ازعكاس خوب استفاده كنيد ، كسي كه با همه زواياي اين هنر آشنا باشد . حال در اين ميان مسئوليت ارتباطي مديرروابط عمومي هنگامي بهتر درك و ديده مي شود كه به جاي اين كه خود فعاليتي ارتباطي و اثر بخش در اين زمينه انجام دهد ، منابع حرفه اي خود را به كار گيرد و بتواند بر آنها مديريت كند .


اطمينان پيدا كنيد كه عكاس را به خوبي از انتظارتان توجيه كرديد . فكر كنيم دقيقا عكس چه ارتباطي را بين ما و مخاطب برقرار مي كند ؟ قرار است از اين تصوير در كجا استفاده كنيم ؟ آيا مي خواهيد عكس هايي كه مي گيرد سياه و سفيد و يا رنگي باشند ؟ آيا فقط براي حفظ سوابق و نگهداري در آرشيو است ؟ آيا بايد از عناصر عمودي به همان شكل خودشا عكس گرفت ؟ آيا با عكس مي خواهيد شخصيت سوژه و سرشت آن يا احساسي از آن را بيان كنيد ؟ آيا عكاس مجاز به استفاده از انديشه هاي خود است ؟ آيا قادر است فعاليت خود را متوقف كند ؟ آيا او مي تواند در بين عكاسي كار ديگري نيز انجام دهد ؟ آيا توانايي ثبت لحظه به شيوه موجود را دارد ؟ در آن روز چه كسي به او كمك خواهد كرد ؟ آيا قادر به اقدام هاي اوليه و پيش هنگام است ؟ اينها نمونه سئوال هايي است كه بايد بتوانيد به آن پاسخ دهيد .


فهرستي از عكاسان مورد اعتماد كه با آنان مايل به همكاري هستيد تهيه كنيد ، احتمال دارد زماني بخواهيد اطلاع بيشتري از هرعكاس در هر مكان داشته باشيد ، آنان را با توجه به مهارت ، تخصص و نياز خود دسته بندي كنيد.


در انگلستان مديران اجرايي حمل و نقل در اظهار نظري گفتند : اخبار حمل و نقل جاده اي تا چه حد با استفاده از عكسهاي جذاب خودروهاي "رودلاين" منتشر شده ؟ اين كار به دليل هوشمندي كمپاني بود كه اسلايدهاي عالي براي تمام ايستگاه هاي تلويزيون فرستاد و عوامل خبر تلويزيون نيز به اين ترتيب تصاوير مناسب خبري حمل و نقل در رويدادهاي خبري مربوط به حمل و نقل دست يافتند .


بگذاريد كه عكس برايتان كار كند ، عكسها مي توانند بسياري از پيامهاي شما را به راحتي به مخاطبانتان انتقال دهند ؛ اين عكسها شايد بهترين سرمايه گذاري از محل بودجه تخصيص يافته تا عكاسي باشند . سرمايه گذاري در پيشبرد مهارت ها و استفاده از آن تصاوير ، بازپرداخت مناسبي در طول زمان خواهد داشت ، عكس بخشي تفكيك ناپذير از ارتباطات است .
براي مثال در مراسم افتتاح يك شعبه جديد از يك بانك يا يك شركت از سوي يكي از شخصيتهاي مملكتي كه با حضور نمايندگان روزنامه هاي ملي شكل مي گيرد و با ديد شما پوششي خوب از آن مراسم انجام خواهد پذيرفت ؛ اما اگر اتفاقي غيرمنتظره و يا جذاب براي اصحاب رسانه رخ ندهد ، ممكن كه اين خبر را چاپ نكنند ، چرا كه براي آنها و مخاطبانشان جذابيتي نداشت است .


اين واقعه هميشه خوشايند نيست ، حركتي غير معمول از سوي افتتاح كننده يا شخصي كه از نظر پست و مسئوليت سازماني جايگاه ويژه اي دارد كه در صندلي نزديك بالاترين مقام حاضر به خواب رفته است جاذبه خبري دارد ؛ در نتيجه نگاه كنيد كه آيا براي موقعيت تصويري ،توان ايجاد صحنه جذابي را داريد ؟ جاري شدن سيلاب به سوي خيل سرشناسان (vip) براي تصويربرداران شكار خوبي است ؟ آيا براي پوشش و چاپ تصاوير اجراي مراسم در پايين سد بهتر نيست ، به خصوص اگر فكر كنيد از آنجا مي توان بلنداي سد را تصوير برداري كرد و اجراي مراسم در بالاي سد تصويري جز يك رشته ستون هاي بتني و درياچه پشت سد به دست نمي دهد ، تصويري فكر كنيد .

بهمن علي بخشي
كارشناس ارشد ارتباطات